Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hawker Hunter 1:48
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2013 11:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 sep, 2013 13:26 pm
Berichten: 87
Hoi,

Bij deze een verslag voor de GB. normaal bouw ik 1:72 maar af en toe een uitstapje is ook wel leuk.


Geschiedenis:

De Hawker Hunter is een Britse straaljager uit de vijftiger jaren. De Hunter diende vele jaren bij de Royal Air Force en werd ook in groten getale geëxporteerd. Er zijn 1972 Hunters gebouwd door Hawker Siddeley en onder licentie. De Hawker Hunter heeft gediend in de luchtmacht van in totaal 19 landen.

De Hunter werd ontwikkeld als antwoord op een specificatie die in 1948 uitgegeven is door het Britse Air Ministry. Het prototype van project P.1067 vloog voor het eerst op 17 juli 1951 en de Hunter F.1 kwam in dienst in de RAF in 1954. Problemen met de eerste versies zorgde voor een serie varianten, die leidde tot de definitieve F.6 met de krachtiger Rolls-Royce Avon straalmotor en een vernieuwd vleugelontwerp. De F.6 en de FGA.9 jachtbommenwerper waren de basis van de meeste export.

De Hunter heeft een pijlvleugel met een hoek van 35°, een enkele straalmotor met luchtinlaten in de vleugelwortels en een hoge staartvleugel. Zij is bewapend met vier 30mm ADEN kanonnen in een afneembaar gedeelte onder de neus, met onder de vleugels ophangpunten voor bommen, raketten of externe tanks. Latere varianten hadden verbeterde vleugelontwerpen en krachtigere motoren. Ook werd er een trainer versie geproduceerd met naast elkaar plaats voor de instructeur en de leerling. De Hunter wordt geprezen voor haar vliegeigenschappen en de latere versies waren veelzijdige, robuuste en betrouwbare vliegtuigen.

In 1963 werd de Hunter F.6 uit RAF dienst gehaald als jachtvliegtuig, terwijl de grondaanval versies bleven tot 1970. Sommige vliegtuigen bleven in gebruik voor training en andere secundaire rollen tot de vroege jaren 1990.

Onder de afnemers van de Hunter vallen Abu Dhabi, België, Chili, Irak, India, Jordanië, Kenia, Koeweit, Libanon, Nederland, Oman, Peru, Qatar, Rhodesië, Saoedi-Arabië, Singapore, Somalië, Zweden en Zwitserland. In België en Nederland werd de Hunter geproduceerd onder licentie.

Misschien wel de meest enthousiaste Hunter gebruiker was Zwitserland, die het type gebruikte van 1958 tot 1994, terwijl de vliegtuigen steeds vernieuwd werden en niet gekozen werd voor nieuwere types.
bron:wikipedia.org

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Akelige ejector marks! wegschuren en plamuren en daarna zijn alle details verloren.. gelukkig had ik pas een riveter gekocht :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hawker Hunter 1:48
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2013 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ahh! Super, deze miste we nog in de GB.
De Engelse Hunter! Ik ben benieuwd naar het resultaat, en naar de kit van italeri.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hawker Hunter 1:48
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2013 18:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 sep, 2013 13:26 pm
Berichten: 87
Het resultaat komt wel goed denk ik :wink:

De kit is eigenlijk al een aantal jaren oude van academy, past redelijk goed echter er zijn wat problemen met de pasvorm rondom de inlaat vleugel heb ik gelezen... we zullen zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hawker Hunter 1:48
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2013 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Welke Hunter gaat het worden? Op 2 november houden we een modelbouwdag in Hurdegaryp en we zetten Vliegveld Leeuwarden in the picture. Een 322, 323 of wellicht 324 zou dus mooi zijn en heb jij een mooie reden om je model te showen bij ons.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hawker Hunter 1:48
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2013 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 sep, 2013 13:26 pm
Berichten: 87
Tsjopper Bob,

Helaas alleen decals voor de N-249, die op soesterberg stond...

Groetjes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hawker Hunter 1:48
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2013 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
13048 schreef:
Het resultaat komt wel goed denk ik :wink:

De kit is eigenlijk al een aantal jaren oude van academy, past redelijk goed echter er zijn wat problemen met de pasvorm rondom de inlaat vleugel heb ik gelezen... we zullen zien.


Correct, die Academy kit heb ik gebouwd. De inlaten zijn van een bijzonder complexe constructie. Maar met een beetje veel droogpassen en wat liefdevolle kloddertjes plamuur is dat best te overwinnen.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hawker Hunter 1:48
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2013 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Als je eenmaal voorbij die inlaat ben is het een probleemloze kit. Echt even je aandacht erbij bij die inlaat constructie en dan is het zo weer gebeurd. Ik heb hem twee keer gemaakt en vond het echt een fijne kit.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hawker Hunter 1:48
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2013 19:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 sep, 2013 13:26 pm
Berichten: 87
Hoi, de inlaten vormen inderdeaadeen uitdaging, ik heb beslloten het achterste deel er maar af te zagen (zieje vrijwel niks meer vsn eenmaal in de romp). Nu past het allemaal prima! Eerdaags foto's


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hawker Hunter 1:48
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2013 16:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 sep, 2013 13:26 pm
Berichten: 87
Weer een beetje verder, ik heb ervoor gekozen om de achterste delen van de inlaat eraf te zagen ivm met de passing..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hawker Hunter 1:48
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2014 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Hoever staat het met de Hunter?

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement