Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2013 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Citaat:
Hier wat regels met betrekking tot plaatsing van roundels.


Handige link. Zelf vind ik het een beetje druk worden dan aan de achterkant van de kist, maarja met een normale F-16 met volledige staart(badge en staartband) is dat eigenlijk ook een beetje hetzelfde.

Dus dan moet het zo ongeveer.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 19:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Deze week wat decals besteld voor dit project. Gezien ik geen decals had van de driehoeken en LVA serials moest ik of een setje zelf maken of een bestaande set bestellen. Gelukkig heeft Flevodecals voor Modelwereld.eu een 1:72 D.21 setje gemaakt dus ik dacht waarom ook niet, kan ik altijd nog een D.21 maken als het niet lukt. Setje kwam gisteren aan en dus even de decals getest of ze op een F-16 passen.

Resultaat is niet verkeerd:
Afbeelding

Driehoek op de romp zal door vorming van de romp goed passen, evenals de reg.
Driehoek op de vleugels lijkt me wel wat te groot voor de F-16, is nu 17,5 mm en zou voor het mooie tussen de 10 of 15 mm moeten zijn.

Met deze decals komt eigenlijk de uitvoering wel dichterbij, want nu de testfit voorbij is heb ik zoiets van; hoe zal het staan met de juiste kleuren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug, 2013 18:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
En toch maar besloten om hem te bouwen. Alles is er wel dus waarom niet. En gelijk maar doen anders kom ik tijd nood.

Het idee
Het idee kwam eigenlijk naar boven door een gemis op de Luchtmachtdagen. Door de viering van het 100 jaar Militaire Luchtvaart in Nederland jubileum en 60 Jaar KLu had ik een beetje verwacht dat er toch wel wat leuke zake omtrent dat thema op kisten kwam. Nou alleen de Apache had wat extra teksten en een herc had stickers op z'n staart. Zelf had ik graag een soort van Retro F-16 gezien, in bijv. Fokker D.21 kleuren. Toen dacht ik van waarom dan daar geen model van maken. en zo kwam het idee tot stand. Door een profiel schets van te maken kwam het idee tot leven. Na een paar revisies zal de uitvoering van de F-16 er zo uit gaan zien:

Afbeelding

Het mooie is dat F-16 J-021 nog steeds in dienst is, en de juiste kist om in Fokker D.21 kleuren te maken.

Ik had een F-16 kit over zonder echt doel en decals werden aangeschaft waardoor het project kon beginnen.

De kit en decals
De kit die ik hiervoor ga gebruiken is de bekende Revell F-16 MLu kit. Een leuke kit maar vereist wel wat werk om er een knappe MLu kit van te maken en de foutjes eruit te werken. Revell heeft namelijk wel wat steken laten vallen bij het maken van deze kit.
Afbeelding

Decals waren een uitdaging, ten eerst is het lastig om zelf witte decals te maken voor het nummer 212 en voor de muisjes. En natuurlijke correcte grote voor de Driehoeken. Door wat zoekwerk kwam ik uiteindelijk op modelwereld.eu. Op deze site zag ik een door Flevo Decals gemaakt setje voor de Fokker D.21 in 1:72. Gezien het maar een paar euro was heb ik deze besteld om te kijken of het paste op een F-16. Het was niet optimaal op bepaalde punten maar de decals gingen werken. Enige wat zelf gemaakt moet worden is het oranje roer decal, maar dat is wel op te lossen met verf en zwarte decalstripjes. Dus aan de slag dan maar.
Afbeelding

De kit verbeteren
Voordat de eerste lijmresten op de onderdelen verschijnen is het zaak om goed in de kit te duiken en de foutjes eruit te vissen. Op het eerste gezicht heeft Revell een mooi kit neergezet, maar door het bouwen van meerdere versies over de jaren komen de foutjes wel naar voren. Waarvan sommige niet echt direct storend zijn maar andere toch echt wel. Dus de kit, handleiding en foto's van de J-021 er bij en lopen pennen waar zaken veranderd moesten worden, helaas is door een vorige computer crash m'n volgeplakte PDF file verdwenen met alle opmerkingen voor aanpassingen, dus even opnieuw alles bekijken. Als je de handleiding door gebladerd hebt kan je de volgende punten tegenkomen die aandacht verdienen:

- HUD plaatsing is voor een F-16A, de MLU versie zit verder naar achteren
- Ejection seat kan niet in cockpit geplaatst kan worden, is te breed voor de ruimte.
- Inlaat interieur verbeteren
- Strenghtening Plates en RAM plates op de kist maken. Maar dat zijn meer extra's dan missers van Revell.
- Angle-of-Attack sensoren op de neus maken
- Lampen op de Main Landing Gear eraf, zitten er niet op bij een MLu
- Plaatsing van de actuators van het landingsgestel goed checken met het DACO boek, Revell geeft voor sommige niet de goede plek aan.
- Verkeerde wiel type voor de MLu, A -type bijgeleverd. Helaas is dit lastig aan te passen gezien er dan aftermarket aan te pas moet komen.
- Plaatsing pylon tussen wielbakken is verkeerd, deze moet 180 gedraaid worden, lange stuk moet naar voren wijzen. Nu laat Revell zien dat het achterste eind eindigt voorbij de wielbakken. Dat is niet correct. Box-art geeft de goede positie weer.
- Nav lichten checken of die aangepast moeten worden.

Met deze lijst opgeschreven kunnen we beginnen met het project en er een leuke MLU-Kist van maken. Er zijn nog wel twee zaken die tijdens het bouwen geregeld kunnen worden alvorens we bij het punt zijn belandt dat die zaken relevant worden, namelijk:
- Kijken of de juiste kleuren in het assortiment thuis zit en anders halen.
- Welke Load-out deze kist krijgt.

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2013 18:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Niet om t 1 of ander, maar mogen what-ifjes wel in deze GB ? Mij is onlangs verteld, bij de MLD GB, dat dat niet mag namelijk....

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2013 19:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Dat was een andere GB, en ik heb het vooraf gevraagd in het algemene topic.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2013 20:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Was geen kritiek hoor, zomaar een vraag :brouw:
Vind t een mooi schema en zal je volgen !

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 sep, 2013 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Kom maar op! Ik ben benieuwd hoe ie gaat worden.
De tekening ziet er veel belovend uit!

En was zeker een gemiste kans. De J-015 in een retro jasje had ik graag gezien.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2013 14:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Zo en de eerste stapjes zijn gezet. Cockpit is al deel geschilderd maar die komt pas op de foto als hij klaar is, net zoals de zetel voor de piloot. Over deze zaken dus later meer. De andere delen van de kist waar ik mee bezig was waren de neus en inlaat.

Bij de neus heeft Revell wat vergeten, namelijk the Angle of Attack sensoren. Je kan dan gaan zoeken naar aftermarket maar met wat ijzerdraad zijn deze ook zelf te maken. uitvogelen waar de sensoren ongeveer moeten, gaatjes maken en dan met secondelijm een stuk ijzerdraad door de gaatjes. Resultaat komt er dan na deze stappen zo uit te zien. Stevig genoeg dat het nooit meer los zal gaan.
Afbeelding

Dan komt het moment dat ze op lengte geknipt moeten worden, beetje gokwerk is dat maar uit eindelijk goed gelukt. Vijltje erbij en voila AoA sensoren.
Afbeelding

Ook is de lelijke inlaat aangepakt, de verschillende onderdelen zijn van binnen goed te zien als je er niks aan doet. Ook is aan de buitenkant de bevestigingsnokje verwijdert. Ziet er ook niet uit namelijk. Na het drogen van de onderdelen met milliput de binnenkant aangepakt. Toen dat droog was een goede schuurbeurt gegeven om zo goed mogelijk een ronde vorm in te krijgen. Eerste resultaten zijn veelbelovend.
Afbeelding

Voorste inlaat onderdeel is er ook opgelijmd, als dat allemaal droog is dan kan de tweede ronde plamuur gaan beginnen.

Dat was het voor nu. Hopelijk gauw meer.


Laatst bijgewerkt door mad viper op zo 08 sep, 2013 15:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2013 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk idee hoor die sensoren, van de intake kan ik nog geen kaas maken want het ziet er nog steeds erg ruig uit.

het zal er wel fraai uitzien ben ik bang zo'n bruine F16.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2013 7:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Dat heb je goed gedaan met die AoA sensoren. Ik had er koperdraad voor gebruikt omdat dat makkelijker te vijlen is. maareh, toppie dat je het zo oplost!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement