Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 aug, 2013 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Voor deze groepsbouw heb ik een Fokker D21 liggen van Classic Airframes, dit is een mooi doosje met Kunsthars onderdelen, Pe en plastic. Geweldige doos en eens wat anders dan Revell. Als puber verslond ik boekjes van K Norrel en andere schrijvers bij de vleet, zo heb ik de Fokkker D21 leren kennen. En was ik super trots op deze vliegtuigjes en de piloten die ons landje proberen te verdedigen tegen de slechte Duitsers. Het bouwen van deze D21 heeft dan ook wel wat emotionele waarde.

Afbeelding

over het vliegtuig (uit wiki)

De D.XXI was bedoeld voor de onderschepping van vijandelijke vliegtuigen. Het toestel werd ontworpen voor het ML-KNIL, dat echter koos voor Amerikaanse toestellen. Vervolgens werd de D.XXI aangeschaft door de LVA, de Luchtvaartafdeling van het Nederlandse leger, die de eerste exemplaren in 1938 in dienst stelde. Dit waren exemplaren met een krachtiger motor, die volgens Finse specificaties waren ontwikkeld. De D.XXI werd met de oorspronkelijke lichtere motor geleverd aan Denemarken en met de zwaardere motor aan Finland. Denemarken bouwde tien exemplaren in licentie. Finland bouwde het type eveneens in licentie en gebruikte het met succes tijdens de Winteroorlog. Na de Winteroorlog hervatte Finland de productie, met een andere motor. Hoewel ook Spanje de licentierechten verkreeg (Hispano Aviacion) zijn er nooit Spaanse toestellen in dienst gekomen. Er werden 25 rompen en 50 vleugels gebouwd. Slechts een exemplaar werd testgevlogen met een Russische M-25 motor. De fabriek viel daarna in Nationalistische handen en de Fokkers werden niet afgebouwd. Onderdelen werden later gebruikt voor de bouw van Hispano 42 trainers [1].
Exemplaren in Musea[bewerken]

In 1988 bouwde Fokker nog één exemplaar voor het Militair Luchtvaart Museum te Soesterberg. In het Centraal-Fins Luchtvaartmuseum (Keski-Suomen ilmailumuseossa) in Tikkakoski staat een exemplaar dat rond 1989 is samengesteld uit verschillende onderdelen van Finse D.XXI's. De romp behoorde tot de FR-110, dit exemplaar behaalde tijdens de Winteroorlog de meeste overwinningen.
Constructie[bewerken]

De romp werd geconstrueerd met metalen buizen. Het voorste deel werd bekleed met metaal en het achterste deel met linnen. De vleugels werden bekleed met hout. Het onderstel was niet intrekbaar en bestond uit een paar veerpoten; de wielen waren wel van gestroomlijnde kappen voorzien.
Inzet in Finland[bewerken]

Bij het begin van de Winteroorlog had Finland 36 toestellen gebouwd en in dienst, alle met Mercury VIII motor. [2] Naast de verouderde Bulldog tweedekkers, waren dit de enige Finse jachtvliegtuigen. De D.XXI voldeed uitstekend bij de inzet tegen bommenwerpers maar had moeite met de wendbare I-15, I-153 en I-16 jagers. De Finse luchtmacht legde zich daarom toe op het bestrijden van bommenwerpers. En met succes, want de D.XXI haalde 119 overwinningen tegen slechts enkele verliezen. Vanaf februari 1940, vlak voor het einde van de Winteroorlog, begonnen andere jachtvliegtuigen te arriveren en werd de Fokker als belangrijkste jachtvliegtuig afgelost. Wel was inmiddels begonnen met de bouw van een nieuwe serie van 50 toestellen met een Twin Wasp Junior motor. Deze was in principe even krachtig als de Mercury, maar had een hoger gewicht en voldeed mede daardoor minder goed. Bij de hervatting van de oorlog in 1941 werd de Fokker voornamelijk nog ingezet bij grondaanvallen. Exemplaren die de oorlog overleefden vlogen nog tot 1948. Tegenwoordig is de D.XXI in Finland een icoon voor de ongelijke overlevingsstrijd van 1939 / 1940.
Inzet in Denemarken[bewerken]

Op 9 april 1940 werd Denemarken in één dag bezet door nazi Duitsland. De Deense luchtmacht werd op de luchtmachtbasis van Værløse goeddeels op de grond vernield door Me-110 jagers en bood verder geen weerstand meer [3]. De D.XXI werd dus niet ingezet. Bijna alle toestellen werden door de Deense luchtmacht hersteld. De Deense strijdkrachten bleven formeel bestaan alhoewel ze niet meer mochten opereren. In 1942 werden de uitrustingsstukken alsnog door Duitsland in beslag genomen en de toestellen die in Duitse handen vielen werden door de Luftwaffe ingezet als doelsleper.
Inzet in Nederland[bewerken]

Op 10 mei 1940 werd Nederland overvallen. Bij de LVA werden patrouilles vaak met 3 kisten gevlogen. Alleen de patrouilleleider had een radio aan boord, en wanneer hij orders van de grond ontving moest hij zijn vleugelmannen met handsignalen instrueren. Door de geringe snelheid, in belangrijke mate door het vaste onderstel en het geringe motorvermogen veroorzaakt, was de jager in het nadeel tegenover de Messerschmitt Bf 109. Het toestel was echter in het voordeel door de grotere wendbaarheid en de kleinere draaicirkel. Een boordkanon was een gemis in de bewapening.
In zijn boek Oorlogsvlieger van Oranje beschreef Bob van der Stok zijn ervaringen met de D.XXI gedurende 10 tot 14 mei 1940. Hoewel de Fokker D.XXI het samen met het andere operationele type, de Fokker G.I, redelijk deed tegenover de moderne jagers en bommenwerpers van de Duitse Luftwaffe, gaven het kwantitatieve en het kwalitatieve overwicht van de vijand uiteindelijk de doorslag. Enkele exemplaren van de D.XXI werden door de Duitsers buitgemaakt. Eén ervan werd in het "Beuteflugzeuge Museum" in Berlijn tentoongesteld, tot dit museum in 1942 in een bombardement vernietigd werd.
Inzet in Nederlands-Indië[bewerken]

Het prototype van de D.XXI, registratie FD-322, werd gebouwd voor de Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger (ML-KNIL). Uiteindelijk is het prototype daar ook terecht gekomen, hoewel ML-KNIL geen bestelling voor de D.XXI plaatste[4]. Volgens ooggetuigen was het in juli 1940 een van de gevechtsvliegtuigen van de ML-KNIL die voorzien werden van het nieuwe camouflagepatroon. Het toestel zou tot maart 1942 geregistreerd zijn en is waarschijnlijk op de grond vernield op het vliegveld Andir. Gevechtsacties zijn niet bekend.[5]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 aug, 2013 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, ik ben al enkele weken lekker aan de slag met dit interessant kitje van CA, het meeste plakwerk moet worden besteed aan het in elkaar zetten van het stalen frame die erg veel gelijkenis vertoond met de dubbeldekkers van Fokker. Dat de D21 al verouderd was bij het in productie nemen verbaast me dan ook niks. Maar leuk om het te bouwen is het wel!

Eerst wat foto's van de inhoud van de doos. Daarna wat foto's van het framewerk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 aug, 2013 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie kit. Ga je de cockpit nog verder detailleren? Die in de kit is vrij spartaans. In het boek van Peter de Jong over de D.21 staan fraaie foto's, o.a. op pag. 32, 100, 101, 195 en 222 (deels van originelen, deels van de MLM replica). Als je wilt kan ik ze scannen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 aug, 2013 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
ik ben inderdaad nu bezig met het detailleren van de cockpit, de meeste hendeltjes e.d. heb ik wel en zien er best wel leuk uit, alleen ben ik op zoek naar de kleuren, voordat ik jouw berichtje had gelezen had ik besloten mijn fantasie er maar op los te laten (classic airframes zegt 'light tan'' allen knoppen en handels) maar nu jij aanbied om foto's te scannen of te fotograferen. wil ik graag gebruik maken van je aanbod :D.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 aug, 2013 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Mooie kit.

Houd met een aantal dingen rekening. De mal is oorspronkelijk van Special Hobby en ontwikkeld als zijnde Finse versie. Meneer Classic Airframes heeft voor de Nederlandse versie de nodige aanpassingen gedaan, maar is helaas wel wat opvallende dingen vergeten. De propeller is nog precies de Finse uitvoering. Maar, waar ik helaas achter kwam toen ik mijn eigen model had afgerond: de dikkere Finse wielpoten zijn niet aangepast. De Nederlandse D21 had veel ielere pootjes. Met mijn model had ik daar geen rekening mee gehouden en daar baal ik nog steeds van, want als je het weet stoort het enorm, mij wél althans. Veder zijn er nog wel wat dingetjes zoals een soort van gat links aan de romp schuin onder voor de cockpit die in het model niet mee genomen is.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2013 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
ziet er al mooi uit met dat soort buizen werk en de riempjes :D

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2013 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
KitBoy schreef:
Mooie kit.

Houd met een aantal dingen rekening.
* knip *

Groetjes, Nico


Kijk, dat zijn de commentaren waar je iets aan hebt! Afbeelding

Bovenop een framestang links van de cockpit (van voren gezien) zie ik nog een naadje dat je eigenlijk nog even moet wegkrabben omdat je het misschien nog kan zien naderhand. Beetje miereneukerij misschien. Of mierenneukerij Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2013 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Nem,Naden moeten weg, daar ben ik het helemaal mee eens, maar aan deze naad heb ik niets gedaan,
want je ziet er niks van. als de cockpit kap er eenmaal op zit. allemaal overbodig werk.

Nico, ik ben nog niet aan de propeller en landingsgestel toe. als ik het makkelijk kan aanpassen doe ik dat zeker.
als het te moeilijk wordt laat ik het erbij. de landingslichten op de vleugel zijn wel relatief eenvoudig aan te passen.
die zitten nietin deze kit. dus ga ik die wel maken.

Hier zijn nog wat progressie foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2013 20:13 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Als ik dit allemaal zo zie vind ik het toch wel jammer dat ik de mijne destijds heb weggedaan... :(
Maar ja, wellicht ooit nog eens...

je werk tot zover ziet er al goed uit, kan niet wachten op de spuitklus. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2013 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Gelukkig voor mij Danny maar ja, jij hebt al zo veel mooi spul :)

update, de Nederlandse versie van de D21 heeft opvallende landingslichten in de vleugel, die zitten er niet standaard op, dus heb ik ze zelf gemaakt door een vierkantje voor in de vleugel te snijden, waarna ik daar een gat van paar mm heb geboord, hierin pas een stuk uitgeholde sprue, op de uitgeholde stuk sprue heb ik en stuk alu folie gedrukt waardoor je een mooi bolle vlak krijgt, waarop weer een druppel revell clear heb gedruppeld dit droogt mooi helder op. waarna ik de vleugel weer dichtgemaakt heb met een stukje huishoud tape. hierover gaat later nog een stukje afgerond tamiya tape, waardoor het wat minder vierkant lijkt.

De motor wordt later vervangen door 1:48 Bristol Mecury van Vector resin voor 15 kan ik die niet laten liggen en de motor van vector resin is veel mooier.
Afbeelding


zie hier de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement