Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2013 7:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Wat bijzonder dat je er nog een handboek van op heb kunnen duikelen. En ja, nu moet je wel zoveel mogelijk alle details erin maken die je kunt blijven zien. Persoonlijk vind ik het dan weer moeilijk om te bepalen wanneer het nu eens genoeg is met het aanbrengen van details.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2013 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, dat handboek is een bron vol onbekende informatie (de Stickting Koolhoven Vliegtuigen heeft er overigens nog een of twee originelen van, waarvan mijn "vondst" een kopie is). Het heeft wel nadelen; het toont rucksichtlos aan waar dingen niet kloppen. Behalve de afmetingen (die zijn tenslotte ook te checken uit boeken) ook de vorm. Ik heb de romptekening in de kit (die goed overeenkomt met de halve romp) gelegd op het zijaanzicht uit het handboek, herleid naar dezelfde lengte.

Afbeelding

Nogal wat verschillen, zo te zien. De romp van het model is ook nogal slecht gegoten; er moet tamelijk wat aan opgeschoond worden.

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik de romp op de vleugel paste, bleek er een spleet van 1 mm tussen bovenkant vleugel en de uitsparing in de romp te zitten. Kan gecorrigeerd worden.
Ook andere aspecten kloppen niet. Dit is een foto van de met triplex ingedekte vleugel uit het handboek.

Afbeelding

Glad als een babyhuidje. En dit heeft de kitmaker er van gemaakt (beetje rare stand om de lichtinval goed te krijgen).

Afbeelding

Dit lijkt dus op een met linnen beklede vleugel. Ik zal proberen de ribbels met schuren wat af te vlakken.
Dan de malletjes voor de luiken. De onderkant:

Afbeelding

Past redelijk. Wat opvalt is de verdieping voor de wielpoten in de vleugel en de tot de vleugeltip doorlopende ailerons van het model. Bij het echte vliegtuig lag de ingetrokken wielpoot onder tegen de vleugel aan en werd omsloten door de wieldeuren, en lag het buitenste scharnier en ophangpunt van het roelroer tegen de buitenste volle vleugelrib aan. Beide dingen zijn te corrigeren.
Er bestaat nog een kit van de F.K.56, van Omega Models. Ondanks het genadeloze vonnis van KitBoy (zie http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=39141#p766222) heb ik hem toch maar besteld bij de LHS. Misschien dat uit een combinatie van beide toch nog iets fatsoenlijks te brouwen is.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2013 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Je gaat heel lang 'plezier' hebben met bouwen ;) Als je dan kijkt naar het aantal uurtjes dat je bezig bent en zet dat af tegen hoeveel je moest betalen voor de kit, dan zullen de omega kitjes veel waarde geven voor hun geld :lol:

Ik vind het dapper dat je er aan durft te beginnen.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2013 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
En dan te weten dat deze kit niet eens van Omega is, maar van Dujin! Met die laatste ben ik in afwachting van het Omega genot toch maar verder gegaan.
De romp ontdaan van flash en ongezonde aankoekingen.

Afbeelding

Afbeelding

Had de F.K.52 last van mazelen, deze lijkt meer op een geschaalde Emmenthaler. Tussen romp en vleugel zat wat ruimte. Dat heb ik gerepareerd met een strip van 1,5 x 0,75 mm aangevuld met wat strookjes 0,25 mm plastic.

Afbeelding

Plastic op hars met dikke secondenlijm, plastic op plastic gewoon. Ook de gegoten vloer (ga ik waarschijnlijk niet gebruiken) geruimd (links al gedaan, rechts inmiddels ook). Na wat schuren ligt de onderkant gelijk.

Afbeelding

En de bovenkant ziet er redelijk uit na het wegsnijden van overtollig styreen.

Afbeelding

Intussen ben ik ook begonnen het handboek te spellen en een lijst te maken van de details, die van deze ellende een echt model moeten maken. Maar ik houd van ellende (tot op zekere hoogte natuurlijk).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2013 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Dit is toch wel een vrij slechte kit heb ik het idee :?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2013 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoe slechter de kit, hoe meer werk, hoe groter de voldoening (meestal :D :D ).

Je moet soms wat als je een excoot wilt maken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2013 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Dit is wel een typisch Nederlands vliegtuig.... lijkt wel gaten-kaas!

Maar wat renee zeg, klopt wel. hoe meer werk, hoe groter de voldoening

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2013 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag de Omega kit van de LHS binnen gekregen. Een snelle check leverde het volgende op. Lengte OK, spanwijdte OK, rolroeren OK, cockpits afgeronde gaten, waar nauwelijks interieur in past, canopy (zoals Kitboy zei) walgelijk groot, maar het glaswerk van de Dujin kit moet kunnen passen, motor en motorkap meegegoten en duidelijk aan de kleine kant (moet ik nog checken met de diameter van de Wright motor). Alles overwegend ga ik denk ik toch maar door te gaan met de Dujin kit en bewaar ik de Omega kit voor later.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2013 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Alle onderdelen uit de Dujin kit zijn nu schoongemaakt.

Afbeelding

Voor het cockpit interieur zitten er alleen de stoeltjes en instrumentenpanelen in. Of de waarnemersstoel de juiste is valt te betwijfelen; meestal is dat voor een verkenner een klapstoeltje met een rugsteun, zoals ook in het hansboek staat. Dujin is tamelijk royaal geweest met de deuren voor het onderstel, die vast op de poot gelijmd moeten worden: zes in plaats van twee. Nu zijn er een paar slechte exemplaren bij, dus dat is niet voor niks. Verder zijn de afsteunstijlen voor het landingsgestel en de propeller dubbel. Van de stijlen zat er een gebroken in de zak (maar ik ga ze toch van plastic of metaal scratchen). De prop heeft de goede maat (2 m 60 vertaalt naar 36 mm).
Ik moet nu beslissen in welke uitvoering ik de F.K.56 ga bouwen. Het handboek noemt in e ladingstabel 9 verschillende versies. De eerste is een onbewapende trainer met dubbele besturing, die valt af. De tweede is een bewapende trainer dubbele besturing (alleen vleugelmitrailleurs). Dan een verkenner met alleen een achtermitrailleur (3), een uitvoering als lichte bommenwerper (55 kg bommen, dus waarschijnlijk 1 x 50 of 2 x 25 kg) (4), een onbewapende radiotrainer (5), een onbewapende fotoverkenner (6), een onbewapende verkenner voor hoogtevluchten (6 kg zuurstof pp) (7), en tenslotte een volledig bewapende fotoverkenner met radio voor hoogtevluchten (8). Deze laatste versie levert het meeste detail op en is kandidaat nummer 1. Alternatief de bewapende trainer met dubbele besturing. Die zou qua startgewicht ook nog zuurstof mee moeten kunnen nemen. Nu eerst eens noteren wat de benodigde details zijn en waar ik die kan vinden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2013 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Weer wat documentatie opgescharreld. De Wright motor (al is er bijna niets van te zien op het model):

Afbeelding

Bron: Wikipedia. De geschaalde diameter van de motor zou 15.9 mm moeten zijn. De diameter van de cowling is 16 mm, een beetje krap dus, maar te verwachten gezien de schaalfout van de romp. De juiste schaal zou zo'n 10 echte centimeters opgeleverd hebben, wat wel een beetje klopt voor de speling tussen motor en kap.
Verder het logo voor de Hamilton schroef.

Afbeelding

Maak ik plakkertjes van (al zullen die klein zijn).
Daarna de luiken graveren. Door de bobbel aan de onderkant van de vleugel past de template er daar maar op een manier op. De template voor de bovenkant moet daarmee uitgelijnd worden.

Afbeelding

Op de foto is ook goed te zien, dat de ingelaten ruimte voor de landingsgestelpoot op het model het grote toegangsluik voor het intrekkmechanisme en de mitrailleur aardig in de weg zit. Op deze foto uit Dik Top's boek over Koolhoven is ook te zien dat het intrekmechanisme scharniert op het vleugeloppervlak en niet in de vleugel.

Afbeelding

Dit aspect kan dus niet juist weergegeven zijn op het model; de poot moet op de vleugel onderkant liggen. Ik ga dat gat dus maar opvullen. In de kit van Omerga Models is dit overigens ook fout gedaan.

Afbeelding

Volgens de mal houden de rolroeren op aan weerszijden van het buitenste scharnier; dat moet dus gecorrigeerd worden. Daarna lekker krassen, en oppassen niet het karton van de mal uit te lubberen. Het resultaat voor de onderkant:

Afbeelding

De zaagsneden zijn voor het landingslicht. Dat stukje vleugelvoorrand moet nog weggehaald worden. De bovenkant:

Afbeelding

Hier is goed het foutje zichtbaar, dat ik heb gemaakt. Ik had eerst de bovenkant ingekrast, voordat ik door had dat de bobbel aan de onderkant met de eerste inkeping moest samenvallen. Waar putty al niet goed voor is.
Alle lijntjes worden met de hand nog wat uitgediept, en daarna gaat de vlegel in de primer om te checken op de lijnen goed zichtbaar blijven.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement