Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2013 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Het printen van de propeller logo's zal je vast wel lukken gezien je vorige werken. Maar je kan eventueel ook decalsetjes gebruiken van bijv Kora models of Draw decal; hier

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jul, 2013 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Biggles: Als ik in de buurt van de LHS kom, zal ik ze zeker meenemen (als ze niet te groot zijn voor zo'n simpel klein schroefje).
Ik vond deze foto van de F.K.56 wel mooi (uit het boek van Dik Top).

Afbeelding

Maar dan moeten de flaps uit. Eerst heb ik hetzelfde recept gebruikt als voor de De Schelde S-21, maar resin is toch veel moeilijker met het mes te bewerken dan het zachte plastic van een spuitgiet model. Dus dan maar rücksichtlos aan het werk. Flaps ingetekend (let op het verschil met de maatschets uit het handboek) en eentje uit de vleugel gezaagd/geboord/gesneden/geschuurd.

Afbeelding

Daarna een stukje 0.5 mm plastic met dikke secondenlijm flush met het vleugelbovenoppervlak in het gat gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

De bovenkant afwerken met putty en schuren. Het gat onder de vleugel ga ik nog gedeeltelijk opvullen met een stukje plastic, zodat een taps verlopende holte van 1.5 mm diep aan de voorkant tot bijna niets aan de achterkant overblijft.
Uit de foto's blijkt ook dat het ingraveren van de luiken voor het flapsmechanisme op het ondervlak van de vleugel volledige nonsens was, want die zaten natuurlijk onder de flaps. Verder komen alle luikjes goed door; dat zit dus wel snor.Aan het plamuurwerk moet nog het nodige verbeterd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jul, 2013 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De plaats van de andere drie landingskleppen uitgesneden en de rolroeren losgemaakt.

Afbeelding

Stukjes plastic sheet flush met de vleugelbovenkant:

Afbeelding

Ik heb geprobeerd een stukje plastic strip taps te schuren, maar dat lukte slecht. Nu hoeft dat ook niet, gezien deze schets uit het handboek.

Afbeelding

De kleppen liggen in dichte toestand gewoon tegen open ribben aan. Dus gaan we er nu maar ribbetjes inlijmen van 0.13 mm dik sheet. De kleppen zelf maak ik uit 0.25 mm sheet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Stapje verder met de flaps. Ribbetjes in de vleugel en in de primer. Ook hier en daar nog een keer geplamuurd.

Afbeelding

Aan de andere kant ligt het bijna flush met het oppervlak. Nog een laatste correctie nodig.

Afbeelding

Ik heb ook het handboek doorgewerkt en jawel, een honderdtal details die zichtbaar zouden kunnen zijn. Vier daarvan zijn niet van toepassing op mijn twee favorioete versies. Als ik de waarnemer versie ga maken, kan ik alleen maar de stuurknuppel en de tweede vliegerstoel weglaten; de rest zit standaard vast in het vliegtuig. Ik moet dan extra een waarnemersbankje, munitiemagazijnen, een mitrailleur en een "Fairey"affuit scratchen. Hoe die laatste er uit ziet: geen idee. Als enig voorbeeld uit die tijd heb ik de "paal" van de F.K.51 en een ophanging zoals op de Fokker C.X gebruikt werd.

Afbeelding

Dat laatste lijkt te kloppen met de uitsparing in de romprug op het bovenaanzicht uit het handboek.

Afbeelding

Voorlopig nog genoeg te doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2013 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een heel klein beetje voortgang. Binnenkant romp grijs geschilderd.

Afbeelding

Daar ga ik het buizenframe in donkergrijs op nabouwen aan de hand van deze foto uit het handboek.

Afbeelding

De vleugel een laagje (trainer) blauw geschilderd.


Afbeelding

Volgens de boekjes, tenminste; ik vind het tamelijk grijs. Volgens de Humbrol kleurenkaart zou FS 5189 Humbrol 157 moeten zijn. Mijn Fokker S.IX heb ik vroeger Humbrol 48 geschilderd, mijn Fokker S.II Humbrol 115, maar dat bestaat niet meer (en leek op foto's tamelijk groen). Als iemand een tip heeft, houd ik me aanbevolen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2013 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het instrumentenpaneel van de F.K.52 is tamelijk eenvoudig, en de representatie in het model is redelijk; er zijn maar een paar klokjes te weinig. Wel ontbreken alle schakelaars die onder het paneel hangen.

Afbeelding

Dus ik heb de keus: op de gewone manier het paneel opleuken met witte en zwarte verf, of een nieuw maken, waarbij ik instrument decals ga gebruiken.

Afbeelding

Het is alleen verschrikkelijk moeilijk te zien wat welke metertjes zijn, zelfs onder de loep of met een vergrote scan. Ook lijken de klokjes aan de grote kant voor het nogal kleine paneel. Gewoon proberen, denk ik.
Het instrumentenpaneel van de waarnemer is nog simpeler: maar vier klokjes.

Afbeelding

Het ding boven de klokjes is waarschijnlijk de verlichting. Hier komt wel een ander probleem naar voren. Voor het zicht naar voren is in de afscheiding tussen de voorste en de achterste cockpit een ruit aangebracht (staat ook in de tekst van het handboek). Maar het model heeft daar een dichte wand zitten tot bijna bovenaan (om dat te checken heb ik een van de twee meegeleverde cockpitkappen alvast pas gemaakt).

Afbeelding

Dit zal ik dus moeten corrigeren. Het volgende plaatje uit het handboek is nuttig om te zien waar allemaal cockpitmeubilair geplaatst moet worden.

Afbeelding

Nu wordt het tijd voor het kleine spul, mijn grootste hobby :?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2013 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hmmm ja... Ik zou toch een beetje proberen die instrumente decals erop te plakken. Ook al kan niet alles erop wat je erop wilt, als de 'leek' een paar klokkies ziet denkt 'ie "Goh, dat is wel realistisch, er zitten zelfs klokjes in". Zoals ik dit op de foto kan bekijken, lijkt het insturmentenpaneel van de waarnemer redelijk goed 'op hoogte'. Ik geloof niet dat het mannetje achterin veel zicht naar voren had heh?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2013 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ik geloof niet dat het mannetje achterin veel zicht naar voren had heh?

Gelukkig was de tweede cockpit open, en kon hij nog wat naar buiten leunen op kritische momenten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jul, 2013 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met stoelen en instrumentenpanelen. De panelen in de kit zijn nuttig vanwege de poortjes; daarmee kan je checken of de vloer, die meegegoten is met de vleugel, op de goede plaats zit. Volgens de pootjes zit ie ongeveer goed; voor een halve millimeter te laag, achter een millimeter. De stoelen in de kit zijn veel te breed; ze passen nauwelijks in de cockpit en meten opgeschaald dik 70 cm, ware fauteuils dus. Tijd om te scratchen.

Afbeelding

De linker nieuwe stoel zat in mijn scrapbox, de rechter ook, maar die moest wel wat gemodificeerd worden om op de eerste te lijken. Het instrumentenpaneel (0,5 mm plastic plaat) van de piloot heeft drie uitbreidinkjes naar beneden. Links zitten wat hendels en knoppen o.a. van hand en priming pompen van de brandstof en de magnetoschakelaar. Daarvoor/onder moet nog een blokje komen waar de mitrailleur bedieningshandels zitten. In het midden hangt nog een klokje waarvan ik niet weet wat het is en rechts zitten de verklikkerlampjes van het landingsgestel. Het instrumentenpaneel va de waarnemer/tweede vlieger is veel simpeler.
Toen ik de stoeltjes in de romp paste bleek de vloer veel te laag te zitten. Om ze in de goede positie te krijgen, zou ik de stoelen zo'n 5 mm hoger moeten zetten en dat is te veel t.o.v. het voetenstuur. Dat wordt dus een valse vloer, wel zo lekker, dan kan bijna de hele cockpit afgemaakt worden voordat ie in de romp gaat.
Ik heb ook aangetekend waar voor mijn gevoel volgens de foto de bovenkant van het instrumentenpaneel van de waarnemer moet komen.

Afbeelding

Het zwart gearceerde deel van het wandje moet weg en wordt vervangen door een ruit, die tot de top van het cockpitdak loopt. Op de foto is ook te zien dat de ingegraveerde binnenkant van het hoogteroer binnen de romp zou vallen. De zwarte lijnen geven de juiste positie aan (op de maatschets niet goed te zien,maar des te beter op de tekeningen).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jul, 2013 19:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Wat info van mijn kant. Je vraag over het lichtblauw, ik heb op mijn modellen, b.v. de Fokker S.IV, als blauw Humbrol Nr.89
gebruikt. Als alternatief vond ik Revell Nr.58 wel aardig in de goede richting.

Hoe zag een Fairey gun mounting eruit? Ik heb wat voor je opgediept, kijk eens naar deze link, misschien kun je dit gebruiken:

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 14&t=19125

Verder een leuk en apart model, jammer dat er zoveel werk in gaat zitten. Maar het loont de moeite. Dus veel succes.

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement