Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 jun, 2013 0:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jul, 2009 19:27 pm
Berichten: 302
Hierbij mijn bijdrage aan deze groepsbouw:

In 1966 zocht de KLu een vervanger voor de F-84F, en hierbij viel de keuze op de F-5. Gehoopt werd dat er samen met de Belgische luchtmacht zo’n 200 stuks afgenomen konden worden welke dan in Nederland en België geproduceerd zouden kunnen worden.
Helaas kozen die voor de Mirage 5 als vervanger van de F-84F waardoor Nederland genoodzaakt was een andere oplossing te vinden.

Probleem hierbij was dat de Nederlandse Luchtmacht niet helemaal tevreden was over de standaard F-5 en graag een aantal aanpassingen zou willen doorvoeren waardoor de Canadees gebouwde CF-5 ineens een ideale oplossing was. In 1967 besloot de Nederlandse regering om 105 CF-5A/B’s aan te schaffen bij Canadair in plaats van de productie naar Nederland te halen. Deze zouden NF-5A/B genoemd gaan worden en vanaf eind 1969 geleverd gaan worden. In die tijd was de NF-5 door de aanpassingen die er gedaan waren de meest geavanceerde F-5 variant welke er vloog.
Op 5 maart 1969 rolde de eerste NF-5A van de band in Canada en de eerste vlucht van dit toestel was op 24 maart 1969 en op 1 juli vloog de eerste NF-5B.

Op 7 oktober 1969 werd de eerste NF-5B (K-4002) afgeleverd aan de Koninklijke Luchtmacht. De allereerste NF-5’en kwamen aan op vliegbasis Twente waar de piloten klaargestoomd werden voor het vliegen met de NF-5.
Op 10 maart 1972 werd de 105e en laatste NF-5 aan de Koninklijke Luchtmacht afgeleverd.

De volgende squadrons hebben met de NF-5 gevlogen:
- 313 Sqn op vliegbasis Twente (1969-1987)
- 314 Sqn op vliegbasis Eindhoven en Gilze-Rijen (1969-1990)
- 315 Sqn op vliegbasis Twente (1969-1986)
- 316 Sqn op vliegbasis Gilze-Rijen en Eindhoven (1970-1991)

Eind jaren 80 schakelde het ene naar het andere NF-5 squadron over op de F-16 waardoor de NF-5 overbodig begon te worden en de overbodig geworden kisten werden opgeslagen op vliegbasis Gilze-Rijen en later ook op vliegbasis Woensdrecht.
Er was vanuit diverse landen interesse in deze NF-5’en. Turkije kocht er 60 (waarvan er nu nog steeds een aantal rondvliegen), Griekenland 11 en Venezuela 7. Overige zijn terug te vinden in diverse musea en scholen.

De kit die ik hiervoor ga gebruiken:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun, 2013 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
in plaats van de productie naar Nederland te halen

Maar de rompmiddenstukken werden wel (door Fokker) in Nederland gebouwd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun, 2013 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Een F-5je, ik vond het altijd een leuk klein kistje. Volgens mij een leuk ding om te vliegen. Nooit echt op de voorgrond gestaan, dankzij de tijdgenoot de F-104G. Maar wel altijd aanwezig. Het toestel heeft zijn rol in de geschiedenis vervuld. De Nederlandse kisten waren voor die tijd zeer geavanceerd uitgerust met een analoge versie van het 'moving map' display. Dat is dus nog ver voor de tijd van GPS en google earth.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jun, 2013 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Eigenlijk wel een goed idee Lex, een NF-5.
Weet je al wat voor schema en welk squadron het gaat worden?
Misschien dat ik ook wel met een NF-5 mee ga doen.
Ik heb nog wel 2 leuke schema's voor 314.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jun, 2013 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Eens kijken hoe deze kit plakt! Leuke kist.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jul, 2009 19:27 pm
Berichten: 302
Bedankt voor de reacties!

Geert-Jan, het wordt er een van 314 sqn in het groen grijze kleuren schema.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
was er met deze kit niet iets in-accuraats aan de nederlandse versie's? iets met brandstoftanks. Ik heb eigenlijk geen idee. Ben absoluut niet een f-5 kenner, maar meer klok en klepel verhaal. Ik heb ergens eens iets opgevangen.
kan het helemaal mis hebben hoor..

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Lees dit dan maar eens door: http://www.opschaal.net/phpbb/viewtopic.php?f=3&t=252 . D'r staan wel wat tips en zo tussen de plaatjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2013 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jul, 2009 19:27 pm
Berichten: 302
Heb ondertussen een Eduard set voor de CF-116 / CF-5A besteld en ga even kijken in hoeverre ik aanpassingen ga maken om er een "echte" NF-5A van te maken! Ben namelijk nog niet zover dat ik aan scratch bouw kan gaan doen. Misschien ooit voor een volgende NF-5!

Heb inderdaad ook gehoord van de tiptanks en ga kijken wat ik daar aan kan veranderen om de vorm kloppend te maken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Hoe gaat het met deze fighter?

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement