Vorige week heb ik geen update gedaan, maar de vorderingen waren ook niet zo spectaculair dat dit een update zou verdienen. De progressie is maar langzaam in dit stadium. Maar dat komt ook omdat veel details zelf verzonnen moeten worden. Daarover later meer. Ik begin eerst met de uitlaat. Om de Eduard uitlaat aan te sluiten op de resin motor moest ik deze aanpassen. Dit wilde ik doen door er steeds stukjes uit te zagen en dan aan elkaar lijmen met stukjes plastic plaat ertussen zodat de zes uitlaatstukjes precies met de cilinders opgelijnd zouden zitten. Dit is een langzaam proces, maar opzich niet zo heel ingewikkeld. Maarja, het ging dus fout. Ik zat dus op een rustig avondje voorzichtig in de uitlaat te zagen. Op het moment dat de zaag door het plastic heen was, sprong het stukje van de uitlaat weg. Ik zag het in de prullenbak, onder de tafel verdwijnen. Die prullenbak zat behoorlijk vol en zo'n klein onderdeeltje ga je dan niet meer terug vinden. Met andere woorden, UITLAAT VERPEST!!!

Ik wist even niet meer wat ik er mee aan moest. Ik heb nog even online gekeken, maar volgens mij zijn er voor de Fokker D.VII (of C.I) uitlaten apart te verkrijgen. En de tweede Fokker D.VII in het Eduard pakket wil ik toch intact laten. Daarom heb ik de brokstukken van de uitlaat maar even opzij gelegd. Toen begon ik aan de olie tank. Bij de eerste modellen van de D.VII zat de olietank aan de brandstoftank gelast. Dit gaf problemen met condensatie in de brandstoftank en op de latere modellen van de D.VII hebben ze die olietank ergens anders geplaatst. En wel aan de rechterkant van de motor. Het leek me wel zeer aannemelijk dat dit bij de Fokker C.I ook zo zat gemonteerd. En de rechterkant van de motor kon nog wel wat details gebruiken. De afmetingen daarvan zijn gemakkelijk terug te vinden op het internet. Ongeveer 25cm breed en 40cm hoog. Toen ik de plastic plaatjes op maat maakte, leek dit prima te passen in mijn model. Dit is dus een typisch voorbeeld van een detail wat opzich niet zo ingewikkeld is om te maken. Maar door het gebrek van goede referentie hierover moet je toch veel zelf verzinnen.

Ik heb de olietank uit meerdere laagjes plastic gemaak en wat details aangebracht zoals een soort hijsoog van koperdraad, een vulopening van ijzerdraad, bevestigings beugels van zilverfolie en nog een soort aftap/overflow/ontluchtingsleiding ding. De vorm van de tank heb ik ietsjes aan moeten passen om deze in het model kwijt te kunnen, maar hij heeft de correcte afmetingen. (en het past gewoon!)

Hier nog een fotootje van de rechterkant. De olietank is zichtbaar maar ook de uitlaat. Deze heb ik even los op het model geplaatst. Het missende stukje heb ik met strectched sprue er tussen gelijmd. Inmiddels zit er een klodder plamuur op de aansluitpunten en moet het nog recht gevijld worden. Maar dat zal wel lukken.

Ik heb tevens een olieleiding gefabriceerd van koperdraad. Die loopt van de tank zo naar de achterkant van de motor. Kijk ook naar de vulopening van de tank. Die is van ijzerdraad en heb ik niet geverfd. Tevens heb ik het uiteinde vlak gevijld. Ik hoop dat ik nog iets van PE kan vinden wat voor tankdop door kan gaan. Tevens zie je wat vlekken op de motor zitten, dit is de aangebrachte verwering.

Deze week heb ik vrij genomen (joepie!) en zal ik lekker verder kunnen werken.