Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 5:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rusland 1945 1:48 KLAAR
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dit wordt mijn tweede poging om een redelijk groot diorama te maken. Het onderwerp is een vliegveld in Rusland rond het einde van de oorlog aan het oostfront (VE day). Ik heb de hoofdonderdelen hiervoor al gebouwd en die bouwverslagen kun je hier vinden:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=52143 twee P-39 Cobra's
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=52170 Spitfire Mk IX
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=52265 Field car Gaz (Russische Jeep)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=52264 BZ-38 tankauto.

Ik zit nog wat te denken aan de layout. Ik wil de vliegtuigen niet simpel aan een rand opstellen maar iets op een schuine lijn. En eventueel beton dan wel gras als ondergrond. Ik heb nog een paar knotwilgen op schaal gehaald om het geheel een wat geïmproviseerd karakter te geven. De foto's van Russische vliegvelden die ik heb gaven allemaal die indruk. De afmeting is best redelijk, 66 x 40cm. Zo past het precies op een plank in mijn stelling kast waar ik mijn modellen in zet. (ik doe niet aan vitrinekasten, die zijn voor wat ik maak bijna per definitie te klein :lol: )

Dit zijn de materiële hoofdrolspelers.

photo 486047

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Laatst bijgewerkt door Klaasdebouwer op zo 13 okt, 2019 15:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rusland 1945 1:48
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dit had ik in gedachten. Niet langs de rand maar schuin over het diorama opgestelde kisten en een hoop volk eromheen. De knotwilgen in de hoek geven de rand aan. Het zou leuk zijn als ik daar nog een paar koeien in zou kunnen plaatsen die belangstellend komen kijken, of wat Russische burgers. Weet er iemand of dat te verkrijgen is? Ik heb al wat gezocht maar het is moeilijk te vinden.

photo 486064
photo 486063
photo 486062

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rusland 1945 1:48
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2019 6:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Koeien zijn er op 1/50 wat zo goed als geen verschil maakt met 1/48.

https://www.miniatuurshop.nl/stuks-p-68408.html

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rusland 1945 1:48
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2019 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank je Walesha. :brouw:

Ben wat aan het experimenteren met gips. Werkt prima zo te zien. Ik kan meteen door met dit op het echte diorama toe gaan passen. Iemand nog tips?

photo 486076
photo 486077

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rusland 1945 1:48
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2019 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Citaat:
Iemand nog tips?


Strooi Gips (of beter nog Alebastine muurvuller,) gemengd met zilverzand -droog- op het oppervlak.
Dan water met houtlijm en een drupje afwasmiddel (om de oppervlaktespanning te breken) erover spuiten (met oude pompverstuiver van haargel) of druppelen (met grote injectiespuit) (apotheek/dierenarts). Je krijgt dan een veel mooiere structuur in het oppervlak.

Succes met dit interessante diorama.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rusland 1945 1:48
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2019 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank je Odorf. Dat klinkt als een hele goede tip. De fijne structuur van het oppervlak is zo op het gips niet mooi. Ik ga dit zeker proberen. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rusland 1945 1:48
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 1:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dus, bouwmarkten af op zoek naar zilverzand. Ik zag eerst de versie voor in de tuin maar dat was me wat te grofkorrelig. Maar na iets doorzoeken kwam ik op het echte fijne spul. Was ook niet meteen een zak van 25kg maar een van maar 4 kilo. Wel twee keer zo duur maar ja, deze is natuurlijk nog een keer door de zeef gehaald op de fabriek dus dan is het logisch dat je per kilo 12 keer zoveel betaald. haha. Maar goed, ik heb niet zoveel nodig.
Ik heb er ook maar meteen een plantenspuit bijgekocht om de verdunde lijm erop te kunnen spuiten. Nu viel dat allengs niet mee. Omdat er behoorlijk druk achter zit wordt het zand als je niet oppast meteen weer weggeblazen. Op nevelstand gebeurde dat zelfs nog een beetje dus dat betekende afstand houden. Directe druppels leverden mooie kraters op maar daar zat ik niet op te wachten. (zou wel leuk zijn voor een maan diorama trouwens)
Ik heb daarom een flink stuk van mijn kamer bedekt met klanten (buiten ging vandaag echt niet) en ben begonnen. Eerst een dun laagje zand en daarna de lijm eroverheen nevelen. Daarna dat proces nog een keer herhaald. Tenslotte het geheel redelijk nat gemaakt met lijm en daarna alsnog een laagje zand er overheen. Ik hoop nu dat er een mooi deel blijft plakken. Uiteindelijk komt over een groot gedeelte weer gras dus ach maar ik wil dat de ondergrond goed genoeg is op zichzelf, daarna kan ik er mee doen wat ik wil.

De boompjes beginnen nu kleur te krijgen. Eerst primer (grijs), daarna de basis boomschors (dark earth van Mr Color) en tenslotte de afgezaagde knoesten een lichtere kleur gegeven. Straks komt er vernis overheen en daarna een flinke wash gevolgd door drybrushen.

Ik wil ook een houten hek plaatsen langs diezelfde bomenrij en daarvoor is het styreen uit de kast gehaald Een aantal paaltjes gesneden van een vierkant profiel en de planken komen uit een plaat met dikte van 0,5mm. Ik ga ze wat "geïmproviseerd" monteren aan de paaltjes en ze moeten een flink verweerd uiterlijk gaan krijgen. Ik heb in alle delen een houtnerf profiel gekerfd en beschadigingen aan de uiteinden en randen die straks met de wash mooi uit moet gaan komen. Ik ben benieuwd. Hout namaken is wel een beetje mijn ding aan het worden haha.

Zand
photo 486414
photo 486416
photo 486415
Boompjes
photo 486417
photo 486421
Klaasjans hekwerk. (kerfwerk helaas niet heel goed te zien)
photo 486423
photo 486420
photo 486418
photo 486419

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rusland 1945 1:48
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Her zilverzand heeft goed gewerkt. Je ziet er niet veel meer van omdat ik bijna overal gras overheen gedaan heb maar, het proces werkt prima. Zit ook goed vast dus daar ben ik wel blij mee.
Voor het gras heb ik twee soorten gebruikt. De grootste bulk is lichtgroen en een beetje verdord maar om het wat meer variatie te geven heb ik er ook nog wat donkergroen doorheen gestrooid. Ik ben helaas nog niet goed thuis met het maken van rechtopstaand gras. Ga ik me toch eens in verdiepen.
Daarna ben ik plukken gras en bloemetjes gaan toevoegen net als wat blaadjes hier en daar.

Mooi zandachtige ondergrond.
photo 486600
photo 486601
Bruin gespoten met dark earth.
photo 486599
Gras er overheen. Hier zie je de lijm er nog doorheen.
photo 486602
En met wat details erbij. Er komt nog wel meer bij maar dit is om een indruk te geven.
photo 486603
photo 486604
photo 486605

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rusland 1945 1:48
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ondergrondje ziet er goed uit zo maar ik vraag me al even af: groeien er in Rusland eigenlijk knotwilgen??? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rusland 1945 1:48
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Gave ondergrond tot zover!

Goed bezig! :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement