Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 30 maart, 2024 8:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2019 8:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Bedankt Steven!

Stupid me!
Ik ben een Britse Sherman aan het bouwen en die hadden die mand/kist achter de koepel en ja, die ga ik gebruiken.
Dat scheelt een stuk schuurwerk. :D
Bedankt voor het filmpje over het recreëren van de giethuid.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2019 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ik ben een overzicht aan het maken van de verf die ik nodig heb om de tank, het kanon en de figuurtjes straks te spuiten.

De Britse infanteristen krijgen een khaki uniform, maar welke kleur had het uniform van Britse tankbemanningen?
Dit is de boxart, maar die klopt niet altijd dus vandaar.

Afbeelding

De PAK40 krijgt waarschijnlijk camo, maar de Duitse camokleuren ken ik.

Ik zit vooral met de basiskleur van de Sherman.
Als ik het goed heb, hadden de Britse voertuigen een donkergroene kleur en niet de Amerikaanse olive drab.
Klopt dat?

Ik wil straks met Vallejo air gaan spuiten, maar Vallejo heeft, als ik voor de Sherman donkergroen moet hebben, al 3 of 4 tinten donkergroen die in aanmerking komen, geloof ik. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Vrijdag de PAK40 en het ammo setje van AFV Club ontvangen.

Meteen maar eraan begonnen om straks deze PAK40 naast de Tamiya versie te kunnen zetten.
Nu al is me duidelijk geworden dat de AFV Club versie inderdaad echt veel gedetailleerder is.
Ook veel meer te plakken en dat vind ik eigenlijk wel gaaf.

De kit van de PAK, het ammo setje komt later:

Afbeelding

De sprues:

Afbeelding

Van de PAK heb ik nu het kanongedeelte zo goed in elkaar staan.
Volgens mij ben ik daar net zo lang mee bezig geweest als met de hele Tamiya versie. :lol:

T.o.v. Tamiya kits zitten de onderdelen steviger in de sprues, waardoor ze er minder makkelijk uitkomen en makkelijker breken.
Dat gebeurde tot nu toe bij 3 onderdelen.
Bij 2 ervan heb ik besloten om ze weg te laten omdat de onderdelen diep, onzichtbaar in het model zitten.
Ik heb ze wel terug aan elkaar gelijmd, maar uiteindelijk dus niet gebruikt.
Zoals te zien, was het terug aan elkaar lijmen ook niet bepaald een succes. :lol:
Dit zijn ze:

Afbeelding

Bij deze PAK voor het eerst in mijn modelbouwcarriere met PE gewerkt.
Dat was geen onverdeeld succes.
Vooraf eerst de PE handleiding hier op het forum gelezen, maar uiteindelijk moet je toch een keer beginnen.
Aan de binnenkant van de binnenste pantserplaat moest een rand bevestigd worden en daar heb ik een keer of vier op aan moeten leggen.
Met de punt van een satéprikker de wat dikkere secondelijm aangebracht, maar elke keer zat er teveel lijm aan de binnenkant van de plaat.
Uiteindelijk kreeg ik de rand vast en heb ik het teveel aan lijm voorzichtig verwijderd met een mesje nadat deze hard geworden was.
Een ervaren PE bouwer zal dit misschien lelijk vinden, maar ik ben eigenlijk nog best wel blij dat de binnenkant van de plaat er zo uitziet:

Afbeelding

Op de voorkant van de binnenste plaat de verbindingsbouten aangebracht.
Wat een monnikenwerk!
Ik moest eerst wel de gaten in de plaat uitboren, want ze waren te klein.
Dat is bij meerdere verbindingen bij deze kit een euvel.

Afbeelding

Afbeelding

Het kanongedeelte voordat de binnenste pantserplaat erop zat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2019 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
De bouw van de PAK loopt best lekker tot nu toe.

De buitenste pantserplaat zit ook op z’n plaats net als de voorkant van de loop, de mondingsrem als ik me niet vergis.

Begonnen aan het onderstel en de poten.

Het bevestigen van de buitenste pantserplaat kostte even wat werk, maar dat is goed gekomen.
Ik ben elke keer de AFV PAK aan het vergelijken met de Tamiya PAK die ik al in elkaar heb staan en het verschil in detail tussen die twee is aanzienlijk.

Als deze in elkaar staat, maak ik wel wat vergelijkende foto’s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben tot nu toe behoorlijk tevreden over de bouw van deze PAK.
Heb nu al veel geleerd van het werken met PE en dat komt straks bij de Sherman goed van pas.
De dingen die niet helemaal goed gingen, zitten aan de binnenkant en zullen dus of niet of nauwelijks te zien zijn.
Misschien dat als de PAK straks gespoten is, dat allemaal wat opgaat in het geheel.

Deze PAK krijgt straks camo en de Tamiya oefen PAK spuit ik straks in of German grey of dark yellow.

Met drie dio’s op m’n werktafel aan variatie voorlopig geen gebrek. :mrgreen:
Een vierde komt er niet. Eerst deze drie verder afmaken. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2019 19:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Succes, je pak ziet er in ieder geval goed uit.
Ben benieuwd wat je er van gaat vinden straks, het airbrushen.

Groetjes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2019 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Peter,

Bedankt voor je reactie. :D
Ik ben ook zeer benieuwd straks als ik ga spuiten.
Heb op het verfgedeelte van dit mooie forum al het een en ander aan handigheidjes gelezen.
Deze week een bestelling plaatsen met de laatste benodigdheden en dan kijken of ik volgende week de oefen PAK kan primen en spuiten.

Werk aan deze PAK gaat lekker door.
Het onderstel staat al voor een groot gedeelte in elkaar.
Ben blij dat ik deze kit gekocht heb.
Elke keer als ik aan het bouwen ben, zie ik het verschil in detail.
Volgens mij de derde keer dat ik dit zeg, maar het blijft me steeds maar opvallen.
Hikte een beetje tegen de prijs aan, maar heb uiteindelijk de PAK en het ammo setje uit Polen laten komen.
Inclusief verzendkosten goedkoper dan hier zonder verzendkosten.

Het enige dat me een beetje tegenvalt is dat doordat de onderdelen stevig vastzitten in de sprues er tot nu toe al een keer of 4 onderdelen gebroken of afgebroken zijn.
Terwijl ik heel voorzichtig te werk ga.
Op de twee staafjes na heb ik alle gebroken onderdeeltjes weten te lijmen zodat ik ze toch kon gebruiken.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op di 28 mei, 2019 10:39 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2019 7:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het doet me plezier dat je wat met mijn tip hebt kunnen doen, en het resultaat ziet er al zo indrukwekkend uit, dat ik me al moet inhouden om hem niet op de werktafel te gooien. AFV heeft voor die slecht passende deeltjes een setje met gedraaide metalen stukjes uitgebracht. Ik kwam die vorig jaar tegen op Militracks en dacht dat ik overdreven had met me ze aan te schaffen, maar ze zullen dus toch van pas komen.

photo 411391

De gebroken deeltjes zou ik zelfs niet proberen uit de sprue halen, die zien er altijd beter uit uit metaaldraad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2019 9:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Steven,

Bedankt nog voor die tip!
Ik moet zeggen, er begint zich een gave PAK te vormen op m'n werktafel. :)

Eerst vond ik het prijsverschil te groot, maar als ik zie hoelang ik nu al bezig ben om de AFV versie in elkaar te zetten en hoe snel de Tamiya versie in elkaar stond en dan ook nog het verschil in detail dan is dat prijsverschil snel verklaard.
Dat setje met metalen stukjes kwam ik vorige week ook tegen.
AFV heeft dat setje ook in de handleiding van de PAK staan.
Ik kwam ze tegen voor minimaal 10 euro en dat vond ik toch teveel om ook nog aan te schaffen, kijkend naar wat ik nog nodig heb om volgende week te kunnen beginnen met spuiten.
Uiteindelijk is het met uitboren ook gelukt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2019 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Het eerste model van dit dio staat in elkaar, de PAK.
Morgenmiddag een midweek naar Zeeland, dus ik wilde hem vanavond in elkaar hebben.
Dat was te doen, want alleen de wielen en de plaat onder de loop moesten nog.
De wielophanging bestaat wel uit hele kleine onderdelen, dus uiteindelijk toch nog bijna twee uur bezig geweest.

Meteen vergelijkende foto’s gemaakt samen met de Tamiya versie en dan is meteen duidelijk dat die de vergelijking met deze AFV versie niet kan doorstaan.
Een heel gaaf ding deze PAK van AFV.

Straks de volgende uitdaging: de PAK in camo spuiten en verweren. :D

De bandjes zijn van rubber en zitten nog niet vast.
Dat heb ik expres gedaan, want ik las in het verfgedeelte van het forum dat iemand Tamiya primer over rubber Takomwielen had gespoten en dat de verf na een paar weken er zo afgeveegd kon worden.
Odorf had het over weekmakers in het rubber die kunnen reageren met kunststof.
Dat risico wil ik niet lopen, ook al is dit een AFV kit en gebruik ik straks primer van Vallejo.
Is het eigenlijk wel nodig om die rubber banden in de primer te zetten, als straks de velgen goed in de primer en de verf staan?
Kan ik de rubber banden ook zonder primer en verf verweren met washes en pigment bijvoorbeeld?

Hier de vergelijkende foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De PAK zelf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 mei, 2019 9:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Citaat:
Kan ik de rubber banden ook zonder primer en verf verweren met washes en pigment bijvoorbeeld?


Dat kan goed, wat je ook kunt doen is de banden licht opschuren met heel fijn schuurpapier of Scotchbrite schuurmatje dan krijgt het rubber al een wat meer verweerde uitstraling. Als je Primers op waterbasis gebruikt bestaat er overigens geen gevaar voor plakkerig worden. Alleen hechting is op dit soort moeilijke flexibele oppervlakken ook niet optimaal. Maar met losse bandjes werken is denk ik gewoon makkelijker.

Overigens zou ik zelf voor het messing en de alu loop juist wel een oplosmiddelgedragen primer willen. Omdat hechting van acrylprimers ook niet optimaal is op zulk soort oppervlakken. Mocht je wel met acrylprimers aan de gang gaan, voorzichtig goed ontvetten, zo dun mogelijk spuiten (waasjes) en tussendoor steeds met Föhn drogen (wel warm, niet te heet!) zorgt ook voor een iets beter hechting. En na het primeren gewoon zeer voorzichtig behandelen.

Moedig dat je meteen met een camo-patroon op een extreem complex onderwerp gaat beginnen met airbrushen ... :mrgreen:

Mooie PAK, en mooie vergelijking zo.
Toen ik nog een Odorfje was heb ik de Tamiya PAK ook eens gebouwd. ... Grappig ...
Was toen helemaal gek van de mooie dio's van François Verlinden in de Tamiya-catalogus, maar ik kreeg het nooit zo mooi. :lol:

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement