Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 70  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 11:22 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Marco2591 schreef:
Bert, dit is exact omschreven hoe ik het bedoel. Ben zelf ook nog maar een beginner en probeer zo goed mogelijk de hier beschreven technieken mijzelf eigen te maken.
Sebastiaan, ik denk echt dat je resultaat beter wordt door als laatste in één keer alles te verweren, d.m.v. nog veel meer verdunde washes. Op de binnenzijde van de achterdeuren zie je nu bijvoorbeeld de afzonderlijke 'verfkorrels' van je wash, dus te dik.. Wellicht kan je het effect nog wat afzwakken met een behandeling met alleen terpentine, White spirit of welke verdunner je ook gebruikt voor je wash, zonder verf. Dit uiteraard als opbouwende kritiek!


Geen probleem Marco! :D
Ik beschouw het ook als opbouwende kritiek. Het is sowieso leuk om te merken dat mensen m'n werk volgen en erop reageren.

Ik snap wel wat je zegt hoor van die verfkorrels, maar ik vond dat juist wel iets hebben omdat juist dit dio en de voertuigen een modderige, vervuilde aanblik moeten hebben.
Misschien is het nu te grof en met white spirit zou ik het misschien nog wat subtieler kunnen maken. Want uitvergroot naar 1:1 zouden het wel erg groffe 'zandkorrels' zijn.

Deze wash/filter was dus te dik en die heb ik eerst aangebracht om de camo naar elkaar toe te trekken, het was nog niet de bedoeling om de halftrack te vervuilen, dat zou pas later komen met andere washes.
Het leek me logischer om eerst een wash/filter aan te brengen om de camo naar elkaar toe te trekken, vervolgens de decals te bevestigen en dan de buitenzijde qua washes verder af te werken.
Misschien had ik beter de decals eerst aan kunnen brengen en daarna alle washes omdat de markeringen natuurlijk ook slijten door het gebruik van het voertuig en de weersomstandigheden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 9:53 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Gisterenavond de meeste decals bevestigd op de Duitse halftrack. Ik heb gisteren de hele dag gezocht naar het teken van de 64 I.D., maar geen succes.
De divisie heeft maar kort bestaan en er is weinig over gedocumenteerd.
Omdat het uiteindelijk gaat om een klein decal, wat dus in het grote geheel van het dio een heel klein detail is, krijgt de halftrack de decals die bij de kit zitten.
Historisch dus niet helemaal correct, aangezien de halftrack nu van een pantserdivisie is en die vocht niet in de Breskens pocket tijdens Operation Switchback.
Het is helaas niet anders.
Ik moet nog divisie markeringen aanbrengen op het voertuig en op de luiken achter ook nog een bataljons- en compagniemarkering.
Na gisteren bijna een uur met decals aanbrengen bezig geweest te zijn en daarna met het toepassen van een pinwash op sommige delen van het voertuig, kwam ik erachter dat ik die markeringen nog moest doen.
De pinwash is niet overal even goed te zien, dus die ga ik opnieuw doen want het voertuig mist diepte vind ik.
Verder is op de foto's te zien dat de afstand tussen het kruis en het identificatienummer aan de ene kant groter is dan aan de andere kant. Ik zag dit pas bij het maken van de foto's. :?
Echt stom, want ik ben bijna een uur bezig geweest met de decals. Daar is niks meer aan te doen. We houden het maar op een foutje van de bemanning die het schilderen van het nummer te velde niet goed heeft gedaan. :oops:
Ik ben tevreden over hoe het er tot dusverre uitziet. Nu zit er nog wel meer vuil op de bovenkant van het voertuig en dat wordt straks omgedraaid, aangezien het natuurlijk logischer is als het meeste vuil aan de onderkant zit bij de tracks en net daarboven en vandaar af wordt dat natuurlijk steeds minder.
Op de foto's lijkt de verwering rond de decals erg grof, maar de halftrack stond onder twee lampen en de wash moest nog drogen. Vanochtend nog eens gekeken en na een nachtje drogen ziet het er goed uit.
Rond de decals is het nu wat lichter en minder dof dan de rest van het voertuig, dat moet ook nog aangepakt worden.

De foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op wo 12 dec, 2018 13:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ach... lig niet wakker van die kentekens, slechts een kleine minderheid is daarvan op de hoogte hoor. Ik zie het regelmatig zo vaak bij de reënactment zowel op de echte voertuigen als op de uniformen dat er kentekens en zelfs nummering opstaat die helemaal niet kloppen. Zo zag ik al een Willy's jeep met een serienummer van een tank bvb en meer van die lollige fouten. :D
Komt daar nog bij dat de Duitse emblemen van hun divisies voor anderen niet zo herkenbaar waren t.o.v. deze van de geallieerden.

Ga maar lekker door, zowat niemand zal bij wijze dat "foutje" opmerken hoor. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2018 11:54 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Is aan de ene kant ook wel zo natuurlijk, maar ik heb net als bij mijn "Panzerschlacht" dio ook bij dit dio wel een specifieke operatie gekozen in een specifiek gebied waar bepaalde eenheden bij horen en het zou dan wel gaaf zijn als ik het qua decals ook kloppend krijg. Dat is dan meer voor mijn eigen gevoel. :D

De carrier wordt ook een samenraapsel van decals, maar heb dat met referentiefoto's erbij nog enigzins kloppend proberen te maken.

Ik ga zeker lekker door, want ook al heb ik een te dikke wash op mijn halftrack gedaan, ik ben heel tevreden over de aanblik daarvan tot nu toe.
Nu pakt het goed uit, voor dit dio klopt het, maar voor een ander dio met andere omstandigheden zal ik daar wel goed op moeten letten.
Ik zie een door het weer qua kleur dof geworden voertuig wat ook nog eens vies is door de weersomstandigheden toen in oktober 1944 in de Breskens pocket en nog meer vies gaat worden (ik ga nog meer washes aanbrengen).
Wat ik nog wil proberen is om roest aan te brengen op en bij bijvoorbeeld de randen van de pantserplaten en andere delen van de halftrack.
Een volgende stap zou zijn met de effecten rekening houden met de stand van de zon en dergelijke, maar dat gaat me nu allemaal nog wat te ver.
Eerst nog meer washes en filters toepassen en dat nog meer onder de knie krijgen, zeker wanneer een filter, wanneer een wash en vooral de samenstelling goed in de gaten houden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 dec, 2018 23:03 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Vandaag de telegraafpalen in elkaar gelijmd en improvisorisch in het dio gemaakt om te kijken naar plaatsbepaling.

Ook de weipaaltjes een sterk verdunde zwarte wash te geven om het effen bruin weg te krijgen.
Van de helft van de paaltjes de spitse punt verwijderd en die ook weer improvisorisch in het dio gemaakt, ook vanwege de plaatsbepaling.

Ik vind de halftrack toch te dof, daar ga ik nog iets aan doen.

Ik ben erg tevreden over hoe de telegraafpalen eruitzien.
Afbeelding

Opzet dio:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2018 14:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik zou de horizontale delen van de halftrack met een sterk verdunde wash (filter) met okergeel wat lichter maken

Wil je het wat glimmerder dan zou ik de randen en zijkanten beetje met glanslak doen, en in holtes beetje houtlijm, hiermee geef je je voertuig dan een verregend uiterlijk, lak aanbrengen met vertikale strepen, en zeker niet dekkend, ook wat extra vuilstrepen vertikaal aanbrengen op de lager gelegen oppervlaktes van een vertikaal vlak

Dit zelfde uiteraard bij de brencarrier ook, maar daar mag je ook plasjes maken in het voertuig, moet je ook wel de weg zo her en der wat gimmend maken
Figuren met name op schouders, armen en bovenbenen iets donkerder maken (natte kleding)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2018 15:29 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Top!

Een aantal van deze tips ga ik vanavond meteen doen.
De tips die je geeft zijn helemaal in lijn met de sfeer en omstandigheden die ik in mijn dio wil.

Wel een paar vraagjes:
Zou ik de carrier en de halftrack i.p.v. de okergele filter ook de wash kunnen geven die nu op de halftrack zit, maar dan nog meer verdund zodat het nu wel een filter is, want de kleur van het mengsel beviel me wel.

En die houtlijm waar je het over hebt, aanbrengen, laten drogen en ergens mee over schilderen of gewoon laten drogen?

Bedoel je die vuilstrepen aanbrengen door middel van stippen te zetten en die met een kwast verticaal uitsmeren? Weet de naam van de techniek zo niet, maar heb het volgens mij eens gezien bij een voertuig van Jeroen.

Dat laatste over de plasjes op de weg en in de carrier en de figuurtjes ga ik zeker doen. Dat maakt het alleen maar echter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2018 20:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Met mijn tip over dat lichte filter is niet om vervuiling toe te passen, filters gebruik je voornamelijk om kleurschakeringen in je voertuig te krijgen, met 2 laagjes geel filter worden de horizontale delen, zoasl bijv de motorkap iets lichter, min regen wordt dit vaak ook iets lichter door de weerkaatsing van het licht op het regenwater. Daarbij krijgt je model dan iets meer diepte door de verschillende lichtinvloeden op je voertuig.Ik zou dus niet je wash gebruiken, daarmee wordt het alleen maar doffer voor je gevoel
De houtlijm droogt transparant en satijnglansachtig op, het moet natuurlijk geen hoogglans worden, dat is teveel overdone.

De vuilstrepen kan je inderdaad met die olieverf of enamel stippeltjes doen, gebruik rustig, blauw, rood, eel en bruin, door elkaar en goed toegepast geeft dat een goed effect. Zou het eerst even op een proefstukje oefenen, zodat je het effect zelf kan zien en je een beetje kan oefenen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2018 20:33 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Dank je Bert, dat is duidelijk. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 dec, 2018 23:38 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Na het zien van de figuren van Peter begon het ook weer te kriebelen om met m’n eigen figuurtjes aan de slag te gaan.

Gisteren en vandaag dus met mijn figuurtjes in de weer geweest.
Omdat het oktober 1944 is en het Duitse leger tegen die tijd een ratjetoe is van eenheden en uniformen, heb ik bij twee figuurtjes de broek in German grey geschilderd.
De overige stukken die in field grey geschilderd zijn, heb ik behandeld met een verdunde wash van German grey.

De stukken huid heb ik een roodbruine wash gegeven. De lippen heb ik eerst geprobeerd aan te zetten met een mengsel van de basiskleur en een puntje roodbruin, tip van fvdm.
Misschien heb ik het niet helemaal goed gedaan, maar het resultaat vond ik niet bevredigend. Vandaag heb ik de lippen een verdunde wash van red hull gegeven en dat vind ik beter gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 70  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: no leaf clover en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement