Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 70  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 12:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Heb je materiaal waarmee je de onderdelen van de hull samen kan duwen? Soms is er wel eens een stuk dat wat vervormd is na het gieten en dan moet je er wel eens een schroef op zetten. Een andere manier is om met tape de delen bij elkaar te houden. Achteraf kan je kieren die er zitten wegplamuren het teveel aan lijm best wegschuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 nov, 2018 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor de input Steven.

Ik had schilderstape gebruikt om de hull bij elkaar te houden. Die heeft wat plakresten achter gelaten dus ik zal delen van de zijkant van de hull opnieuw moeten schilderen.
Ik heb het teveel aan lijm aan de onderkant niet weggeschuurd. Ik heb daar wel aan gedacht, maar omdat het straks aan de onderkant van het voertuig zit en je er straks in het dio niets van ziet, heb ik het laten zitten.
Bij het in elkaar lijmen van het binnenwerk, zat er ergens ook teveel lijm en dat heb ik wel weggeschuurd omdat dat straks wel zichtbaar zou zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 nov, 2018 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Weer op m’n gemak wat verder gewerkt aan de carrier. Verder geschilderd aan de wielen en ook aan het binnenwerk.

Ook de ondergrond erbij gepakt en de carrier en halftrack in aanbouw erin gezet en een paar figuurtjes om te kijken naar de opzet zoals ik die nu voor ogen heb.
Op foto’s lijkt de carrier altijd zo’n mini, het model is groter dan ik eigenlijk gedacht had, maar het voordeel is dat nu het dio wel meer gevuld is.
Ik ga de zijkanten van de dijken nog wel minder stijl maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 nov, 2018 12:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Als ik een tip mag geven over de opstelling;
Ik zou beide wegen iets meer draaien ten opzichte van de ondergrond. Dit geeft visueel een aantrekkelijker beeld op.
Weilanden zou ik een fractie hoger maken dan het onderste niveau. Dan krijg je naast de dijk een greppel voor regenwaterafvoer.

no leaf clover schreef:
Ook een beetje rondgezocht naar hoe ik de ANWB wegwijzer kan maken, maar dat leverde nog niet veel aanknopingspunten op.


De wegwijzer, daar wil ik even over meedenken.
Er staan er nog een paar in NL, bij het hoofdkantoor, geloof ik. En in ieder geval in Woudrichem. Uit deze onderstaande foto zelf kun je ook al veel halen.
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Woudrichem_ANWB-wegwijzer.jpg

Opbouw kan grofweg uit twee materialen;
Messing of Styreen.
Messing is steviger maar wat lastiger te bewerken.

Styreen is -in mijn ogen- makkelijker te bewerken. Het merk Evergreen heeft diverse mooie profieltjes ook H-profiel in diverse maten. 4,8 of 6,3mm breed zijn de grootste.
https://evergreenscalemodels.com/collections/14-35cm-opaque-white-polystyrene-h-column/products/287-250-6-3mm-opaque-white-polystyrene-h-column

Uitgaande van styreen;
De staander is op de foto ongeveer even breed als een baksteen, baksteen is in het echt 21-25cm breed. Op 1:35 is dat ongeveer 6mm.
Nu zijn de flanken dan wat te hoog en dik. Dit kan met schuren -of beter- schaven met een mesje goed aangepast worden.
Waar de borden vastzitten zijn de flanken van het H-profiel aan de voorzijde helemaal weggehaald.

Borden maken op de computer en printen op papier, daarna goed aflakken. Of op overheadsheet? Achterkant wit maken en matte lak erover? Of zelfprint decal maken en deze op dun plastic plakke? Dit alles is afhankelijk van jouw mogelijkheden/skills.

Blauwe lijn;
Blauw schilderen op stuk (wit) decalmateriaal, dan een dunne rechte strook hiervan snijden en deze op de witgeschilderde staander plakken.
(Is strakker dan helemaal schilderen, en afplakken is wat lasig)

Ornament bovenaan bestaat uit een wieltje met vooraan en achteraan een vleugel. Vleugel van foto printen op overheadsheet, lossnijden en op een wieltje uit de rommeldoos plakken?
Of vleugel maken uit milliput of iets dergelijks, maar dat vergt oefening.

Dit zijn zomaar ideetjes. Zie maar wat je ermee kunt.

Edit:
In dit forumdraadje staan zelfs maattekeningen!! en exemplaren met iets makkelijker schildjes bovenaan !!!
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72659.0

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Hoi odorf,

Super bedankt voor al je info en suggesties. Ik wil de wegwijzer als laatste gaan maken, maar dan ga ik dit allemaal nog eens rustig teruglezen en bekijken. Want ik denk dat ik zeker wel iets ga hebben aan wat je schrijft.

Op zich ben ik het wel met je eens wat betreft het punt dat als de dijk wat gedraaid zou zijn, het visueel beter oogt. Daar heb ik ook aan gedacht toen ik schetsen voor dit dio ging maken, maar heb uiteindelijk voor deze plaatsing van de dijken gekozen omdat ik het mooier uit vond komen met de uiteindes van de dijken. Die staan nu recht op de rand van het dio. Dat leek me logischer en mooier bij het afwerken van het landschap straks.

Het idee van een sloot/greppel vind ik een goede. Die hou ik in m’n achterhoofd.


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op zo 04 nov, 2018 23:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
De voortgang van dit weekend. Het model begint op een bren gun carrier te lijken. :D

Gewerkt aan het schilderen van de wielen, de tracks, het binnenwerk en de binnenkant van de carrier.
Verder de uitlaten en de achterste loopwielen bevestigd en het achterdek gemaakt van de carrier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2018 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
De ruwbouw van de carrier vordert gestaag. De suspension en de loopwielen in elkaar gezet en bevestigd.

Vandaag ook een beetje onderzoek gedaan naar de eenheid waar ik decals van moet gaan maken voor op de carrier. In de kit zitten decals voor Britse eenheden, maar dit dio gaat over Operation Switchback, de aanval op de ‘Breskens pocket’ in 1944. Die werd uitgevoerd door Canadese eenheden. De juiste eenheid heb ik inmiddels gevonden aan de hand van stafkaarten, maar nu nog de juiste herkenningstekens vinden.
De decals maak ik zelf met Photoshop. Ik heb hier ook decalpapier liggen.
Voor de Duitse halftrack zal ik ook zelf decals moeten maken.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 nov, 2018 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
En weer wat stapjes verder met de carrier.

De tracks bevestigd en een voorraadkist aan de achterzijde erop gelijmd.

De track aan de rechterzijde blijft los omdat ik de carrier wil beschadigen omdat hij uitgeschakeld is door een Panzerfaust of iets dergelijks. Aan de rechterkant richting de voorzijde wil ik nog een gat maken van de treffer van de Panzerfaust.
Aan de losse track moet nog wel wat gebeuren, want zo is het nog niet realistisch genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 9:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
IS de carrier getroffen tijdens het rijden of stilstaand, wanneer rijdend dan zal de track verder doorgelopen zijn omdat het voertuig in beweging is en niet direct stopt, dus zal de track er verder afgelopen zijn

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Hoi Bert,

Logische vraag. De carrier is stilstaand getroffen.
Ik denk dat ik aan de rechterkant het voorste loopwiel er nog afsloop zodat daar de Panzerfaust de carrier geraakt heeft, dan kan ik de track nog wat dramatischer/realistischer neerleggen.

Wat je beschrijft, kwam ik ook tegen toen ik op zoek was naar referentiefoto's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 70  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement