Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Bedankt voor de mooie foto's in mijn thread heren, en de daaraan gekoppelde interpretaties. Over de kleur van de kledij ben ik aardig gerust. Ik ga echter niet mee in de discussie 'eerste' en 'tweede golf'.

Walter, omdat ik zeer veel interesse heb in zulke details en open sta voor meer kennisverwerving, mag je hier in dit topic gerust je bron meegeven, dan kan ik die ook eens goed doorspitten. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt, 2017 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
@Bert, Deze foto is èèn uit een serie foto's, dan zouden die foto's toch ook in kleur moeten zijn lijkt me.
Kwestie van kijk en vergelijk met ''echte'' kleurenfoto's uit WWII, die zij er anders uit dan het
plaatje van een paar posten terug.

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 6:52 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Tja, foto's, het blijft moeilijk, ook met hedendaagse foto's en de kwaliteit kan je er nog wel eens aardig naast zitten, daarbij is het dan ook nog eens afhankelijk van het kleuronderscheidend vermogen van de kijker, ik bijv ben een soort van tussenkleurenblind, als voorbeeld, grijs en beige zijn voor mij dezelfde kleuren, alleen door het schilderen van figuren (en de andere modelbouw) ben ik op een andere manier naar kleuren kijken, dus meer van de uitstraling in warm en koud gradaties. Het is moeilijk uit te leggen, maar daardoor kan ik dus wel nuances oppakken.

En zo heeft iedereen wel wat.

belangrijkste is dat Guy hier een paar mooie figuren aan het neerzetten is die misschien dan wel uitlokken tot een kleurendiscussie, maar ook zeker andere brouwers kan inspireren om ook meer met hun figuurtjes te doen en daardoor ook in staat zullen zijn om naast hele mooie voertuigen nu ook eens hele mooie figuren neer te zetten. En ik denk dat Guy het volgende kan onderstrepen

Het is echt geen kunst om een goed figuur neer te zetten, je moet het gewoon doen en de technieken die ook bij de voertuigen werken eigenlijk hetzelfde zijn als bij figuurschilderen, alleen de term is soms wat anders. Het is vaak meer een onbeschreven angst om een figuurtje bij een dio te schilderen, een angst die ik nooit begrepen heb.

Om een perfect figuur neer te zetten, ja, dan ben je wel even bezig en wat is perfect.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 okt, 2017 9:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
armorguy schreef:
Ik ga echter niet mee in de discussie 'eerste' en 'tweede golf'.

Walter, omdat ik zeer veel interesse heb in zulke details en open sta voor meer kennisverwerving, mag je hier in dit topic gerust je bron meegeven, dan kan ik die ook eens goed doorspitten. :brouw:

Betreft die eerste en tweede golf en het minieme verschil in uniform heb ik die info uit een paar boeken en magazines. Welke precies weet ik niet uit het hoofd, daar zou ik voor ik mijn bib moeten gaan spitten. Eventjes zoeken tussen een 70-tal boeken en magazines over het onderwerp doe je niet op vijf minuten.

Bert Takken schreef:
Het zal allemaal wel, maar hoe dan ook met de zw foto zijn de uniformen ook veel lichter dan het groene uniform

Ja uiteraard zijn die lichter, zoals ik al eerder zijn: die zijn notenbruin. Ook het uniform M1941 wat de gewone infanterist droeg bij de landing was beige (zelfde kleuren als in WO1) de wollen broeken hadden een "mosterdkleur". De webbing en bijhorend materiaal was ook beige, dat ging van licht tot iets donkerder, de Amerikanen noemde dat "tan". Het groene uniform voor de soldaten, de M1943 werd pas in sept '44 gedragen door de verse troepen, zij die al sinds de landing aanwezig waren bleven de M1941 dragen tot ze moesten vervangen worden, zo ook de para's!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 okt, 2017 11:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Allereerst super modellen. Niet alleen de houding maar ook de kleuren vindt ik overtuigend. Belangrijkste is sowieso dat de bouwer er blij mee is en dat is Guy neem ik aan.

Toch wil ik nog kort wat toevoegen aan de kleurendiscussie. Ik ben al mijn leven lang met uniformen bezig en heb ook jarenlang ww2 uniformen verzameld. Zodoende heb ik er een redelijke kijk op al zeg ik het zelf. Ik heb duizenden voorbeelden gezien en in handen gehad van originele en namaak uniformen uit verschillende oorlogen en decennia o.a. in verschillende museumdepots. Uiteindelijk is er maar een conclusie mogelijk en dat is dat de kleur bij originele uniformen per uniform verschilt. Er bestaat niet zoiets als een kleur net als dat er niet zoiets als een geschiedenis bestaat. Zou super zijn voor de modelbouwer als het duidelijk zwart-wit zou zijn maar helaas is het een grijs gebied. Het heeft alles te maken met bouwjaar van het uniform, de materialen die de fabrikant voor handen had, de kwaliteit van de materialen die hij gebruikte, de mate waarin een uniform gedragen is, de locaties waar het uniform gedragen is, het specifieke onderdeel waar de soldaat bij zat, enzovoorts enzovoorts. Ik heb ooit twee originele Amerikaanse M42 parachutistenuniformen in handen gehad welke op dezelfde tafel lagen. De ene was nauwelijks gedragen en goed bewaard terwijl de ander zwaar gedragen was en jarenlang zonlicht te verduren had gehad, daarnaast waren beide van een andere maker. Geloof mij, de kleuren waren een wereld van verschil.

Samengevat; Uiteraard is er wel een richtlijn qua kleuren waar je je als modelbouwer aan vast kan houden maar in een discussie over precieze kleurtonen zou niemand zich moeten wagen. Er is niet zoiets als 1 vaste kleur. Zelfs al haal je er officiële overheidsdocumenten bij die zeggen dat het kleur X zou moeten zijn, dan kom je in de praktijk toch weer 1001 varianten tegen om de hierboven genoemde redenen en meer.

armorguy schreef:
En Walter, ik vrees dat wanneer jij gelijk hebt, de jongens van HBO dan hun historisch huiswerk niet goed hebben gedaan.
Zie onderstaande foto uit de serie, die D. Winters toont tijdens de actie bij Brécourt Manor in de ochtend van 6 juni ! Met reinforced uniform duidelijk te zien op de broek. Voor hun informatie konden ze terecht bij de veteranen die het allemaal meemaakten.

Helaas kan ik in het argument van de veteranen niet meegaan. Heb vele veteranen gesproken en ook vragen gesteld over hun uniform. Feit is dat de meeste gewoon droegen wat ze uitgereikt kregen of waar ze hun handen op konden leggen. Hoewel er tegenwoordig veel aandacht voor uniformen is was het toen gewoon gebruiksgoed waar de soldaten geen speciale aandacht voor hadden. Was iets kwijt of versleten dan kregen ze iets nieuws van wat er dan voor handen was. Na 70 jaar weten veteranen dan nog net dat ze een bont gevoerde jas droegen of halfhoge laarzen maar van welk type of hoe dit er precies uitzag weten ze dan vaak niet meer. Probeer jij maar eens terug te halen hoe een jas uit je kindertijd er precies uitzag. Tenzij iets een speciale waarde of functie vertegenwoordigde (zoals bijvoorbeeld de jumpboots voor parachutisten) dan weet je dat gewoon niet precies meer. Zo moet je ook naar hun getuigenissen kijken. Het klopt vaak wel ongeveer maar niet in detail. Soms wisten ze zelf van sommige zaken ook niet meer of ze het nu echt hadden meegemaakt of gewoon ergens gezien of gelezen hebben. :wink:

Overigens is Band of Brothers een van de betere series als het gaat om uniformen e.d. Ze zijn daar heel secuur omgegaan met die zaken en dat zie je terug. Heb ze nergens op echt grote fouten kunnen betrappen.

All and all zou ik zeggen, Guy, lekker bezig en fijn zo doorgaan! Ziet er top uit en ben zeer benieuwd naar de voortgang. Keep up the good work! :brouw:
Oh en excuses voor het enorme betoog. :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 okt, 2017 6:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nee, bedankt juist, wat jij schrijft bevestigd wat ik al jaren probeer aan te geven. Er is nu een maal een enorm scala aan kleurnuances en niet alleen in WW2
Ik heb ooit eens nederlandse soldaten geschilderd en op zoek naar referentie kwam je ook peletonsfoto's tegen waarbij er zowel bij de voertuigen als bij de uniformen toch duidelijk kleurverschillen vertoonden. Ik geloof zelf dus niet in voorschriften voor kleur, ja het moet khaki zijn, maar dat gebroken, licht donker en wat dan ook voor khakitint zijn in het echt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 okt, 2017 7:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Betreft kleuren en kleurnuances: dat had ik eerder ook al een paar keer aangegeven en als je mijn laatste reactie daarover aandachtig leeft zal je merken dat ik daar ook naar verwijs... niet met zoveel woorden maar toch.
Soms zijn kleuraanduidingen wel verwarrend en veralgemeend: neem bvb de jungelfatique van de US ten tijde van Vietnam... de broeken zijn beduidend lichter dan de vesten en toch worden ze beiden aangeduid als "green 107", kunt maar volgen! :?
Ook "khaki" volgt geen lijn, dat gaat van licht naar donker maar de basiskleur is hoe dan ook "Tan" ofwel "notenbruin" en dan doel ik op nieuwe uniformen. Uiteraard dien je op een dio rekening te houden met de natuurlijke verwering, elke kleur verbleekt met de tijd, (behalve wit, dat wordt geel!).
Tenslotte is er een verschil tussen "kleur" en "tint", ik kijk eerst naar de basiskleur en of de tint nu lichter dan wel donkerder is stoort me niet maar wel een groen uniform dat in werkelijkheid bruin hoort te zijn of omgekeerd, idem dito met het materiaal.
Waar ik ook naar kijk is de tijdslijn, naarmate je verder gaat in WO2 krijg je meer mogelijkheden qua combinaties.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 okt, 2017 13:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Buiten de daadwerkelijke kleur nog om:

In het echt, de lichtomstandigheden, atmosferische omstandigheden op het moment van het zien van de kleur bepalen al de perceptie van de kleur. De perceptie verschilt ook van person tot persoon, naargelang referentiekader dat je tot dat moment hebt opgebouwd van eerdere waarnemingen (het getsreepte gouden/zwarte/witte jurkje een paar jaar geleden in het nieuws).

Je individuele perceptie (pegeltjes in je ogen, functioneren van de hersenen, kleurenblindheid voor bepaalde toonschakeringen).

Bij reproductie van beeld/afbeeldingen, het opname apparaat, de bewerkingstappen, het weergave apparaat. etc.

Je kan dus een erg gekleurd beeld hebben van de waarheid!

dat gezegd hebbende, bij de Band of Brothers beelden lijkt het contrast tussen de twee kleuren wat minder groot dan bij hoe ik de fotos van jouw geschilderde soldaten nu zie, persoonlijk vind ik dat mooier. Ik heb het dan niet over waarheid, puur over mijn perspectief op de esthetiek. Wel ziet het er gweldig uit, de rest van de oonschakeringen vind ik echt prachtig en reeel over komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 okt, 2017 23:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Siepie slaat de nagel op de kop. Kleur wordt beïnvloed door tal van factoren zoals hij deze beschreef.

Ik meng steevast mijn eigen kleuren, op mijn werkbank geen kant en klare potjes, gewoon omdat ik zelf graag onderzoek doe naar het kleurenpalet dat ik wil aanwenden. Voor mijn figuren mengde ik raw umber (de basis) + burnt umber + een tipje ultramarine blue (om de kleur te verschralen zonder dat dit groen voor gevolg heeft) en wit. Voor de verstevigingen koos ik ultramarine blue + raw umber + een spaarzaam tipje emerald green en wit om het groen subtiel te vergrijzen.

Nog even goed doorwerken en dan eindfoto's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2017 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Uit loodfolie van een goede fles wijn sneed ik A-straps en 'lederen' kinriempjes. Een aanwinst voor de werking van de silhouetten.

Nu nog de decals erop, wapenriemen maken en aanbrengen, het schilderwerk is achter de rug dus hier volgt een plaagstootje.
:twisted:

photo 423602


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement