Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 18:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 sep, 2017 20:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Hoi modelbouwers, dit diorama is een hele tijd geleden gestart maar nu ik hier ben neergestreken met enkele bevriende modelbouwers, wil ik er graag een verslagje van maken. Mochten jullie iets willen weten, stel me dan gerust de vragen, ik zal er graag op antwoorden.

Even in een paar woorden...

Het diorama beeldt een tafereel uit zoals er zich na de nachtelijke landingen wel meerdere hebben voorgedaan.
Een Duitse stafwagen werd overvallen door een groepje Amerikaanse parachutisten (101 en 82 AB). In de auto zit een gedode bijrijder en op de kasseiweg ligt de neergekogelde en overleden chauffeur. Op de achterbank kan vooral het krat drank op veel interesse van de para's rekenen. Vandaar de naam "Cheers !".

De basis is opgebouwd uit dik plastic sheet en heeft een basis van dik MDF. Deze 'doos' werd opgevuld met lagen gele isolatieplaat en afgestreken met gips versterkt met witte lijm. Hierop werd een stuk kasseiweg gedrukt en een talud werd opgebouwd uit meerdere laagjes gips vermengd met fijn wit zand. Alles werd dan na droging uniform in een aantal stevige lagen glanzend zwart geairbrushed. De zijden kregen een beschermlaag van maskeertape en kasseiweg en talud kregen elk hun eigen kleurtjes (Tamiya acryls).

De kasseiweg werd daarna ingewassen met Light dust wash van AK waardoor ik enkele mestipjes zandkleurige pigmenten mengde. Na droging wreef ik met een in white spirit licht bevochtigde tissue over de kasseitjes zodat die terug bloot kwamen te liggen met hun eigen kleurnuances.

Om variatie te verkrijgen in de zandbodem, werd er een laagje natuurlijk materiaal zoals verkruimeld zeeschuim en kleine berkenzaadjes ingestrooid. De berkenzaadjes waren eveneens lichtjes verruimeld. Na indroging borstelde ik er voor de stevigheid verdunde houtlijm over. Dan werd er met donkere, zandkleurige acryls bijgekleurd.

Het talud werd voorzien van meerdere soorten laser cut plantjes van Green Line die voordien elk apart waren gekleurd met de airbrush. Ook werden er statisch gemaakte grasjes en mossen in een laagje verdunde houtlijm gestrooid. Nadien voegde ik meerdere langere grashalmen toe die op hun beurt ook lichtjes geairbrushed werden. De meeste planten zoals de varens en de wildere rabarberbladeren kregen nog wat extra verf met de airbrush en het penseel, dit om wat extra diepte in de vegetatie te creëren. Donkerder groentonen in de onderste planten en lichtere tonen op de bovenste bladstructuren.

De Opel is van Bronco en erg leuk om te bouwen, enkel moet je rekening houden met de fragiele vooras, die verstevigde ik met wat cyanolijm. Zoals steeds werkte ik met Tamyia acryls en voor de afwerking/weathering mijn vertrouwde olieverfjes van Rembrandt, Van Gogh en Winsor&Newton, en enkele AK producten.

De figuren zijn van Soga Miniatures en erg goed gesculpteerd, voorzien van scherpe details. Voor drie figuren koos ik hoofdjes van Hornet. Momenteel ben ik deze aan het afwerken. Eerst kregen deze een paar dunne laagjes Humbrol enamelverf en na droging begon ik met de olieverf. Eerst de handen en hoofden in enkele sessies met tussentijdse droging, daarna de jumpsuits en later de uitrustingen, riemen, wapens, helmen...

En hier volgt dan de bouw en afwerking van de Opel meer uitgebreid.

Het interieurtje is leuk maar daarmee is alles gezegd. Het opgevouwen zeildakje is niet interessant. Het uitgevouwen dak past echter mooi als je voor de dichte versie gaat.
photo 421223

photo 421224

photo 421225

photo 421226

photo 421227

photo 421228

photo 421229

photo 421230

photo 421231

photo 421232

photo 421233

photo 421235

photo 421236

photo 421237

photo 421238

photo 421239

photo 421240

photo 421241

photo 421242

photo 421243

photo 421244

photo 421245

photo 421246

photo 421247

photo 421248

photo 421249

photo 421250

photo 421251

photo 421252

photo 421253

photo 421254

photo 421255

photo 421256

photo 421257

photo 421258

photo 421259

photo 421260

photo 421261

photo 421262

photo 421263

Om de kapotgeschoten ruitjes te maken, kraste ik fijne structuren in een stukje transparant card.
photo 421264

En dan werden deze geplaatst met Microscale Kristal Clear lijm.
photo 421265

photo 421266

photo 421267

photo 421268

photo 421269

Op dit ogenblik had ik besloten om het dak open te laten, maar omdat het opgevouwen dakje niet veel om het lijf had, sculpteerde ik er zelf eentje met Magic Sculp. Op de achterbank wilde ik vooral drank, waarnaar de titel verwijst.
photo 421304

photo 421308

Het effect van opdrogende drek verkreeg ik door Damp Earth Mixture te vermengen met zandkleurige pigmenten.

Morgen komt het verslag van de dioramabasis aan de beurt.

Excuses voor de grote hoeveelheid foto's.

Groeten.


Laatst bijgewerkt door armorguy op vr 22 sep, 2017 23:15 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 sep, 2017 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Was jij daar niet aan begonnen op een ander forum? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 sep, 2017 0:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Mag dat niet? Netetiquette?

Heel erg gaaf, het grondwerk, de begroeing, het figuur, echt heel mooi! Zelden zie je zo iets imho. De wagen vind ik, maar dat is iets wat ik bijna altijd vindt tegenwoordig, te veel ge oil paint renderend. Uiteindelijk zit er altijd een zeg maar bruinige waas overheen. Neemt niet weg dat die ook van de bovenste orde is hoor.

Echt van een heel hoog brouw niveau, WoW!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 sep, 2017 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Walter, euh...ja ? :D

Siepie, bedankt. Fijn dat je het geleverde werk tot nogtoe zo leuk vindt. De Opel, ja ergens heb je zeker wel een punt, die vuile olieverfwash is eigenlijk niks meer dan een truukje om bepaalde details wat meer te laten uitkomen, om wat meer diepte aan het model te geven, best wel artificieel als je het mij vraagt want in de realiteit is zo'n uitzicht niet te zien, daar moeten we eerlijk over zijn. En toch kan ik het nooit laten om er wat saus over te gieten ! :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 sep, 2017 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
armorguy schreef:
Walter, euh...ja ? :D

Ha ja, ik was dus toch juist... ik meende dit al eerder gezien te hebben, toen was er het bouwverslag van de auto zelf toch?
Ik had dat destijds ook gevolg en dat ga ik nu uiteraard ook doen... ben benieuwd naar de finish! :)

siepie schreef:
Mag dat niet? Netetiquette?

Een iets minder denigrerende ondertoon mag ook! :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 sep, 2017 14:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Walter, inderdaad, dit diorama loopt op verschillende sites.

Ik heb het volgende figuurtje wat aangepakt, nu verder met de afwerking ervan.

photo 421195

Als alle figuren van hun afgewerkte kledij voorzien zijn, werk ik de uitrustingen verder af.

Groeten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 sep, 2017 17:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Kijk, en dat bedoel ik nou, figuren kunnen er dus wel heel knap uitzien, ook op een dio

Het olieverfeffect op de auto vind ik juist wel goed. Want verklein de foto maar eens zodanig dat het lijkt of je op ca 50 cm kijkt en dan zie je het geheel juist wel mooi in elkaar vloeien.
Mooie koppies van Hornet en mooi in de verf. Ik zou echter niet direct gedacht hebben dat je deze met olieverf zou hebben gedaan vanwege de "scherpte"in de aftekening. Met olieverf krijg je juist van die mooie overgangen. Ik ben bijna geneigd om te vragen of het meeste met een drybrush is opgebracht

De Opel zelf, tja, voor een beschoten auto met zulke kapotte ramen had ik meer kogelgaten in de deur verwacht. Zo te zien is deze rijdend beschoten. Aan de andere kant, er wordt niet altijd ruim besproeid vanuit een Tompson.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 sep, 2017 17:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Uiteraard welkom, Armorguy. Ik dacht, wat gaan we nu krijgen, die plaatst hier foto's van GUnit om zijn diorama te beginnen maar je bent het zelf. We gaan proberen er hier even lyrisch over te zijn en elkaar niet verkeerd te begrijpen. Denk er wel om dat de smiley met de rollende oogjes een indruk van onbegrip kan geven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 sep, 2017 18:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
Hoi Bert, dank voor het compliment. Ikzelf ben niet zo verlekkerd op het toepassen van drybrushing, lekker zen de verf penselen gaat me beter af. Ik gebruik mijn olieverf steevast onverdund, en werk met kleine penseeltjes. Na het aanbrengen, borstel ik voorzichtig het teveel aan verf weer weg, waarbij tegelijkertijd alles geblend wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 sep, 2017 18:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 aug, 2017 17:44 pm
Berichten: 105
StevenVD schreef:
Uiteraard welkom, Armorguy. Ik dacht, wat gaan we nu krijgen, die plaatst hier foto's van GUnit om zijn diorama te beginnen maar je bent het zelf. We gaan proberen er hier even lyrisch over te zijn en elkaar niet verkeerd te begrijpen. Denk er wel om dat de smiley met de rollende oogjes een indruk van onbegrip kan geven.


Bedankt Steven, maareuh...de smiley met de rollende oogjes heb ik niet gebruikt hoor ? Vind ik zelf ook niet zo'n leukerd eerlijk gezegd ! Doe mij maar deze dan :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement