Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 18:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 maart, 2018 7:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
walesha schreef:
Ach wat... lig niet wakker van die foto's, zoals je zelf zegt: de beste foto's neem je in daglicht maar ook dan krijg je af te rekenen met omstandigheden... helder weer, de zon in de rug... We zijn op de eerste plaats hobbymodelbouwers en geen professionele fotografen, die nemen foto's in een studio en gebruiken buiten allerlei truukjes die wij ons niet kunnen permitteren.
Waar ik uiteindelijk het apenzuur van krijg is het eindeloos gezeik over het juiste kleurtje van een modelletje ten opzichte van het origineel, als het erop lijkt is het voor mij ok... je kan een schaalmodel niet dezelfde kleur geven als het origineel! :?


Helemaal mee eens! Goed gezegd! :)

Huub, succes en ga zo door want ik vind die truck er megavet uitzien! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 12:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
thnx!

Goed, lekker een inktzwarte sludgewash erover heen geklapt

Afbeelding
Afbeelding

Lekker ruim opgezet, zodat de zwarte meuk lekker in ieder kiertje en verhoginkje kan kruipen,

Paar uurtjes laten indrogen. Daarna schoonmaken

Afbeelding

Nog wat verder schoongemaakt en ff in de oven gezet, op 50 graden, lekker drogen en uitharden.

Afbeelding

En omdat het toch weekend was ben ik de volgende dag lekker aan het chippen geslagen met olieverf.
Het was de eerste keer en het viel mij niet tegen.

Eerst een lichtere OD gemaakt, en daarmee heel voorzichtig gechippt, waarschijnlijk te veel, maar het was vooral om er feel mee te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna wat donkerder groen in de chipps gestipt. Maar denk dat het groen te helder is, ben in ieder geval niet helemaal tevreden over het resultaat
Afbeelding

Daarom het ff laten drogen en het effect minder gemaakt door er met een hardere kwast over heen te "stippelen"
Heb overigens ook met een puntje burned umber, een streak bij de brandstof tank gemaakt. Daar was ik wel tevreden over.
Toen dacht ik, ik moet niet meer erover heen doen, want het is nu al te veel. Dus laten drogen verder en mat erover heen ge-airbrushed.

Dus klaar voor de eindfoto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat pluis van die wattenstaafjes irriteert mij mateloos, maar ik kan oneindig blijven plukken, maar het gaat maar niet weg. Dus ik laat het nu zo, het zier er sowieso erger uit dan het is.

Het bouwen gaat steeds beter, verven ook, en weatheren ook. Ik maak progressie, en vind het nog steeds leuk om te doen. Dus op naar de volgende, denk dat ik op herhaling ga met een Mustang.

Thnx voor alle feedback en leuke comments, maakt het de helft leuker!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ga zo door!

Ik merk bij mezelf dezelfde progressie wat betreft bouwen en schilderen.
De grootste uitdaging is voor mij momenteel het weatheren van mijn modellen en ik merk dat ik niet zo goed aan washes durf te beginnen.
Bang dat ik het verkeerd doe en m'n model ermee verkloot.

Als ik zo kijk naar die vrachtwagen dan zie ik je allemaal dingen doen die ik ook zou willen kunnen.
Zeker bij het Overloon diorama waar ik zelf momenteel mee bezig ben.
Daar wil ik echt veel progressie boeken.
Misschien dat ik je om advies ga vragen als je dat geen probleem vindt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 14:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Angst is een slechte raadgever (maar ik ben ook nog altijd op dezelfde weg hoor) doe als Huub, probeer het toch, zie wat er goed of fout gaat en leer er wat van en weer door!

De witte draadjes (waar de macro foto zich natuurlijk op focust) zijn wel jammer, toch proberen om andere wattenstaafjes of nog iets anders te gebruiken want echt eraf krijgen lukt niet/ is iig een hels karwei.

Zon sludge wash doet wel een hoop, moet je lef voor hebben, vind het effect wel mooi maar zelf zoek ik Naar iets controleerbaarders (is dat een woord :) ).

Jammer dat ie klaar is, de voertuigen vind ik het leukste om Naar te kijken. Bedankt voor je verslag Huub, was leuk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Het is toch best een leuk karretje geworden. Je hebt hier en daar al wat tegenslagen gehad, en ik weet niet of ik er overheen heb gelezen, maar was het al opgemerkt dat de nummerplaten voor en achter niet overeen (lijken te) komen? De voorste zit volgens mij sowieso ook ondersteboven...en ik denk de achterst ook.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 15:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
nee dat klopt, sterker nog, die hele voorbumper heb ik gemist, en de achterste hangt volgens mij ondersteboven en binnenste buiten :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 16:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
siepie schreef:
Angst is een slechte raadgever (maar ik ben ook nog altijd op dezelfde weg hoor) doe als Huub, probeer het toch, zie wat er goed of fout gaat en leer er wat van en weer door!

De witte draadjes (waar de macro foto zich natuurlijk op focust) zijn wel jammer, toch proberen om andere wattenstaafjes of nog iets anders te gebruiken want echt eraf krijgen lukt niet/ is iig een hels karwei.

Zon sludge wash doet wel een hoop, moet je lef voor hebben, vind het effect wel mooi maar zelf zoek ik Naar iets controleerbaarders (is dat een woord :) ).

Jammer dat ie klaar is, de voertuigen vind ik het leukste om Naar te kijken. Bedankt voor je verslag Huub, was leuk.


Graag gedaan, en achter controleerbaar, wat is het ergste dat er kan gebeuren? dat je een lelijk model hebt? Prachtig toch, leergeld.

Die sludge krijg je er best goed af eigenlijk, als je het niet goed durft doe eerst een hele lichte, heb ik ook gedaan. En je kan ook eerst met pinwashes experimenteren. De belangrijkste les die ik in mijn tas steek nu is dat het echt lekker glanzend in de lak moeten staan. Hoe gladder hoe meer dat "loop-effect" ontstaat. Bij latere washes gaat het dan toch meer als een filter gedragen, en dan wordt het minder strak. Misschien moet ik ze na de lak ook ff de in pledge of vloerenshine meuk dompelen. Worden ze nog meer shiney van, krijg je een wat strakkere wash. Heeft iemand daar ervaring mee?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2018 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Dit is het topic van Huub, maar ik moet het inderdaad gewoon gaan proberen. Misschien een reservestukje pakken, schilderen en gaan experimenteren met verschillende weatheringtechnieken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 7:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mag ik dan even afremmen, Huub en Cleaver
Probeer eerst eens een strak model te bouwen wat goed in de verf zit, laat al die fancy verweringstechnieken gewoon liggen, want als de basis nog niet helemaal goed is, heeft het totaal geen zin om je te gaan verdiepen in deze materie.
Je oogst meer respect met een basic model wat er retestrak uitziet dan met allerlei make-up.

Ik snap het wel, je ziet hier heel veel voor bijkomen en het ziet er allemaal zo simpel uit op die Youtube filmpjes, maar geloof me, vaak is dit jaren ervaring en ik heb het gevoel dat jullie dat nog niet hebben.
Ik temper waarschijnlijk jullie enthousiasme op dit moment, maar geloof me, over 5 jaar schrijf je hetzelfde voor andere "newbys".

Als ik zie dat bumpers onderste boven en binnenste buiten worden geplakt, wekt dat een beetje bij de indruk van "gauw de boel in elkaar dan kunnen we verweren"

Tja, is ook een manier, maar ik denk als jullie een pas op de plaats maken, je eerst gaan concentreren op de basis, die verweringstechnieken enzo jullie naderhand veel beter en makkelijker afgaan. Want ik zie wel de potentie, ik zie wel het vermogen om positieve kritiek goed op te nemen, dus durf ik bovenstaande wel te zeggen.

En wil je toch iets beginnen wat echt een uitdaging is, probeer dan eens, na het bouwen, om een kleurmodulatiesysteem op te zetten, dus onderkant wat donkerder, bovenkant wat lichter (op YT zat over te vinden :lol: :lol: :lol: )

Ga dan eens spelen met pinwashes/washes en filters

Dan chipping -> pinwash/washes -> filters

en dan chipping -> pinwash/washes -> filters -> rainmarks en overige vervuiling

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 8:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik sluit me helemaal aan bij Bert, daar kan ik niet veel meer aan toevoegen. :)

Toch nog even dit misschien: in de jaren '80 won ik heel wat prijzen en werd ik beschouwd als één van de betere bouwers waarna ik de eer kreeg ook deel uit de maken van de jury. Maar.... na jaren van stilstand zie ik nu het niveau van vandaag, kijk ik met verbazing telkens weer naar al die nieuwe technieken en ik moet eerlijk zeggen: met momenten voel ik me nu soms terug een beginneling! Waar ik destijds prijzen won met de middelen en de technieken van toen, ga ik me nu met die skills van vroeger zelfs niet eens meer wagen aan een wedstrijd en ik koester ook niet meer de ambitie me te gaan verdiepen in die hedendaagse tovertrucjes.
Laat ons zeggen dat opa is blijven hangen in de eighty's. :mrgreen:

maar goed, het begin is er bij jullie en ik zie inderdaad ook ambitie dus: ga ervoor maar volg wel de raad van Bert! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Laatst bijgewerkt door walesha op di 03 apr, 2018 9:05 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement