Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 4:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: vr 14 apr, 2017 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Hoewel ik niet heel veel met pantserwagens heb, zat ik toch lang te spelen met het idee om mijn favoriete voertuig ooit een keer te gaan bouwen; De StuG III. Mijn allereerste modelbouwproject was een 1:35 Panzer IV met een aantal fallschirmjagers;

Afbeelding

Ik had nog nooit iets aan modelbouw gedaan en het resultaat laat zich raden; Een fiasco waar je U tegen zegt. Ik was jong en onwetend :lol:

Zonder de handleiding te volgen deed ik eigenlijk maar gewoon wat, en dat is niet de meest handige methode. De tracks waren echter de grootste nachtmerrie; Stuk voor stuk monteren en met een pin aan elkaar vast zetten. Ik heb groot respect voor hen die dat probleemloos doen, maar ik had gezworen om nooit meer aan een dergelijk project te beginnen...

Uiteraard kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en mede door mijn liefde voor de StuG ging ik af en toe toch op zoektocht naar een passende kit. Er gingen flink wat jaren voorbij maar uiteindelijk kwam ik een model tegen;

Afbeelding
Afbeelding


Het model is eigenlijk gemaakt voor wargaming, maar het kan uiteraard prima gebruikt worden als onderdeel van een diorama. Met de schaal (1:56 / 28mm) ben ik inmiddels zeer bekend, dus dat kwam mooi uit :mrgreen:

Laten we eerst maar eens kijken wat we allemaal krijgen voor €25,- aan plastic in een doosje;

Afbeelding

Het voertuig zit in delen verspreid over twee sprews. De delen zijn op een paar gietnaden na netjes gegoten, en lijken vooralsnog prima in elkaar te passen. Het zal vast niet de meest gedetailleerde kit ter wereld zijn, maar voor mijn doeleinden is het meer dan prima. Er is een korte bouwtekening meegestuurd en een velletje decals. Ook zit er een commandant in het setje, daar ben ik zeer blij mee.

De ondergrond, waar ik het voertuig op zal gaan plaatsen, zal niet al te ingewikkeld worden; Ik wil de focus op de StuG houden. Waarschijnlijk wordt het een stukje zandweg met aan weerszijden een weiland. Daar kijk ik later nog wel naar.

Ik ga eerst maar eens beginnen met het voertuig in elkaar te zetten, te beginnen met het losknippen en schoonmaken van alle onderdelen.

Omdat voertuigenbouw voor mij dus vrij vreemd is, zal ik ongetwijfeld ergens de mist in gaan. Tips zijn dan ook van harte welkom!

Tot de volgende update!

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: ma 17 apr, 2017 11:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Hoi Mark

Ben benieuwd wat je er van gaat maken
Succes met je bouw

Fred

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: ma 17 apr, 2017 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik vraag me nog steeds af waarom sommigen beweren dat 28mm overeenkomt met 1/56? :roll:
Reken eens uit: 28 x 56, dat zijn dan wel heel kleine mensen allemaal: pakweg 157cm lang???? :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: ma 17 apr, 2017 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 okt, 2014 10:50 am
Berichten: 426
Effe puur uit nieuwsgierigheid, hoe groot is deze tank?
Ik ben nieuwsgierig hoe dit wordt.

Henri

_________________
I give up the fight, the deamen wins


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: ma 17 apr, 2017 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
walesha schreef:
Ik vraag me nog steeds af waarom sommigen beweren dat 28mm overeenkomt met 1/56? :roll:
Reken eens uit: 28 x 56, dat zijn dan wel heel kleine mensen allemaal: pakweg 157cm lang???? :?


Geen idee waarom het als 1:56 wordt verkocht, ik vond het voor 28mm al weer veel te klein ogen, dus er klopt inderdaad geen donder van.

De StuG zou +/- 540cm lang moeten zijn. Het model is +/- 12,5 cm lang. De juiste schaal zou dan (540 : 12,5 = 43,2) 1:43 moeten zijn... Er van uitgaande dat ik het juist heb uitgerekend :lol:

henri m schreef:
Effe puur uit nieuwsgierigheid, hoe groot is deze tank?
Ik ben nieuwsgierig hoe dit wordt.

Henri


12,5cm lang x 6cm breed x 4cm hoog.

Gr,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: do 20 apr, 2017 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2007 19:11 pm
Berichten: 2103
Woonplaats: dordrecht
Marek de oor schreef:
walesha schreef:
Ik vraag me nog steeds af waarom sommigen beweren dat 28mm overeenkomt met 1/56? :roll:
Reken eens uit: 28 x 56, dat zijn dan wel heel kleine mensen allemaal: pakweg 157cm lang???? :?


Geen idee waarom het als 1:56 wordt verkocht, ik vond het voor 28mm al weer veel te klein ogen, dus er klopt inderdaad geen donder van.

De StuG zou +/- 540cm lang moeten zijn. Het model is +/- 12,5 cm lang. De juiste schaal zou dan (540 : 12,5 = 43,2) 1:43 moeten zijn... Er van uitgaande dat ik het juist heb uitgerekend :lol:


Mooie vragen met lastige antwoorden :wink:
Bolt Action gebruikt net als Warhammer een Hero Scale.
Oftewel, je gebruik de schaal die je mooi vind ......

om fijn te kunnen battlen wil je niet te grote figuurtjes hebben, die zijn wat breekbaarder en misschien te groot als je schaal 1/48 gebruikt.
Dus kiezen ze een schaal kleiner. met 28 mm kom je ergens uit op 1/61 ofzo dus is schaal 1/56 een mooie schaal om te gebruiken, niet te groot, niet te klein.`En het komt het beste in de buurt

Tanks op schaal 1/56 vonden ze eigenlijk te klein, helemaal naast de figuren. en hebben ze daardoor een grotere schaal gekozen in de buurt van 1/48 of schaal 1/48.
Want dat staat gewoon beter. een 28 mm figuuurtje past voor het zicht beter in een 1/48 tank dan in een 1/56 tank.

Hero Scale, neemt een schaal als uitgangspunt en gaat vanuit daar kijken wat het beste past en gaat.

ojah. eigenlijk zijn de figuren van warhammer ook niet echt schaal 1/56.
check dit.
Mensen hebben de True scale ontwikkeld vs. Warhammer schaal. zelfde figuur alleen linkse is echt op schaal
Afbeelding
redelijk verschil al moet ik het zeggen

_________________
Follow the man, Who follow the money
To the edge of the world, And beyond
Deadliest Catch
Shia. Sometimes, a Demon can be an Angel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2017 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Dank, Dodo, dat verklaard al wel een hele hoop mbt de schaal. Ikzelf heb het figuur van de commandant naast een standaard 28mm figuur gehouden, en het blijkt dat deze véél kleiner uitvalt. Nu was de crew van een pantservoertuig natuurlijk vaak wat kleiner, maar dit gaat wel erg ver...

De StuG is inmiddels geassembleerd en klaar voor de primer;

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De bouw ging eigenlijk vrij makkelijk. Het model past over het algemeen vrij goed in elkaar, en er zijn alleen wat kieren ontstaan door mijn eigen onoplettendheid. De kieren zijn (waar nodig) inmiddels opgevuld en de rest is uit het zicht dus daar doe ik niks aan.

Aan de onderzijde van de StuG heb ik een flessendop gelijmd. Op een stuk hout heb ik de bovenzijde van een fles gemonteerd. Met behulp van dit... euh... "verf-verlengstokje" kan ik het voertuig schilderen zonder het aan te hoeven raken;

Afbeelding

De schürzen en de commandant heb ik nog niet vastgelijmd; Ik kan ze zo beter schilderen, én ik kan dan nog tussen de rupabanden etc. komen.

Nu gaat hij eerst in de primer, en dan beginnen we met de kleurtjes.

Tot zover deze post!

Gr,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2017 12:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@Dodo, in A'pen is er al jaren lang een wargaming club en die nemen het inderdaad niet zo nauw met schalen. Nu en dan houden ze een opendeurdag en dan zie je dat er op het speelbord soms zaken staan die niet echt overeenkomen: het ene lijkt te groot, het ander dan weer te klein maar ja... zoals je zegt kijken die mannen enkel naar wat een beetje bij elkaar past want het spel is belangrijk, niet de schaal, dat is bijzaak! :)

Een uitleg die ik daarvoor kreeg was dit: als het speelbord groot is (en het kan soms wel heel groot zijn) ga je op de achtergrond bvb kleinere huisjes zetten dan op de voorgrond om een soort dieptezicht te krijgen... dat is dan weer belangrijk om de schootsafstand van een kanon bvb te berekenen. Of dat klopt laat ik in het midden maar ik denk wel dat die mensen weten waar ze mee bezig zijn. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: za 29 apr, 2017 8:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Ik heb de StuG met zwart geprimed. Dit is gezien de basis kleur van donker geel niet erg logisch, maar ik heb geen andere primer voorhanden. Aan de andere kant bouw ik de kleuren het liefst in vele (dunne) laagjes op, dus ik kon hier lekker op los gaan.

De exacte namen van de verfjes weet ik niet meer, maar ik begon met een mix van donkerbruin en donker geel. Naarmate de laagjes vorderden, deed ik meer donker geel bij de mix en uiteindelijk ook een soort van geel/zand kleur voor de laatste lagen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Uiteindelijk heb ik diezelfde zandkleur gemengd met een off-white, en het gehele voertuig een lichte drybrush gegeven;

AfbeeldingAfbeelding

Ik ga nu eerst de verschillende camouflage vlekken aanbrengen, waarna ik met washes en shades ga spelen. Uiteindelijk moet het zoiets als dit worden;

Afbeelding

Tot zover deze update.

Groetjes,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2017 19:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Het heeft even op zich laten wachten, maar hierbij weer een update.

I.v.m. het feit dat het bouwen van een voertuig toch echt heel wat anders is dan een figuur duurde bepaalde stappen in het verfproces toch langer dan verwacht, en daarnaast was ik zelf ook niet heel erg gemotiveerd om elk klein stapje op dit forum te plaatsen.

Hoe dan ook, de camo-vlekken zitten op het voertuig;

Afbeelding

De vlekken heb ik in eerste instantie met een donkere kleur groen en rood/bruin gewoon hier en daar aangebracht. In de oorlog werd het ook op diverse manieren door de bemanning aangebracht, en ik ben voor de "Snel verf erop want de vijand kan ieder moment hier zijn" variant gegaan. In totaal zitten er zo'n 8 laagjes verf op, en iedere laag werd iets lichter aangebracht. Tussendoor heb ik ook een aantal washes en inks gebruikt, om de boel wat versleten te laten lijken.

Uiteindelijk kom je dan op zoiets als dit uit;

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik ben zeer tevreden over dit resultaat tot nu toe. Het heeft aardig wat tijd gekost, maar voor een eerste voertuig is het naar mijn mening toch zeker niet slecht. Maar we zijn er nog niet; De volgende stappen zijn het aanbrengen van de balkenkreuzen, die ik met de hand wil gaan schilderen. En daarna kan het verweren beginnen.

Tot de volgende keer!

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement