Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 14:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beter verf resultaat nu
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2016 15:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Hoi bedankt weer voor de tips en video's het helpt mij zeer.

Heb met een nieuwe platte kwast en meer verdunde verf de bovenkant en dus de in het zicht zijnde gedeelte van de vloer beschilderd.

Eerste laag leek nogal dunnetjes in vergelijking met eerst, maar ik zag al gelijk dat het geen strepen gaf.
Na de tweede laag is het goed gekomen, dekt prima naar mijn inzicht.

Na de eerste laag:

photo 383766

Na de tweede laag:

photo 383765


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2016 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
ziet er goed uit, maar je eerste laag is bij mij bijna mijn tweede. Ik ga eens proberen tussendoor foto's te nemen bij mijn Tu-160, maar de meeste details daar zijn reeds geschilderd...

Eventueel kan je nog gaan voor een beetje variatie door verschillende planken in verschillende tinten te schilderen, geen enkele vloer is uniform van kleur. gewoon beejeetje afplakken en sommige iets bleker, iets donkerder...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2016 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja inderdaad, ik moet Silenoz bijtreden... nog een paar kleurnuances van licht naar donker aanbrengen zodat je een beetje "gebruikssporen" krijgt en eens nadenken over de plaats waar de eventuele meubels staan/stonden want net daarrond slijt de vloer het meest en zeker een plankenvloer. Op die plaatsen wordt immers het meest over en weer gelopen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Planken nuances geverfd
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2016 19:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Hoi, heb zoals jullie aangaven de planken geverfd van de vloer.
Heb eens gegoogeld hoe ik de kleur bruin lichter en donkerder kon maken en kwam uit op mengen met ofwel witte of zwarte verf.

Beiden kleuren had ik niet en wilde toch snel gaan verfen nu ik eindelijk eens wat tijd had, dus ben met bruin en oker en uiteraard thinner gaan mengen.

De kleur oker leverde een rare erg lichte kleur op die ik vlug met donkerbruin heb aangemengd en daarna overgeverfd heb.

Hier en daar pakte de verf niet goed om voor mij onbekende redenen, ik had goed ontvet en schoon en droog gemaakt voor ik verfde.
Het te verven stuk pakte de verf dan niet goed en op het volgende stukje weer wel.
Dan plamuurde ik als het ware de verf maar op die stukjes, maar een penseelstreek erover om het egaal te maken deed de verf weer verdwijnen op dat dat stuk. Heel vreemd.

Ik heb ook niet afgeplakt helaas, die tip vergat ik in m'n enthousiasme om snel te verven.

Het resultaat laat ik over aan jullie beoordeling en tips, mijn mening is dat sommige planken en kleuren wel gelukt zijn, anderen weer niet.
Nu ik nog eens de vloer in me opneem zie ik op zich nog een mogelijkheid om de drie lichte planken ook in de donkerdere kleur bruin te verven meer als de rest, het steekt nu teveel af.

Een vraag over de methode en materialen die ik gebruik om verf uit de potjes op het schoteltje te krijgen en aldaar te mengen en verdunnen middels houten stokjes en een oude kwast.
Welke methoden en materialen gebruiken jullie hiervoor?
Is hier nog iets in te verbeteren voor mij?

Bedankt weer en hier de foto's:

photo 383969


photo 383968


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2016 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een kleurverschil in de diverse planken kan, vloerplanken en houten balken werden destijds behandeld met een soort carboline om vroegtijdige rotting te voorkomen en dat was niet echt gedoseerd zodat het ene al wat lichter of donkerder was dan de ander. Maar ik zou toch wel de donkere planken nog iets lichter maken of de lichtgekleurde iets donkerder zodat het kleurverschil een beetje minder direct in het oog springt.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 sep, 2016 9:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
Gelukkig had je geen zwart en wit tot je beschikking, omdat het beter is te verbleken met verf uit dezelfde kleurlijn om het te sterk verkleuren van je verf tegen te gaan. zwart e wit zijn zeer hard, maar een soort buff (huidskleur) is beter geschikt. Nu kan je hierop spelen met olieverfjes, drybrush enz, maar voor je dit doet beter ook eens een paar teststrookjes schilderen en daarop eerst verder proberen voor je op je model begint.

Drybrush: je neemt een beetje verf op je borstel (breed/plat/zacht), veegt deze bijna droog op een doek tot er bijna geen verf meer afkomt, en daarna over je model:



met olieverf kan je dan een dun papje maken, daarover smeren, een paar andere kleurtinten inmengen, iets laten indrogen en dan met een papiertje weer wegwrijven tot je een gewenst resultaat hebt

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 sep, 2016 12:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
photo 384081


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 sep, 2016 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Hoi, eindelijk weer eens wat kunnen doen aan mn hongaarse buitenhuis.
De trap heb ik grijs geschilderd 1 laag en van een muurdeel heb ik de bakstenen afgeplakt en rond de bakstenen en hier en daar op de muur een zoutoplossing gekwast.

Die zoutoplossing deed ik na het zien van een miniart instructiefilmpje, daaronder zit een grijze primerlaag die na het schilderen van de muur (geel) en na het wegkrassen van de zoutlaag zichtbaar zou moeten zijn.
Laten we hopen dat dit ook het geval zal zijn.
Volgens het filmpje had de zoutoplossing met grof gemalen zout moeten zijn, met mijn fijne tafelzout oplossing zal het resultaat dus hopelijk hetzelfde zijn.

Het zou 24 uur moeten harden eer ik het over mocht schilderen, nog even geduld dus.
De stippen her en der op de muur heb ik gepland staan als kogelinslagen/beschadigingen.

photo 385296

photo 385297


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: aktief topic
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2016 14:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Hoi,

De zoutoplossing werkte deels naar mijn tevredenheid.
Ja het schermde een grijs gedeelte af dat zichtbaar werd na het overschilderen met geel en het wegschrapen van de zoutoplossing.
Nee, ik vond de 'beschadigingen'/kogelinslagen niet overtuigend.

Ik ben flink met geel in de weer geweest en zoals te zien is, uiteindelijk was het zo'n smetteloos gele muur dat ik met dry brush probeersels de muur vies heb gemaakt.
Ook heb ik de beschadigingen met diverse kleuren geprobeerd realistischer te maken.

Ik zou het voortaan anders doen, maar weet nu nog niet precies hoe ik dat zou aanpakken.

Waar ik wel tevreden over ben is het dry brushen van de bakstenen rand, de voegen zijn mooi grijs zichtbaar en de bakstenen goed gekleurd.
Sommige bakstenen ga ik een andere kleur geven nog, ter verfraaiing.

De trap heb ik dmv de hulp plastic stokjes aan de muur gelijmd.

Ben benieuwd naar jullie meningen en tips.
Dank.
Groet
Martijn.

photo 388446


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2016 15:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
voor die kogelinslagen zou je eigenlijk putjes moeten maken in je model, deze kratervormig maken, en de rode kleur van de baksteen erdoor laten komen. eventueel een beetje stof van het leem waarmee de muren in die tijd bepleisterd waren met pigmentpoeders aanbrengen. kogelinslagen gaan in realiteit ook niet echt groot zijn (de meeste kogels zijn 7.76mm in die tijd, soms 9mm) dus in 1/35 -> ongeveer 0.25mm neem nu nog dat ze een gaat slaan van 5cm diameter, dan heb je nog maar 1.4mm diameter op het breedste deel van de krater.

Afbeelding

Voor de trap zou ik proberen deze zo te schilderen dat het lijkt alsof ie van hout is, qua kleur dan

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement