Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2016 13:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Ja dat is pas een kogelinslag! Zoiets wil ik gaan proberen te maken, muren genoeg.
Over muren gesproken, ik ben bezig met een nieuw muurdeel geel te verven.

Het valt me op dat de kleur geel die ik heb, revell aqua, een volkomen andere tint geel is dan op het doosje staat.
Hoe ik het ook verdun, het blijft een andere, meer donkere tint geel dan wat op,het etiket staat.

Goed dit terzijde, het verdunnen, ik deed dit de eerste paar keren met thinner van tamiya, maar ben aan het proberen geslagen met alcohol 96% en gedestilleerd water en een drupje dreft.

Dat laatste, dreft gaf bubbeltjes in mn verf die uiteindelijk wel verdwenen.
De laatste mix die ik probeerde was 80% ged. water met 20% alcohol.
Hiermee verdunde ik dan in een 50/50 ratio de verf, de verf was dan melk dikte en greep hier en daar niet goed in, waardoor ik flink moest kwasten.

Omdat ik zoveel lagen met zoveel verschillende verdun mixjes over elkaar heen heb gedaan, mis ik een beetje het overzicht welke ratio nu juist is om aan te houden.

Voor elke mix waren er voors en tegens namelijk, de laatste vloeide echt goed, maar pakte hier en daar niet, en had de eigenschap om golfjes samengetrokken verf langs de randen te vormen, deze kreeg ik met veel kwasten erg lastig weer terug verdeeld over het te verven oppervlak.

Ook ben ik niet tevreden over de dekking, na 4 laagjes geel over de grijze primer ben ik nog niet tevreden.

Dus al met al wat vraagjes aan jullie over de juiste mix ratio om revell aqua verf te verdunnen.
En wat ik kan doen om de dekking te verbeteren.

Want verdunde ik te weinig dan kreeg ik kwast strepen, verdunde ik teveel dan dekt t niet goed.

Bedankt alvast!
Groet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 nov, 2016 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Hier enkele foto's van mij gestoei met de gele verf.

Zie oa het kleurverschil van de gele verf in het potje en het etiket dat op de deksel zit.

photo 389297

Zie hieronder wat ik bedoel met niet dekkend naar tevredenheid, het onderste gedeelte (dat glanst) heeft inmiddels laag 4 of 5 gehad.
Het bovenste gedeelte minimaal 3 lagen en daar zie je de grijze primer vaagjes nog doorheen komen.

photo 389295

Deze onderstaande foto's laten de verf gezien aanvankelijk alleen met gedestilleerd water gemengd en toen ik de verf 'uiteen zag breken' (is dat de term?) heb ik er een paar druppels alcohol bij gedaan en goed geroerd.
Dat gaf tijdens het roeren wel goed resultaat, maar tijdens het verven zag ik al dat na enige tijd de verf donkerder kleurde waarna ik weer even goed moest roeren.

photo 389298

photo 389296


Afijn, misschien is dat gewoon het droogproces?

Groet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: hydrofoob
BerichtGeplaatst: wo 02 nov, 2016 15:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Ik heb flink gegoogeld en ben tot een aantal inzichten gekomen, namelijk dat ik het beste voor lichte kleuren verf een lichte kleur primer kan gebruiken.

En dat wasbenzine en terpetine zich niet met water laten mengen, dit merkte ik al in mn mengspuit en mengschoteltje, hydrofoob las ik ergens.
Toch interessant dat het mengen van water en terpetine op veel modelbouwfora juist wel wordt aangeraden.
En ook interessant dat ondanks de diverse lagen met wisselende verdunningsmixen uiteindelijk het geel er redelijk op zit.

Een soort finale conclusie die ik heb getrokken na het doorspitten van diverse verf verdun draadjes is dat ieder merk verf z'n eigen ideale (dure) verdunningsmix heeft.
En dat als je het zelf wilt maken, je op basis van trial and error aan de slag zult moeten gaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: verfrestjes
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 16:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Ben nu klaar met de kleur geel en wil de bakstenen randen gaan drybrushen.
Tot mijn schrik blijkt na het weghalen van de masking tape dat er verf gelekt is op de bakstenen hier en daar.
Lekkere masking tape dus :(.

Heb gezocht naar hoe dit weg te krijgen, en ben aan de slag gegaan met 2000 korrel schuurpapier, droog geschuurd en het geel geworden voegwerk tussen de bakstenen met een krabbertje voorzichtig weggekrabt.

Dit wordt niet heel schoon dus hierbij de vraag of er betere manier zijn om dit goed weg te krijgen zonder dat de grijze primerlaag eronder wordt aangetast.

En misschien heeft iemand een tip voor betere masking tape, ik was van mening dat ik een goede had, geel en duur, maar ja de foto's laten het resultaat daarvan zien:

photo 389580


photo 389581


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 17:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dat je dan baalt kan ik mij voorstellen

1 troost, je bent echt de enige niet die problemen met geel heeft, geel is 1 van de moeilijkste kleuren om die goed dekkend te krijgen. Ik lees regelmatig in vliegtuig en autotopics dat opbrengen van het geel toch best tot frustratie kan zorgen. Wat schijnt te helpen is een drupje zwart er door heen, in ieder geval doe ik dat altijd en voor mij werkt het.

maar ik had wel een paar vraagjes, Waarom doe jij een drupje dreft bij de verf. Dit zorgt mijn inziens voor het verbreken van de oppervlaktespanning, wat bij decallen wel handig is, maar ik zou dat persoonlijk toch niet bij mijn verf willen hebben.

ten tweede, waarom gebruik je zo'n felle kleur geel, hoewel wit eigenlijk een hele slechte kleur is om te gebruiken, want dit maakt vaal, zou ik het juist nu wel gebruiken. het is oorlogstijd en dan denk ik niet dat men een muurtje lekker fris overschilderd

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
eerst een laag rood en daarna geel ,dan dekt het prima :D

Modest


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 21:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
O ja, die truk bestond ook, die was ik even kwijt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bert Takken schreef:
waarom gebruik je zo'n felle kleur geel, hoewel wit eigenlijk een hele slechte kleur is om te gebruiken, want dit maakt vaal, zou ik het juist nu wel gebruiken. het is oorlogstijd en dan denk ik niet dat men een muurtje lekker fris overschilderd

Ik had ook twijfels over de kleurkeuze maar ik vond toch een paar afbeeldingen van Hongaarse huizen in geel, blauw, rood en roze.
Goed mogelijk dat dat voor en tijdens de oorlogsjaren ook al zo was. Kijk maar eens naar de omringende Balkanlanden, daar staan heel wat huizen in felle kleurtjes.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Hoi, om antwoord te geven op je vragen, druppeltje dreft had ik ergens gelezen als tip om de verf beter te laten vloeien.
Maar dat beviel mij niet zo toen ik het probeerde.

De kleur geel, en met name de felheid ervan stond op de doos afgebeeld.
Het is mijn eerste doos en liet me adviseren door de verkoper in de winkel.

Dat een fris en fruitig kleurtje niet helemaal authentiek overkomt in oorlogstijd na een beschieting ben ik volkomen met je eens :)
Om dat achteraf nog vaal/vies te maken zal ik nog iets op moeten verzinnen.

Vooralsnog is iedere penseelstreek nog een ontdekkingstocht voor mij, ik ben in dit stadium al blij met een dekkend laagje geel.
Buitenkant van het gebouw krijgt de kleur groen trouwens.


Laatst bijgewerkt door Mamo op vr 04 nov, 2016 12:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Mamo schreef:
Dat een fris en fruitig kleurtje niet helemaal authentiek overkomt in oorlogstijd na een beschieting ben ik volkomen met je eens :)

Het huis moet er natuurlijk niet uitzien alsof het net een schilderbeurt heeft gehad, daar gaat niemand tijdens het oorlogsgeweld zin in hebben. Maar het huis zal in die periode wel een verweerd uitzicht hebben gehad dus is nog wel werk aan de winkel met name: verweren! :roll

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement