Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2023 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Het doel blijft om dit project dit jaar dan toch echt af te ronden. De voortekenen zijn positief. :D
Veel delen zijn klaar of zo goed als klaar.

Wat nog zeker niet klaar is, is de ondergrond.
Daar had ik al een aanzet van laten zien, maar die is nu een paar flinke stappen verder. Van schuim en piepschuim heb ik twee oevers gemaakt.
Met stukken schuim heb ik de oevers wat levendiger gemaakt. Niet kaarsrecht zoals bij een kanaal. Daarna het piepschuim rondom afgesmeerd met gipsvulling en ook bij het schuim de kieren dichtgesmeerd.
De volgende stap was om alles te voorzien van een laag primer. Toen ik daarmee bezig was, kreeg ik een ingeving en probeerde ik met de primer ook wat golvend water na te bootsen. Dat heb ik nu bijna voor het hele stuk gedaan waar het water moet komen.
Het is de bedoeling om er daarna een dun laagje still water van Vallejo overheen te laten lopen. Hopelijk blijft dan de golfstructuur in stand. Dat still water breng ik op kleur zodat het water donker zal kleuren.
Aan de uiteindes nog wel een transparant randje bevestigen zodat het still water niet van de ondergrond afloopt bij het aanbrengen.
Nu verder met de oevers op kleur brengen en zand en vegetatie aanbrengen.

Hieronder de ondergrond in opbouw met de Bailey brug erop. Die kan binnenkort ook gespoten gaan worden.

photo 580138

photo 580137

photo 580136

photo 580134

photo 580135

photo 580133


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 mei, 2023 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 99
Woonplaats: Kemzeke
Pfieuw! Zojuist het hele topic eens doorgenomen van begin tot waar je nu bent. Leuk om door te nemen en de werkwijzes en toegepaste kleuren te zien.
Heel knap allemaal. Ben benieuwd hoe het verder gaat lopen.

mvg Bert

_________________
Bezig met: Bulldozer Gepland: Dingo & LMV CP / M48 AVLB Afgerond: PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2023 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Bedankt! Dat moet je een hoop bakken koffie gekost hebben. :wink:
Dit is nou niet bepaald een kort draadje.

Met de ondergrond weer wat flinke stappen verder gekomen. Beide oevers zijn inmiddels helemaal bedekt met zand. De werkwijze is simpel: een diep schaaltje pakken, kinetisch zand erin (dat heb ik redelijk wat liggen), witte houtlijm erbij, de gewenste kleur verf toevoegen en wat water en een papje maken. Zoals te zien is, heb ik verschillende bruintinten gebruikt. Flat brown, red brown en desert yellow. Allen van Tamiya. Die heb ik donkerder gemaakt met semi gloss black. Heb voor de Tamiya verf gekozen omdat ik die op aan het maken ben voor ze allemaal uitgedroogd zijn. Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar Vallejo.
Terwijl het zand aan het drogen is banden en tracksporen aangebracht.

De waterkant, de twee donkerste stukken, heb ik aan weerszijden geschilderd met een mix van Tamiya flat brown en semi gloss black.
Inmiddels de eerste stukken gras ook al aangebracht.

Dit lang weekend gebruikt om het staal van de brug te spuiten en het houtwerk op kleur te brengen.
Man, man, man, wat zal ik blij zijn als de brug klaar is. 8) Bij het aanschaffen en bouwen er totaal niet bij stil gestaan dat het een hele uitdaging is om het ding te spuiten. Veel plekken zijn niet of moeilijk te bereiken. Daarom zal ik met het kwastje nog aan de gang moeten. Het houtwerk van de brug doe ik sowieso met de kwast, daarvoor heb ik old wood van Vallejo als basis gebruikt. Dat is nog niet overal klaar, de moeilijk bereikbare plekken moeten nog. De basis van de brug oogt al behoorlijk, na het bijwerken natuurlijk nog verweren.
Het staal van de brug is gespoten met een mix van Tamiya olive drab en Tamiya lemon yellow. Daarvoor zijn twee redenen: 1. olive drab van Tamiya is heel donker en 2. zo gaan deze twee kleuren ook weer een beetje mee op.
Een ander probleem met de brug zijn de dunne paaltjes aan weerszijden waar touw overheen loopt. De paaltjes breken vlug af en de oogjes aan de bovenkant van de paaltjes breken snel af en raken kwijt. Gelukkig biedt de spare box met PE uitkomst. Ik had nog PE voor brillen liggen, daar de oogjes van gebruikt.

Het is goed te zien dat ik alles door elkaar doe als dat kan. Ik kan vaak niet het één eerst afmaken voor ik verder ga met iets anders. 8)

Een paar foto’s gemaakt met één van de twee Crabs en de Universal Carrier met een crew member voor een kleine vooruitblik naar hoe ik het allemaal voor ogen heb.

photo 580834

photo 580833

photo 580700

photo 580699

photo 580701

photo 580819

photo 580820

photo 580821

photo 580822

photo 580823

photo 580824

photo 580825

photo 580826


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 mei, 2023 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Het lange weekend gebruikt om weer flinke stappen te maken met het landschap.
Aan één kant is het grootste gedeelte van de begroeiing aangebracht.
Daarvoor van alles gebruikt: bakjes ground cover, gras patches, gras tufts en losse grasvezels.
Van stukjes mos ben ik wilde plantjes aan het maken aan de oever. Oogt niet slecht, maar ik heb ook nog een oude blokkwast. Van de haren zou ik nog bundeltjes riet kunnen maken.

photo 581320

photo 581321

photo 581322


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2023 11:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 dec, 2022 11:12 am
Berichten: 220
Mooie vooruitgang weer
Waar haal jij de scenery vandaan?

Davy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jun, 2023 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Thanks!

Ik heb de scenery gehaald bij Sjaak’s Hobbyshop. Dat zijn grasvezels voor treinmodelbouw, maar ook te gebruiken voor deze schaal en ik heb materiaal bij DioDump gehaald. Ik zou bij die laatste gaan kijken. Daar vind ik het gras beter van. Bij DioDump hebben ze wel alleen voorgefabriceerde gras tufts en gras patches. Geen losse vezels.
Ook hebben ze bij DioDump verschillende potjes groundcover met een mix van grasvezels, zand, steentjes, blaadjes voor verschillende seizoenen. Ook heel gaaf om te gebruiken bij diorama's.
Service bij beide winkels/webshops is zeer goed. Alleen maar goede ervaringen mee.

Succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2023 11:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Inmiddels weer wat aan de brug gedaan, die is immers ook nog niet klaar.

Bezig om de stukken te schilderen waar ik met de AB niet bij kon. De plekken die in het zicht zijn doe ik zeker. De plaatsen die niet in het zicht zijn zeer waarschijnlijk niet. :mrgreen:
Het hout van de brug heeft inmiddels een zwarte wash gekregen. Zat te twijfelen om daar misschien een bruintint voor te gebruiken, maar ben uiteindelijk voor zwart gegaan. Gebruik die eigenlijk altijd als eerste stap om iets te vervuilen.
De wash in de lengterichting van de balken/planken aangebracht.
Wat me verbaast na het drogen is dat het op een aantal plaatsen grof oogt, alsof ik teveel wash heb aangebracht en er lijken spetters te zitten die niet zichtbaar waren toen ik de wash aanbracht. Wellicht is de wash te snel gedroogd door de temperatuur van deze week. Misschien dat dat een rol speelt.
Vergeleken met de aanblik zonder de wash oogt het hout van de brug in ieder geval flink vies en er zit ook meteen flink wat diepte in het houtwerk. Ik vind het geen verkeerde aanblik, ondanks bovenstaande genoemde dingen.
Volgende stap is om met pigment zand en stof aan te brengen op het houtwerk.

Naast de brug is het afwerken van de ondergrond het eerste wat ik nu af wil hebben omdat dan zaken op hun definitieve plaats bevestigd kunnen worden.
Voor het water zit ik nog te twijfelen hoe ik dat ga afwerken. Het eerste plan was met still water te werken, maar omdat ik met primer al golfjes en structuur heb aangebracht overweeg ik ook om met green brown van de Vallejo air serie laagjes aan te brengen. Die kleur is uitermate geschikt om donker rivierwater mee na te bootsen. Mocht iemand (andere) ideeën hebben, dan hoor ik ze graag.

photo 581673

photo 581674

photo 581672


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 jun, 2023 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Iedereen zit vanmiddag waarschijnlijk buiten en zeker niet op een modelbouwforum :mrgreen:. Ik combineer deze twee. :D

De ondergrond nadert zijn voltooiing. Van de oevers zijn het veldgedeelte geheel bedekt, de waterkant moet op een paar plaatsen nog afgewerkt worden qua begroeiing.
Het water heb ik geschilderd met green brown van de Vallejo air serie. Daarna een zwarte wash voor diepte en daarna twee laagjes glansvernis.
Aan de ene kant ben ik blij met de aanblik van de waterpartij, maar toch mis ik wel een beetje het spiegeleffect van water en misschien is het nu iets te bruin uitgevallen. Ik kan me voorstellen dat mensen ook denken aan een modderstroom. :lol: Dat spiegeleffect krijg je wel met een product als still water van Vallejo. Weet nu even niet wat te doen: toch wat still water aanbrengen en met een wash de kleur van het water misschien toch wat aanpassen.

Na schilderen met green brown:

photo 581891

Na het aanbrengen van de zwarte wash:

photo 581892

Na het aanbrengen van de glans vernis:

photo 581893

photo 581894

photo 581895


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2023 10:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 dec, 2022 11:12 am
Berichten: 220
Hoi,
weeral knap werk.
Ik ben geen expert, maar ik volg het werk van cw modelling op YouTube en hij deed daar een stukje rivier.
Daar gebruikte hij, zoals je zelf zegt, still water met een paar druppels khaki van valleyo.
Echt mooi realistisch resultaat

Davy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2023 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Hoi
er staat op Google een stuk van Verlinden, hoe je water kan maken op een diorama.
The Verlinden way volume II / PDF Scrlbd pagina 54/55
Misschien dat je er wat mee kunt.

Groet
Fred

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 176 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement