Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2022 2:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Omdat het diorama voor de Sd.Kfz.7/2 in het voertuigengedeelte (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=54472&start=10) nogal uit zijn voegen begint te barsten, leek het me beter om hier een apart topic voor aan te maken, zodat de vorderingen aan de omgeving niet hoeven af te leiden van de kit. Het volgende was al een paar dagen eerder geknutseld:

photo 561047

De halftrack met aanhanger zal over het midden van het dio rijden in een bocht van 90 graden en aan beide zijden zal er een stuk religieuze architectuur staan. Er zou ook een stuk van een neergehaalde bommenwerper moeten komen, maar de schaal 1/35 maakt dit een moeilijke oefening.

photo 561048


Het grootste stuk gebouw zal bestaan uit de Plusmodel kerkruïne, maar die kan niet helemaal volgens plan opgesteld worden. Anders gaat ze ruimte innemen die we voor de half-track nodig gaan hebben.

Er is toen ook nog een Hubo-profiel in verstek gezaagd en rond het dio gelijmd.

photo 561448

Vandaag gaan we verder met een aantal toevoegingen die aangeschaft zijn met het uitwerken van het religieuze thema in gedachten.

photo 561565

Om te beginnen had ik in de speelgoedwinkel twee pakketten boetseerklei gehaald. Helaas hadden ze geen wit maar terracotta, dus dit zal wat afsteken tegen het kerkmodel. Dan heb ik vijf items online besteld. Ik gokte dat de glasramen van RT zouden kunnen passen op het ene raampje dat er in de kerkmuur zit.

photo 561566

Dat bleek aardig te kloppen, al zijn deze ramen eigenlijk bedoeld voor een paar gebouwen van RT. Ze zouden er ook bij inbegrepen zijn als je deze koopt, gelukkig zijn ze ook apart verkrijgbaar. De kerkdeur van RT leek me ook een mooie toevoeging, al zijn hier niet de hengsels en deurknoppen aan toegevoegd die je op het zakje afgebeeld vindt. Het zijn gewoon 4 stukken gelaserd MDF.

photo 561567

Ik wil ook twee figuren op het diorama plaatsen. Een ervan is de priester van MK35 met bijbel en paraplu. Deze zal als afleiding dienen voor de andere figuur, een Blackdog piloot op 1/32. Er zit daardoor wel wat grootteverschil tussen de twee, ik hoop dat dat niet opvalt omdat deze piloot zich gaat verbergen in het andere gebouw op het dio. Dat zal een grafkelder worden in de binnenbocht, waar waarschijnlijk de kleine glasramen voor toegepast zullen worden. Die grafkelder zal waarschijnlijk full scratch worden. De piloot heeft gewoonlijk de handen in zijn zij geplant, ik ga ze tegen de muur spreiden zodat hij zich gedeisd lijkt te houden. Niet op de foto staat nog een hekje van Blackdog waarmee ik 24cm kan afspannen. Dit komt rond de kerk te staan.

photo 561568

Het resin raampje van de kerkset is van zijn gietblok ontdaan. Het past vrij losjes in de nis.

photo 561568

De omvang van deze Plusmodel kit is wel indrukwekkend in de hoogte, maar ik heb nog heel wat plek over op de randen van mijn diorama. Ik heb dus besloten om de ruïne naar twee kanten uit te breiden. Zo haal ik meer uit mijn set glasramen. Dat betekende wel dat ik een paar van de stukken plaaster uit de kit moest dupliceren. Een muur gieten in plaaster gaat nog wel, maar hoe kon ik de ingewikkelde raamprofielen overnemen? Het gaat niet om een goedkope of makkelijk beschikbare kit om er nog een paar van in huis te halen. Het was vandaag ook net de Belgische feestdag, dus kon ik geen fles latex gaan halen, een product waar ik ook al geen ervaring mee had. Toen dacht ik aan het perfecte vervangproduct.

photo 561569

Hier is de muur met het raam aangekleed met een deken van kneedgom dat over de details aangedrukt is. er was wat te weinig om alles op te vullen, dus is het raam met Play-Doh opgevuld. Die moest wel zo afgeschermd worden, dat hij niet nat zou worden. Play-Doh lost namelijk makkelijk op in water en gom helemaal niet.

photo 561571

Uiteindelijk bleek het overkill om de hele muur te bedekken met de gom en was het voldoende om het raam er uit te drukken en in een gietbakje uit karton en tape te zetten. De hoogte en afstand was uitgemeten om de bekomen muur te doen aansluiten met wat er al stond. Het filigraanwerk van het resin kon niet in plaaster uitgewerkt worden, dat is te fragiel.

photo 561570

Het bakje is gevuld met plaaster. Wat we hier zien, zal de achterkant van het dio worden.

photo 561572

Het bakje is na een halfuur al uitgehard genoeg om de mal te verwijderen. Dit wordt voorzichtig gedaan, want ik wil graag twee ramen bijmaken.

photo 561573

Het resultaat is geen perfect raam, maar voor een ruïne is dit wel beter dan ik durfde te hopen. Zelfs de randen van de stenen zijn bewaard. Alleen de afdruk van het resin is wat vervormd, dit heb ik moeten bijsnijden.

photo 561574

De nieuwe opstelling plaatst dit raam tussen het bestaande raam en het stuk muur dat op de boxart naar achteren wees. Dit stuk eindigt op een deurlijst en zal nu als de steunbeer van het nieuwe raam dienst gaan doen. De houten poort past bijna als gegoten op deze deurlijst, er moet maar een klein stukje af.

photo 561575

Het tweede raam is nu gegoten en de mal wordt ontmanteld. Zo kan ik nog wat waterdichte tape recupereren. De Play-Doh kon eenvoudig van de gom gescheiden worden door af te wassen in een bakje water, daar lost het helemaal in op.

photo 561576

De opstelling met drie ramen, er was ook al een weg aangelegd met een rolstempel van Green Stuff. De steunbeer is nu even naar rechts verplaatst, daar hebben we ook een duplicaat van nodig. Het moeilijke hieraan is dat die niet uit een gewone mal los komt, er zitten uitstekende hoekstenen aan. Om de nieuwe steunbeer niet identiek te laten worden, maak ik die korter.

photo 561577

Het gewenste gedeelte wordt aan drie kanten ingepakt met gom.

photo 561578

De gom kan met het karton er rond opengeplooid worden en blijft in vorm. Het wordt terug dichtgeplakt met tape als een bakje.

photo 561579

Dit wordt dan gevuld met een nieuwe hoeveelheid plaaster. Omdat er nu geen Play-Doh is, kon ik de droging versnellen onder een warmtelamp.

photo 561580

Bij verwijdering van de mal is de steenstructuur mooi omvergenomen, maar de muur is wel wat te dik aan de kant waar hij ingegoten is.

photo 561581

Dit wordt met een oude scalpel afgeschraapt. Ook de voegen van de stenen worden uitgediept.

photo 561582

Er zijn nu wel wat luchtbellen om te vullen.

photo 561583

Bij het vastplaasteren van de steunbeer worden deze bellen dichtgeplamuurd.

photo 561584

Nu moet alleen de vensterbank nog twee kopieën krijgen. Er is nog een onvolledig raam in de kit. Ik vraag me alleen af waarom die geen stuk vensterbank gekregen heeft, en of dit wel samen met de bestaande vensterbank had kunnen gebouwd worden. Gelukkig is het zo beschadig dat er alleen puin toegevoegd moet worden. Op de foto zie je hoe de linkse ramen aan elkaar gemetst moeten worden. De nodige schade moet nog uitgevoerd worden op het rechtse raam. Ik kan moeilijk weer de spitsboog in een geheel laten, de restanten daarvan zou ik dan voor het deurportaal links willen gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2022 15:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een nieuwe update nu de voorziene plaasteren delen van de kerk allemaal gegoten zijn.

photo 561660

Op de vorige foto's was te zien dat de buitenste nis van het raam niet volledig bewaard gebleven was. Deze rand kon wel vervangen worden door een halfrond styreenprofiel in de plaats te zetten. Om de verdeling van de steenblokken te imiteren, heb ik het profiel in stukjes gesneden met de Amati snijtafel.

photo 561659

De stukjes zijn eerst op hun plek gezet met contactlijm. Daarna zijn de voegen opgevuld met plaasterstof en daar is dan secondelijm op gedruppeld. Dit levert een harde, brokkelige korst op die daarna geschuurd kon worden.

photo 561661

Het afgietsel heeft deze rand nu gekregen tot aan het begin van de ogief. Het profiel kon met moeite in deze boog geplooid worden, maar er zou dan teveel spanning op zitten en het zou kunnen loskomen.

photo 561671

Daarom wordt een uiteinde van het styreen verhit. Het is wel moeilijk om dit gelijkmatig te doen, het zakt snel door op het zwakste punt.

photo 561672

Er moest nog een vensterbank gemaakt worden. Hier is het kneedgom gevormd rond het origineel in een kartonnen bakje dat een maatje groter genomen is.

photo 561664

Voorzichtig wordt de gom losgepulkt en tegen het karton aangedrukt.

photo 561665

De mal is nu klaar om plaaster in te gieten.

photo 561666

Resultaat, een ruwe kopie van het origineel. Ik heb wel de de bank nog moeten corrigeren door de top af te zagen en onder een andere hoek terug te zetten. Het plaaster was van binnen nog nat, dus dat ging vrij snel.

photo 561667

Een mal voor een stukje deurportaal. Dit had spiegelbeeld moeten worden, daarom wordt de bovenkant hier omgedraaid. De plinten worden verwijderd en er worden nieuwe opgebracht. Door hun ruwe structuur is dit weinig moeite.

photo 561668

Het karton van deze mal was minder stevig, ik heb er klemmen op moeten zetten zodat het niet doorzakte.

photo 561669

Er was nog een derde steunbeer nodig aan het uiteinde van de muur, die zal de aanzet voor een kooromgang aangeven en daarom komt hij onder een hoek.

photo 561670

Het resin raam wordt nu nagemaakt met styreenprofielen van 3 (hol) en 1 mm in het vierkant. Op de buitenzijde is het een doormidden gezaagd profiel.

photo 561657

Een voorlopige stand van zaken. Het plaaster is aaneengemetst maar de stukken hou ik nog los van de bodem. Zo is het werken aan de kelder daartegenover makkelijker. Er kan nog wel een uitbouw aan de kooromgang komen, want daar heb ik de laatst gemaakte steunbeer zijdelings moeten afzagen. Je giet nogal snel een stuk te dik op deze manier. Als ik hier een uitbouw maak, kan er misschien ook een roosvenster bij, waar ik een glasraam voor heb. Een stuk van de muur is afgebroken op de manier zoals in de vorige post getoond werd, deze brokstukken kunnen in hun onderdelen gescheiden worden en dan voor de muur neergelegd worden.

photo 561658

Daar moet natuurlijk nog meer komen dan alleen steenpuin. Daarom heb ik deze stukken gelaserd dakschrijnwerk (geen aftermarket!) ter beschikking. Dit is wel ontworpen voor een kleinere schaal en er komen ook nog wat zwaardere balken aan te pas, maar voor dakkapellen kan dit wel gebruikt zijn. Wat ik nog wel moet voorzien, is de dakbedekking.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2022 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Wat een werk man.

Vind het wel een uitdaging om alles zo te maken.
Wel een hoop af te werken als ik het zo zie.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2022 0:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Peter. Ik heb alvast drie onderdelen qua detail afgewerkt vandaag. De eerste twee zijn de figuren.

photo 561702

De piloot van Blackdog is een beetje verbouwd uit zijn bedoelde positie. De armen zijn wat naar boven en naar achter verzet en zo vastgelijmd. Dit laat wel nog grote littekens achter.

photo 561701

Hier zijn die dichtgeplamuurd. De vuisten waren beide gebald. Dit kwam niet overeen met een figuur die de muur moet aftasten om zich zo klein mogelijk te maken. Daarom is een hand doorgesneden op de gewrichten en vlak gemaakt. Hier moet nog een weinig aan opgeschoond worden en tegen dit plaatje zie je al hoe hij een gedekte positie inneemt. Met de andere hand zal hij dus iets moeten vastgrijpen dat daar aan de muur zal moeten hangen.

photo 561703

photo 561704

De priester heeft zijn heilige boek al in de aanslag. De paraplu leek me in dit geval onbruikbaar, de man staat er niet de bloemetjes buiten te zetten maar probeert de aandacht af te leiden van de passerende Duitsers. Dit zal er in een schets zo uitzien:

photo 561715

Er zijn dus twee gevels nodig die boven de zijplaat uitsteken, waar ik een drietal spitsboogramen in kwijt kan. Ik voorzie best ook een tegenstaand deurpaneel. Er zal een trap naar beneden leiden, ik kan een paar centimeter onder het straatoppervlak gaan. Om aan te geven dat dit gebouw niet ingestort is, moet hier wel een stukje dak op. De half-track zou dan van links komen aanrijden en de piloot (rood) staat tegen de muur die ze van daar niet kunnen zien. De priester (groen) zal voor de half open deur staan. Er zal nog een crew op het voertuig moeten komen maar de commandant zou de enige zijn die de priester een blik waard acht.

photo 561700

Het kerkraam van vorige keer uitgeprobeerd in een raamnis. Hier zal het "glas" beter in bevestigd kunnen worden, maar het plan is om daarvoor eventueel het metalen H-profiel nog toe te voegen.

Het derde beloofde attribuut is de kerkdeur. Op de verpakking van RT is deze voorzien van een aantal ge-etste sierdelen die niet alleen niet in de verpakking zitten, maar die ook niet zo gemakkelijk te vinden zijn. Ik besloot om niet de moeite te doen om hier achteraan te gaan via de producent, maar om een eigen variant ervan te scratchen. Na lange tijd de ene na de andere foto-etsset in huis gehaald en opgebruikt te hebben, beschik ik over een aardige berg wegwerpmateriaal. Met wat fantasie vond ik hier in een paar minuten iets in dat omgeturnd kon worden tot wat siersmeedwerk.

photo 561705

Het beste spul was wat ik in tweevoud kon vinden, want vaak worden die frets zo volgelegd dat er weinig vaste patronen in te vinden zijn. Deze Griffon 20mm-magazijnen zorgden voor een sierlijke omtrek waarmee ik in een keer zes identieke ankers van een paar centimeter kon maken.

photo 561706

Het eerste van de ankers is in vorm gesneden en ik heb er al drie andere klaargemaakt. Het voorbereiden van de insnijdingen gebeurt met een verse gebogen scalpel nadat er op vaste posities gaatjes geboord zijn. Het vormgeven van de angels gebeurt met de halfronde vijl. Het enige wat onvoorspelbaar is, is het effect van de belettering aan de andere zijde. Daardoor is er wel een een angel afgebroken.

photo 561708

Hier zijn de eerste vier ankers afgewerkt. Om de puntjes tegen de boog in te krommen, zijn ze wat verplooid met een tang.

photo 561707

Ze passen net op de deurpanelen.

photo 561709

De deurkrukken zullen aan deze consoles bevestigd worden, afkomstig van een Griffon Flak 38 fret lang geleden gebouwd. Met het scalpel zijn snedes er in gerold.

photo 561710

De snedes zijn opengereten en dan bijgevijld. Nu worden telkens twee stukken over elkaar gelegd, waarbij een omgeplooid wordt over de andere na geperforeerd te worden.

photo 561711

De deurkrukken zullen later toegevoegd worden. De ankers hebben terwijl ook scharnieren gekregen, waarbij de las verborgen is met een ander klein detail dat ik viermaal op het fret terugvond.

photo 561712

Er blijven nog enkele lege plekken over onder- en bovenaan. De laatste twee van de zes ankers worden afgewerkt voor bovenaan en deze twee nieuwe vormen zijn voorzien onderaan. Ze komen van een 1/48 Hauler setje.

photo 561713

Hier brak ook een van de puntjes af door belettering. Met de ronde vijl kan het kunstmatige uit de etsvorm weggevijld worden, nadat beide ankers met de rechte vijl symmetrisch gemaakt zijn.

photo 561714

Het eindplaatje van deze avond. Ik moet nu wel nog iets vinden dat er uitziet als de vierkante kop van een spijker, want ik ga niet elk anker meermaals doorboren. Dit zit ook allemaal nog niet vast, want de poort zal eerst een donkerbruine kleur moeten krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2022 17:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Dat beloofd wat te worden!
So far so good.

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2022 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Creatief met restjes. Prachtig werk!
Zonder deze details zou de deur er niet fraai uit zien.
Maar met deze toevoegingen knapt die deur zeker op.

Wellicht is het nog een idee om van smalle strookjes dun karton of zo iets langs de elementen van de buitenste laag nog dunne randjes te plakken. Dan krijg je wat verfijnd trapvormig relief in plaats van meteen een dikke laag mdf.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. :oops:

De gedupliceerde stukken gevel zijn ook heel creatief gemaakt.

Succes met dit prachtproject!
:brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2022 2:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt! Er gaan zeker nog dingen met de deur gebeuren, maar nu gaan we over naar het tweede gebouw op de set. Dit is een kapel die gedeeltelijk verzonken is in het piepschuim.

photo 561730

Hier is de structuur samengesteld uit multiplex. De ramen zijn bemaat op het RT glasramenvel en de schouderhoogte van de piloot minus het gietblokje dat er nu nog onder staat, de deur op de afmetingen van de priester. Ik had de muren nog een paar centimeter hoger moeten maken, dat is nu onderaan gebeurd.

photo 561735

photo 561734

photo 561733

Nu wilde ik een gewelf maken over de ramen en de deur. Er worden dus twee stukken karton in een spitsboog geplooid en dan wordt de ene vorm afgetrokken van de andere. Nu kunnen ze tegen elkaar aan geplakt worden.

photo 561736

photo 561737

Dit past al boven de twee grote ramen. Maar de deur met het rozet heeft een grotere overspanning nodig.

photo 561738

Er worden nu twee ongelijke stukken geknipt.

photo 561739

Die worden aan de vorige vastgekleefd.

photo 561741

De mal is bijna af, nu nog een stukje tongewelf om het af te sluiten.

photo 561740

Ook dit gedeelte past boven het rozetraam. Maar door de steunplaat er boven kan er geen plaaster in.

photo 561742

Als het uitgehard is, wordt de plaat weggeknipt waar mogelijk en de mal wordt vastgekleefd aan de muur.

photo 561743

Er wordt een tijdelijk bakje rond gemaakt.

photo 561744

Dan wordt plaaster gegoten tot die enkele millimeter boven de steunplaat staat. Dit blok is nu wel uitgehard, maar ik weet niet of ik het karton er onderuit ga halen. Er zal niet overal plaaster gelopen zijn en de mal zit nu muurvast.

photo 561749

photo 561751

Terug een preview met de half-track, de afmetingen gaan net goed zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2022 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Het begint wat te worden Steven.

Veel inkijkjes op deze manier.
Over je mal, doet afgietsel kan je toch eventueel repareren met gips als je het karton weg haalt?

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2022 1:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb het aangedurfd om het karton er af te halen, het was best makkelijk en er waren niet teveel luchtbellen. De binnenruimte is voorzien van houten pilasters en dan ingestreken met plaaster om het gewelf terug te vervolledigen. ik heb alleen nog kapitelen nodig op de pilasters.

photo 561936

Nu wordt de gevel van het gebouwtje opgebouwd uit Evergreen. De te detailleren muurgedeeltes worden uitgezaagd in styreenplaat van 3mm en het halfreliëf wordt toegevoegd in iets dunnere plaat van 2mm. Wat je hier dus ziet uitsteken, is uitgesneden 2mm plaat met een schuurstokje tot een filigraanvorm geschuurd.

photo 562728

Zo wordt het portaal stukje bij beetje opgebouwd, en soms met secondelijm tot een vloeiend geheel geïmpregneerd.

photo 562729

photo 562736

Het fijnste maaswerk wordt met bonsaidraad gemaakt, die is makkelijk te snijden en te plooien.

photo 562731

De ramen hebben ook een uitsnede in de plaat gekregen. De binnenzijde van het raam heeft eerst met een frees een holle cannelure gekregen en daartegen is een kwart rond profiel gekleefd. Dat is aan het gebogen stuk in vorm gespannen en met secondelijm vastgezet.

photo 562732

Dat geeft het gebouwtje al het volgende uitzicht.

photo 562733

Voor de niet afgewerkte muurdelen zal er met klei en met een Green Stuff "Bricks" rol gewerkt worden.

photo 562734

Ik heb ook een oplossing gevonden voor delen op de dakrand waar er maaswerk nodig is. In de bouwmarkt hadden ze een plaat uit 1mm dik ijzer waar een vierpasmotief in geëxtrudeerd is. Hier ga ik reepjes uit zagen. Een deel van dit materiaal zal ook als puin gebruikt worden voor de kerk.

photo 562735


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 0:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu zijn er van de geperforeerde plaat een paar reepjes gezaagd, zodat er twee lagen op elkaar gelegd kunnen worden om het op een stenen ornament te doen lijken. Er is nu ook een torenspits geplooid en met secondelijm vastgezet. Een plaat voor het dak is met houtlijm vastgelijmd.

photo 562952

photo 562953

De wimbergen voor deze pinakel worden uit Evergreen gesneden.

photo 562954

Er moeten hogels op komen. Daarom worden er aanduidingen gemaakt om de halve centimeter. Daarop worden met een doorslag delen weggenomen op precieze locaties.

photo 562955

Door twee diameters te combineren, krijg je een aardig patroon. Het is nog wat tweedimensionaal naar mijn zin, dit kan later nog verder uitgewerkt worden.

photo 562956

Een dry-fit toont waar dit moet komen op de gevel. Nu kan je ook de reepjes van de plaat zien, die werden al met contactlijm bevestigd. Al de rest is nog los.

photo 562957

photo 562958

De klei kan nu op de gevel aangedrukt worden tot een laag van zo'n 3mm dik. De hechting is niet perfect maar door om de hoeken te gaan, blijft het toch zitten.

photo 562959

Nu wordt de rol van Green Stuff over de laag aangedrukt. Om die reden zijn er nog geen uitstekende delen vastgelijmd.

photo 562960

De verschillende sierelementen worden nu een voor een op hun plek gezet, waarbij de klei kan uitgesneden worden met een perfecte passing als resultaat. Ik hoop dat de krimp gaat meevallen, zodat we geen naad gaan krijgen.

photo 562961

photo 562962

photo 562963

Een voor een worden de sierelementen nu met contactlijm vastgezet op het hout en het metaal.

photo 562964

Nu krijgen we de volgende tussenstand op het dio:

photo 562965

photo 562966

photo 562967

photo 562970

photo 562968

photo 562969

photo 562971

Er is een stukje zolderruimte gecreëerd waar later nog wel een grapje mee uitgehaald kan worden. Nu moet de kapel eerst van binnen afgewerkt worden, voor ze op het dio vastgemaakt kan worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement