Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 4:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 sep, 2021 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Het eerste stuk prikkeldraad is zo goed als af. Misschien nog een beetje verweren:

photo 543566

photo 543565

Ook de 4 zogenaamde “Tsjechische egels” zijn geschilderd en verweerd. Eerst geschilderd met Vallejo gun metal grey als basiskleur. Daarna eerst gechipped en gedrybrushed met Tamiya flat aluminium en gedrybrushed met Tamiya red brown.

Wellicht teveel met red brown gedrybrushed, waardoor de versperringen te roestig lijken. Beetje tegenstrijdig ding hier: normaal is één van de doelen van verwering om iets te verouderen, terwijl de versperringen nu relatief nieuw zijn. De meesten werden tenslotte pas vanaf 1943 geplaatst en waren dus ten tijde van D-Day ongeveer een jaar oud.
Qua gebruikte technieken ben ik tevreden over de aanblik van de versperringen, maar zoals ik al zei: wellicht teveel roest aangebracht.

photo 543562

photo 543561


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2021 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Bas, echt tof om de voortgang te zien, al is dat bij jou in ieder geval niet omdat je geen resultaten hebt. Die egels zijn denk ik heel snel roestig, vanwege het zoute water en eb en vloed effect.

Zelfs als er alleen maar roest op de laspunten zou zijn, is het ding vanwege de vorm nog steeds voor de gehele onderzijde bedekt. Maar goed, opmerking over het prikkeldraad is echt dat het "overscale is" meer 1/16. Herkenbaar wel van het WW1- materiaal maar in de loop der tijd of qua technische ontwikkelingen wel veranderd.

Het was puur om mensen tegen te houden niet te verwonden. Verkrijgbaar als PE van Verlinden, Aber of Eduard misschien, of anders van grof garen en dan met secondelijm (lastiger), of houtlijm, wat te "stroomlijnen", zodat het iets minder pluizig, maar nog wel oneven is.

My two pence.

Groet en dit is wel echt even een mega-project als ik e.e.a. in mezelf opneem,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2021 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Ha Anne,

Dank voor je complimenten. Ja, stiekem is dit een groot project met veel verschillende onderdelen. :mrgreen:

Ik snap je punt wel wat betreft het prikkeldraad. Het lijkt inderdaad aan de grote kant.
Als je het prikkeldraad naast een figuurtje houdt, dan oogt het toch redelijk goed wat betreft de verhoudingen. Van de week even een foto van maken.

Ik heb hier wel prikkeldraad van PE schaal 1:35 liggen, maar dat is echt veel te klein voor 1:35.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 sep, 2021 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Dit project vordert stiekem best vlot.

Het strand- en duingedeelte is bijna geheel bedekt met zand.

De hele kisten voor in de bunker zijn klaar. Als laatste hebben de kisten een drybrush gehad met Vallejo khaki. De stapel kisten is inmiddels in de bunker gelijmd.

De kisten:

photo 544056

photo 544057

De PAK ook verder afgewerkt. Gechipped met eerst Tamiya metallic grey en daarna met Vallejo dark rubber. Als laatste een wash aangebracht met Vallejo dark rubber. Ben behoorlijk te spreken over de aanblik van de PAK. Het is bijna jammer dat de PAK grotendeels in de bunker verdwijnt.

De PAK:

photo 544049

photo 544050

photo 544052

photo 544051

photo 544053

photo 544054


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2021 0:08 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Mooie vorderingen laat je zien. :)

Ik ben het wel eens met Anne wat betreft het formaat van de prikkeldraad, het lijkt te grof. Maar zoals je al zei kan dat best wel eens meevallen als we het naast een figuurtje (of in het echt) zouden zien.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2021 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Dank je wel D.J. :D

Inmiddels de PAK geplaatst in de bunker evenals een aantal hulzen en twee granaten. De granaten voorzien van decals. Ook een kapotte munitiekist geplaatst.
De bunkervloer evenals de banden van de PAK en de genoemde granaten en hulzen afgewerkt met Mig concrete pigment om betonstof te simuleren.

Het dak op de bunker gelijmd. Dan kan er nu een laagje aarde op het dak met wat gras.
Achter de bunker maak ik met een stukje piepschuim in aanbouw een stukje loopgraaf om het lege gedeelte achter de bunker aan te kleden.
In de deuropening komt een gesneuvelde Duitser.
Een tijdje geleden al het eerste stuk prikkeldraad bevestigd. Het lijkt goed te ogen op de foto’s.

Op het prikkeldraad kom ik nog terug. :mrgreen:

Tot zover oogt het zo:

photo 544203

photo 544204

photo 544202

photo 544199

photo 544200

photo 544201


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 nov, 2021 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Ook hier een update.

Ben niet meer zo van de updates de laatste tijd. De tijd is beperkt door gezin en werk en dan zit ik toch liever achter de hobbytafel dan achter de laptop of iPad om een update te plaatsen.

De afgelopen maanden langzaamaan verder gewerkt aan dit project. Meer gras in de duinen geplaatst, bovenop de bunker zand en gras aangebracht en verder gewerkt aan de zandzakken en die ook al geplaatst. De zandzakken worden nog bewerkt met o.a. een bruine wash.
Ook behoorlijk wat stukken prikkeldraad gemaakt van boterhamzak- en vuilniszaksluitstrips. Al zie je dat nog niet meteen in de foto's. :mrgreen:
Het lijkt nu ook nog een beetje een afrastering van landbouwgrond, maar dat komt goed.
Ik hou de volgende foto in mijn achterhoofd bij het verder aanbrengen van het prikkeldraad:

photo 547912

Bij de bunker is te zien dat aan de linkerkant de muur niet mooi aansluit op het dak. Dat bleek tijdens de bouw. Het was toen niet meer mogelijk dat te herstellen. Ben daarom verder gegaan met opbouwen. Ik zit erover te denken om daar een camonet over aan te brengen om het zo te maskeren. Dat komt tezijnertijd wel goed.

Achter de bunker bij de ingang het lege gedeelte opgevuld zodat de ingang van de bunker aan een loopgraaf ligt. Dat vond ik een goede oplossing om iets met die loze ruimte te doen.

Ik werk heel fragmentarisch, dus er is nog aan van alles een hoop te doen.

De situatie tot zover:

photo 547908

photo 547909

photo 547910

photo 547911

photo 547907


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2021 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Dat er na 17:00 uur geen activiteit mag zijn op bijvoorbeeld sportclubs heeft op een bepaalde manier ook zijn voordelen blijkt nu. Ik ben een paar weken geleden begonnen als trainer bij het voetbalteam van onze oudste zoon, dus daar zouden twee avonden in de week mee gemoeid zijn, maar voorlopig sta ik alleen op zaterdagochtend als coach langs de lijn. Tijdens de werkweek meer tijd om in de hobby te steken. Tenzij er zoals vorige week oudergesprekken gepland staan, waardoor je een aantal avonden achter de laptop zit om online gesprekken te voeren. Overigens geen klaagzang hoor, want het hoort nu eenmaal bij de job. :D

Alleen maar prikkeldraad maken begon een beetje te vervelen, dus ook weer wat figuurtjes erbij gepakt en dat blijft toch ook erg leuk.
Ben helemaal niet ontevreden over de highlights en shadings op de uniformen van de volgende Duitsers. De uitrusting en gezichten moeten nog afgewerkt worden. Even kijken bij sommige figuren wat ik wel en niet doe, aangezien sommige delen door hun houding vrijwel onzichtbaar zullen zijn in de definitieve opstelling. Het doel is om de mortieropstelling binnenkort klaar te hebben en te plaatsen.

Van de mortier crewleden de inlijning opnieuw gedaan met German camouflage dark green. Die had ik in een eerder stadium gedaan met US dark green, maar dat bleek toch te licht. In ieder geval, ik vond het te licht.

De mortier crewleden:

photo 548359

photo 548360

photo 548361

photo 548363

photo 548362

En één van de schutters voor in het stuk loopgraaf tussen de bunker en de mortieropstelling:

photo 548365

photo 548366

photo 548367

photo 548368


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2021 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Hallo Bas
Hier even een reaktie van mijn kant
Ik zit iedere keer met bewondering te kijken naar jouw manier van figuur schilderen
Ik vidt het prachtig en stiekem ben ik een beetje jalours
Ik vindt vooral de strakke lijne prachtig om te zien
Hoe doe je dat?

Waarschijnlijk weet ik het antwoord al: gewoon durven en veel oefenen :D

Mooie figuren dus, mijn complimenten

Jan wim buijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2021 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Dank voor je reactie en complimenten Jan Wim.

Een deel van het antwoord is inderdaad durven en veel oefenen. Daardoor maak je vanzelf fouten, waardoor je leert.
Wat betreft de strakke lijnen, die staan er niet altijd meteen hoor. Soms schilder ik weleens ergens overheen en dan herstel ik dat erna.
Ik neem wel altijd de tijd, dat helpt wel bij het strak krijgen. In elk figuurtje dat ik nu schilder, zit gewoonlijk een paar uur werk. Daar zit je snel aan als je met schaduw, highlights en het gezicht bezig bent.
Een penseel met dunne punt gebruiken helpt ook enorm. Sinds ik van Martin een penseel met dunne punt kreeg, is mijn figuurschilderen met een flinke sprong vooruitgegaan. Je kunt dan veel preciezer inlijnen en schaduw en highlights aanbrengen. De lijnen worden dan ook niet snel te dik.
De verf genoeg verdunnen draagt ook bij. Dan oogt het vloeiender. Je moet wel meerdere laagjes aanbrengen.
Deze dingen heb ik allemaal moeten leren en als je naar de figuurtjes van voorgaande projecten kijkt, is goed te zien dat dit lang niet altijd goed ging en ook nog regelmatig niet goed gaat.
Het figuurtje zelf helpt ook mee als het om het schilderen gaat. Als de plooien duidelijk en scherp zijn, schildert dat ook makkelijker.
Als laatste is het ook goed om naar figuren van anderen te kijken. Ik kijk veel naar die van Peter Stoof, Martin Visser en Jeroen Zuiderduin. Ook al halen die een heel hoog niveau wat misschien af kan schrikken, je kunt goed zien wat bepaalde effecten doen zoals met donkere kleuren inlijnen en dergelijke.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement