Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Begonnen aan het opbouwen van de ondergrond.

Na het uitproberen van wat kleurencombinaties voor het zand tussen de stenen is het een combi van khaki en olive brown geworden.
Voor de stenen gebruik ik leather brown en voor de donkerdere stenen olive brown. Allen Vallejo Model Color kleuren.

Het uitproberen ging wat te snel. Voor ik het wist had ik van een behoorlijk stuk de stenen gedaan.
Daarna bleek dat het zand tussen de stenen schilderen heel langzaam en moeilijk ging omdat het een smalle tussenruimte is en ik maar twee (nieuwe) goede kwastjes heb met een dunne punt. Voor de rest alleen nog maar oude kwasten met punten die allang niet meer recht zijn. :mrgreen:

Omdat de ondergrond van resin is en de resin bij de stenen en de tussenruimte best hard is, bepaalde dat de uiteindelijke aanpak. Eerst de tussenruimte schilderen met de al genoemde combi en dan de stenen.

Op de foto is goed te zien hoe ik het nu aan het opbouwen ben en rechts het teststuk om de aanblik van de kleurencombi van de stenen te zien:

photo 535966


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 12:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Sebastiaan, mooi bezig. Je ziet rond de entree van de inslag dus vooral roet van de ontbranding, geen gekraakt pantser zoals bij een pantsergranaat soms, bij minder door-en-door gehard of dunnere kanten. Echt heel vet dat je nu ook al echt bezig bent met het karakter :shock: van 1/35 figuren :brouw: En ook karakter om losse steentjes te gaan schilderen, tijd geleden gedaan bij een dio voor iemand toen er even wat misging;)

Inderdaad is dat wat me bij sets maar natuurlijk ook bij losse figuren van een merk opvalt is dat ze allemaal zo 1,85 en 80 kilo zijn, zo uiterst gemiddeld. Tja, net als schone tanks (en rondvliegende lichaamsdelen, maar goed, dat heb je van LEGO (of Sluban etc, sluikreclame;) ook niet) .

Groets en succes met het leukere gedeelte, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 apr, 2021 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
De bouw vordert mooi en ook de figuren zien er goed uit. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of je de Sherman van de foto zelf nu historisch correct wil nabouwen, of het tafereel enkel 'gebaseerd op de foto' wordt. In het eerste geval zal je toch een andere koepel moeten gebruiken, omdat de koepel op de foto met het slachtoffer voorzien is van pistol port en de koepel die je nu gebruikt niet.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2021 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Dank Anne en Martin voor jullie positieve bijdrage.

Je hebt gelijk Anne, de kartelranden kunnen achterwege blijven want die zie je bij een holle lading nauwelijks. Heb foto’s gevonden van dichtbij van penetraties met een holle lading en dan zie je inderdaad echt wel verschil vergeleken met de penetratie van een pantsergranaat. De kartels vooral aangebracht voor het effect. Beetje te snel gegaan daar denk ik. Die zijn denk ik nog wel weg te schuren of in ieder geval af te vlakken.

Overigens vind ik alles aan bouwen leuk. Zelfs het plastic plakken. :mrgreen: Maar ik snap wel wat je bedoelt. Verweren en scenery maken zijn wel de leukere delen van het bouwen. Althans voor mij dan. :D

Om antwoord te geven op je vraag Martin: dit project is zoals je aangeeft ‘gebaseerd op’.
Toen ik aan dit dio begon had ik nog niet de foto met de gesneuvelde erop. Toen zag ik ook het ontbreken van de pistol port op mijn versie.
De elementen die ik kan bouwen van de tank op de foto's neem ik mee en de rest wordt eigen invulling op basis van foto's van andere Britse tanks tijdens WOII.

Van het weekend weer eens met witte houtlijm en een stukje tissue in de weer geweest om een gedeeltelijk afgerold dekzeil te maken.
Beetje trial en error. Het was een beetje uitproberen hoe breed en hoe lang het dekzeiltje moest zijn en de precieze vorm. Geprobeerd om er ook plooien in aan te brengen.
De derde poging voldeed aan mijn verwachtingen. Na het laten drogen en uitharden op het motordek van de Sherman bevestigd.

photo 536229

photo 536228

photo 536227

photo 536226

Rechts op de koepel de smoke mortar fitting verwijderd omdat de koepel van Resicast al een opening aan de linkerkant heeft hiervoor. Een fitting aan de zijkant van de koepel is dan een beetje dubbelop. De opengevallen plaats heb ik gevuld met tassen. Boven de tassen nog een aantal tie downs aangebracht en nu nog straps maken en bevestigen van masking tape.
De koepel ziet er nog een beetje ruw uit, maar dat is resultaat van schuurwerk. Dat zou straks bij het primen en spuiten helemaal goed moeten komen.

photo 536225

Gisteren begonnen met shading en highlights bij het jasje en de broek van een van de Duitsers. Ongeveer een uurtje bezig geweest en ben zeker niet ontevreden over het resultaat.
De trui moet nog en hier en daar wat blenden denk ik bij wat ik al heb aangebracht.
Het figuurtje schildert best makkelijk weg. Snel te zien waar de shading moet en de highlights. Het vele figuurschilderen bij de afgelopen projecten helpt daar uiteraard ook aan mee net zoals de tips die ik nog steeds krijg.

Gebruikte kleur voor de shading is German camouflage dark green WWII, de highlights gedaan met German field grey WWII lichter gemaakt met basic skin tone.
Allen van Vallejo Model Color.

photo 536199

photo 536201

photo 536203

photo 536197

photo 536196

photo 536198

photo 536200

photo 536202


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2021 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
no leaf clover schreef:
Om antwoord te geven op je vraag Martin: dit project is zoals je aangeeft ‘gebaseerd op’.
Toen ik aan dit dio begon had ik nog niet de foto met de gesneuvelde erop. Toen zag ik ook het ontbreken van de pistol port op mijn versie.
De elementen die ik kan bouwen van de tank op de foto's neem ik mee en de rest wordt eigen invulling op basis van foto's van andere Britse tanks tijdens WOII.


Die ontbrekende Pistol Port blijft toch een discussiepunt: de Britten hadden de eis dat de aan hen geleverde Shermans wél waren voorzien van een Pistol Port, dit om het laden van de munitie te vereenvoudigen. Het kán natuurlijk zo zijn dat er een aantal Shermans toch zonder is geleverd, máár de koepels met Appliqué Armor (de extra gelaste platen op de rechter'wang') waren voor zover bekend altijd voorzien van Pistol Port. De koepels zónder Pistol Port waren voor zover bekend altijd voorzien van meegegoten dikker pantser op die plaats. Ook de Smoke Mortar was op een koepel zónder Pistol Port voor zover bekend niet standaard, zou dan dus een retrofit kúnnen zijn.
Let op, dat ik zojuist drie keer de term "voor zover bekend" heb gebruikt...wat je nu aan het bouwen bent zou dus eventueel misschien wel mogelijk zijn, maar er zijn vooralsnog geen bestaande voorbeelden van bekend.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2021 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Ik snap je helemaal. Wat je schrijft klopt. Ik ben het zelf ook tegen gekomen op Sherman minutia.
Daar valt ook te lezen dat geschat wordt dat er zo’n 1600 M4A4 Shermans geleverd zijn met de koepel zonder de pistol port.
Dan zou inderdaad de turret patch er niet op hoeven. Maar die koepels hebben ook een soort uitstekende bump van de ‘cast in cheek’.
De koepel van Resicast heeft die bump echter niet. Dat zorgde bij mij een beetje voor verwarring. Of ze zijn de bump vergeten te gieten of de pistol port.
Uiteindelijk besloten om de turret patch te bevestigen en tassen op de plek waar de pistol port zou moeten zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 apr, 2021 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Ook met het Britse figuurtje verder gekomen wat betreft het aanbrengen van shading en highlights.

Shading is de basiskleur British uniform en donkerder gemaakt door wat royal purple toe te voegen.
Highlights zijn de basiskleur British uniform en lichter gemaakt door wat basic skintone toe te voegen.
Alle kleuren van Vallejo.

Ben zeker niet ontevreden tot dusverre, wel hier en daar nog wat aanpassen. Bijvoorbeeld het lichte bovenop de onderarm. Dat is te sterk.

photo 536262

photo 536263

photo 536264

photo 536266

photo 536267

photo 536268

photo 536265

photo 536269

Gisteren en vandaag besteed aan de Sherman te spuiten. Eerst voorzien van een laagje primer van de Action.
Daarna eerst de basiskleur opgezet met Tamiya olive green met daar een beetje Vallejo medium yellow aan toegevoegd.
Vervolgens opgelicht met Tamiya buff. De eerste keer oplichten was teveel, dat hersteld door er licht nog een keer met de olive green mix overheen te gaan.

Op de foto's komt de oplichting niet helemaal tot zijn recht. Het lijkt op de foto's nog steeds redelijk veel, in werkelijkheid is het minder.

Een paar zaken bijgewerkt op aanwijzing van Martin Visser en inmiddels de tank voorzien van een laagje Vallejo gloss varnis, zodat als dat droog is, de decals aangebracht kunnen worden en na nog een laag vernis het verweren kan beginnen.

photo 536387

photo 536386

photo 536388

photo 536391

photo 536389

photo 536390

photo 536425

photo 536424

photo 536426

photo 536423

photo 536422

photo 536427

photo 536428


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Hey Bas,

Dat de figuurtjes makkelijk schilderen heeft volgens mij ook te maken met de kwaliteiten van de sculpter - en ja, natuurlijk ook in jou rap stijgende vaardigheden - vergeleken met de wat oudere miniart figuren bijvoorbeeld die toch wat minder scherpe details hebben. De figuren hebben mooie kleurtjes en je home-made afdekzeiltje is prima, past ook vaak beter. De tank gaat weer een beetje zoals jou vorige dio, dus wat overdone, waarvan ik denk dat het wel goed komt. Ik had op de "The Link Up - Normandy 1944 - part 1" al gezegd dat foto's die buiten worden gemaakt de verwering ten goede komen.

Ik steun Martin in zijn verhaal aangaande de koepel maar ga geen discussie voeren over de correctheid ervan. Succes verder Bas.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 apr, 2021 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Ha Jeroentje,

Thanks voor je reactie.
De kwaliteiten van de sculpter helpen zeker mee aan het schilderen van een figuurtje. Het ene resin figuurtje is het andere niet. Daar zit ook verschil tussen net zoals er verschil zit tussen plastic en resin figuurtjes.

De tank gaat zeker wel goed komen. Het oplichten blijft oefenen, maar dat is alleen maar leuk. Het zijn al niet meer die camouflagevlekken zoals Peter het zo mooi zei bij de vorige twee Shermans. Bij mij is alles bij deze hobby trial and error. Uitproberen, fouten maken, ervan leren en weer verder. :mrgreen:
En daarnaast heb ik een hoop Bob Ross momentjes. :lol:
Inmiddels zitten de decals erop en ben ik bezig met de afzonderlijke onderdelen op kleur te brengen.

Tot de volgende.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 apr, 2021 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Inmiddels weer wat verder met de Sherman gekomen.

Ik kan niet eerst iets afmaken, dus ik ben met van alles tegelijk bezig. :mrgreen:
Niet alleen bezig met de onderdelen op kleur brengen, maar ook qua chipping stukjes proberen bijvoorbeeld.
Ook ben ik bezig geweest met proberen diepte te creëren bij de romp van tank en de koepel.
Heb bijvoorbeeld de lasnaden van de tank gedaan met een mix van Vallejo US dark green en een beetje zwart evenals andere dieperliggende delen van de romp, zoals bij de doppen van de brandstoftanks. En de randen van de verschillende platen op het motordek.
Met deze mix ook zaken ingelijnd op de tank. Ik las het in de huidige bouwverslagen van Jeroen en Peter en ben het gaan proberen. Had er niet aan gedacht om dat ook bij voertuigen te doen.
Een echt vaste hand had ik niet, is ook te zien op de foto’s, maar dat trek ik bij de verdere verwering wel recht.

Voor de houtkleur dit keer een andere kleur gebruikt: iraqi sand. Werkt goed als basiskleur.
De sleepkabel gedaan met Tamiya dark iron met een beetje Tamiya X21 flat base erdoorheen.
Daarmee ook de stukken spare track aan de voorkant gedaan.

Het rubber van de road en spare road wheels gedaan met dark rubber van Vallejo.

De canvasdekzeilen en tassen geschilderd met German camouflage beige WWII, US olive drab en khaki voor de kleurenvariatie. De straps geschilderd met een mix van khaki en US olive drab. Allen van Vallejo.

De foto’s zijn work in progress, tot nu toe zeker niet ontevreden.

photo 536833

photo 536832

photo 536831

photo 536830

photo 536829


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement