Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 17:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
Hallo allemaal,

Een tijdje terug kondigde ik al aan dat ik van plan was om een PzIV te bouwen die in het Syrische leger diende tijdens de Zesdaagse Oorlog. Nu de vakantie is aangebroken en m'n Nashorn gereed is werd het tijd om hier aan te beginnen.

De Geschiedenis
Nadat de Tweede Wereldoorlog was afgelopen mocht Duitsland zelf natuurlijk geen wapens meer bezitten en al helemaal geen tanks. Deze werden daarom ook verkocht aan andere landen of vernietigd als schroot om er zo maar van af te zijn. Enkele exemplaren werden naar een fabriek gebracht in Tsjecho-Slowakije waar de missende onderdelen er op werden gezet en er zo goed en kwaad als het ging een fatsoenlijke tank van te bouwen. Deze tanks waren dus een samenraapsel van onderdelen, zo kan je bijvoorbeeld een laat onderstel vinden met een vroege koepel, hier zit geen logische volgorde of wat dan ook in. Ook de kleur is niet hetzelfde. Na WOII was er aan zulk soort materiaal gebrek en de tanks werden dan ook in iedere beschikbare groene kleur gespoten. Ook hier is geen touw aan vast te knopen. Zo is de ene tank donker groen tegen het bruine aan terwijl de volgende weer heel licht en vaal oogt. Nadat deze tanks waren samengesteld werden ze verkocht aan andere landen, waaronder Spanje. Spanje verkocht deze vervolgens weer door aan Syrië, die ze gebruikte tijdens de Zesdaagse Oorlog. In totaal zijn er 16 PzIV's verkocht samen met enkele Stug's en het schijnt dat er ook nog enkele andere dingen zijn verkocht, zoals een Hummel en JagdPanzers, maar dit kon ik zo gauw niet meer terugvinden. Deze voertuigen werden enkel gebruikt tijdens de Zesdaagse Oorlog. Waarom? Daarna waren de meeste al uitgeschakeld. De tank was in vergelijking tot de vernieuwde Russische tanks verouderd en ze konden eigenlijk weinig uithalen. De tanks die enigszins overleefden werden daarna vaak gebruikt als ingegraven bunker, voornamelijk boven op een berg of als uitkijkpost. Tegenwoordig zijn er nog enkele van deze voertuigen te vinden, meestal veroverd door de Israëliërs en daarna gerestaureerd. Op deze foto's is ook goed te zien dat er totaal geen eenheid is, alle tanks zijn anders.

Op de foto's hieronder kan je mooi zien dat er geen eenheid was tussen zowel de kleur als de onderdelen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Doos
De doos die ik hiervoor wil gebruiken is de Panzer IV Ausf. J Late van Dragon. Deze doos heb ik overgenomen van Bravo en is prima geschikt om dit voertuig na te bouwen. Bravo had er zelf al een beginnetje aan gemaakt, maar dat stoorde me niet zo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar, hij is al klaar!? Neeuj:
Afbeelding

Begin van de bouw
Eerst maar eens begonnen om aan de andere kant ook wat tracks te maken. Ik vind het fijn om eerst het onderste gedeelte met de wielen eraan te lijmen om dan pas het bovenste deel te maken. Links was al gedaan door Bravo, rechts heb ik gedaan.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Daarna een paar takke haakjes op de voorkant gelijmd, hierin komen reserve tracks in te zitten. De vlekken die je ziet zijn van de aceton, daar ga je later met de verf erover niks meer van zien: (het valt me nu trouwens op dat een leuke lijm-rand zit tussen het die twee delen, onder de plek waar de MG komt te zitten, even naar kijken...)
Afbeelding

Zo staat het tankje er nu bij:
Afbeelding

En toen was het weer even mooi geweest, tot de volgende update,

Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Arrie Barry op di 19 feb, 2013 20:49 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 17:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 okt, 2012 15:07 pm
Berichten: 552
Woonplaats: heerhugowaard
leuk idee succes :brouw:

_________________
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 18:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Leuk! Ik had stiekem al de hoop dat er iemand een Syrische panzer ging maken!

Even wat foto's van Syrische Pzk IV's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog eentje van de Jagdpanzer in Syrische dienst waar je het over had.

Afbeelding

Succes met deze! Maar wat een prutser zeg die Bravo... Dat had ie wel ff wat netter mogen doen... :lol:

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 18:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een gaaf project zeg! Interessant, die historie :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 18:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
Bedankt Heico! Dat zijn foto's waar ik wat aan heb! Ik zit er aan te denken om een half ingegraven en uitgeschakelde PzIV te bouwen...

Ook jij bedankt Nem, ik vond het zelf ook wel een aardig verhaal, ik had er ook nog nooit van gehoord dus dit trok me eigenlijk gelijk al...

Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 18:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Dat is een kitje uit 1994? Toen waren veel brouwertjes niet eens geboren hahaha. Mooi onderwerp gekozen en leuk idee voor een dio.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 18:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
Gezien de plakkers zou je dat wel denken ja, toen was ik er nog niet :mrgreen: De kit is wel echt goed te bouwen, ondanks de leeftijd. Een stuk beter dan de Nashorn die ik net heb afgerond, dat was drama...

Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
mooi kit man :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 18:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ghehe grappig inderdaad dat het al zo oud is, een jaar later won Ajax de Champions League! Ik kan me die tijd nog wezenlijk voor de geest halen...

Wat de kleur betreft overigens zou ik toch kiezen voor de groenige.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 sep, 2012 17:20 pm
Berichten: 211
Origineel onderwerp, Arjan!

Ik ga hem volgen :o .

Groetjes,

Maarten

_________________
Afbeelding
On the workbench:
Tiger I Late Normandy 1944 1:35 - Dit project kunt u wederom bekijken op het TWENOT-forum en op modelbrouwers.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement