Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Egyptian T-62
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 11:35 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Kijk eens aan, mooie presentatie van de stappen die je neemt. Heb je een voorbeeld uit een boekje wat je erbij neemt of pak je die kleuren op gevoel? Spuit je die dan ook zo op het model? Ja, ik ben een beetje vaag maar kan het moeilijk omschrijven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Egyptian T-62
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
Arrie, bedankt, en jij ook Eelco!

Neej ik spuit ze er niet zomaar op. Ik ben lid op een engelstalig modelbouwforum van de Scratchmod site, de beheerder is een meester in het neerzetten van verroeste modellen. Eén van de leden heeft me wat geholpen. De heel oranje kleuren breng je best aan op plaatsen die uit dun metaal bestaan. De witte kleur hier en daar komt op die plaatsen waar het dunne metaal veel last van de hitte heeft gehad. Ik denk dat mijn uitleg minstens even vaag is als je vraag maar ik kan het niet echt goed verwoorden. :mrgreen:

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Egyptian T-62
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2013 15:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Nee hoor, begrijp je wel. Sommige mensen hebben er ook meer talent voor dan anderen hè. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Egyptian T-62
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2013 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
eindelijk de volgende fase kunnen toepassen 8)

Gisteren kreeg de tank een laagje glossy vernis, ik gebruikte de Mr. Hobby variant, maar meestal gebruik ik Tamiya's X22 clear, maar het Tamiya potje was volledig leeg. De vernis maakt dat het model wel wat donkerder is, maar da's niet echt een probleem. Het geheel heeft een nachtje kunnen uitharden en vandaag de eerste stapjes met de hairpspray techniek.

De tank kreeg enkele lagen haarlak opgespoten. De goedkoopste bus die je kan vinden is de beste:
Afbeelding

Nadat de haarlak kunnen drogen heeft (ik versnel dit proces door met mijn airbrush lucht over de tank heen te spuiten) is het tijd voor de eerste laag verf. Aangezien de Egyptische (en ook Syrische) T-62's en T-55's werden geleverd door de Russen hadden ze standaard de typische groene Russische verf. Ik heb hiervoor Olive green van Tamiya gebruikt, gemengd met Tamiya's Lacquer Thinner, maar op zich maakt het niet uit welk groen je gebruikt, het hoeft niet 'correct' te zijn aangezien hier later niet echt veel van te zien zal zijn.
Ik bracht dit aan op delen van de hull en koepel. De delen die zwaar verbrand zullen zijn hebben uiteraard geen kleurapplicatie nodig. Ook niet echt heel dekkend of superstrak aangebracht.
Afbeelding
Op enkele delen van de koepel had ik ook nog wat grof zout aangebracht vooraleer de verf op de spuiten, geeft al een beetje een gechipt effect als je het zout verwijderd. Goed te zien op deze foto:
Afbeelding

En dan begint de fun! :mrgreen:
Het te chippen oppervlak bevochtig ik met gedemineraliseerd water (mag ook kraantjeswater!) en een plat penseel. Nadat het water wat heeft kunnen intrekken (ik wacht slechts een paar seconden) kan je aan de slag, met verschillende soorten stug penseel, tandenstokers, oude tandenborstels, enz. begin ik te schrobben. De haarlak reageert met het water en zodoende komt de verf los.

Het chipping effect hangt er vanaf hoe lang je de verf hebt laten drogen, met wat je het verdund hebt enz. Als je niet tevreden bent kan je het nog altijd opnieuw proberen.
Het resultaat kan er dan zo uitzien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het is een heel erg leuke techniek een ontzettend gemakkelijk. Probeer het een keertje uit zou ik zeggen :wink:

Nadien heeft de tank terug een laagje vernis gekregen. Volgende stap is het aanbrengen van de zandkleur en misschien wat camouflage

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Egyptian T-62
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2013 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Het is een heel erg leuke techniek een ontzettend gemakkelijk.
Daar sluit ik me helemaal bij aan, het is ontzettend leuk om te doen, je hebt meteen resultaat van je werk. Ben zelf bezig met een vliegtuig dat zijn beste tijd allang heeft gehad, met dezelfde technieken als jij.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Egyptian T-62
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2013 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Erg mooi! Erg overtuigend ook.

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Egyptian T-62
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2013 11:01 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Kijk aan, dat lijkt zo langzamerhand al heel gaaf hoor!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Egyptian T-62
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2013 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
Nem, Pelle en Heico, bedankt gasten! :)

Vandaag fase twee: weer wat laagjes haarlak aangebracht en deze keer de zandkleur: bestaande uit een mengeling van hoofdzakelijk Tamiya Buff en een paar druppeltjes Mr. Hobby Color Yellow
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nadien weer aan de slag met water en allerhande penselen en een tandenstoker
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dat was het alweer voor vandaag!

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Egyptian T-62
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2013 15:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Mooi gedaan, daar zal ik niks van zeggen! Maar nu je zo'n lichte kleur er op hebt zie je de overgangen ook heel duidelijk. Ik neem aan dat je deze nog wel aan gaat passen, vooral op de achterkant van de toren en achter bij het motordek lijkt de overgang nogal direct.

Neemt dus niet weg dat ik het graag mag zien wat je doet, ik doe het je zo 1,2,3 sowieso niet na :)

Ik heb een tijdje terug ook nog eens een uitgebrande Abrams gezien 1/35. Ken je die al? ( Zal m sowieso weer s op zoeken )

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Egyptian T-62
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2013 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 sep, 2012 17:20 pm
Berichten: 211
Mooi gedaan, Wouter!

heico1980 schreef:
Ik heb een tijdje terug ook nog eens een uitgebrande Abrams gezien 1/35.


Bedoel je die van Per Olav Lund, Heico? Die is namelijk erg overtuigend!

Groetjes,

Maarten

_________________
Afbeelding
On the workbench:
Tiger I Late Normandy 1944 1:35 - Dit project kunt u wederom bekijken op het TWENOT-forum en op modelbrouwers.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement