Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Avia S-199 (AML 1/72)
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Bij deze mijn bijdrage in de ‘megagroepsbouw’ IDF in Conflict:

Afbeelding

De Avia S-199 ‘Sakeen’

Het is begin 1948 en over een paar maanden loopt het Britse mandaat over Palestina af. Er ligt een plan van de VN voor opdeling en bewaking, maar eigenlijk twijfelt niemand er aan dat Arabische legers meteen zullen binnenvallen op de dag dat het mandaat afloopt: 15 mei. Dat is ook de reden waarom over de hele wereld Israelische agenten proberen het wapenembargo te omzeilen. Vliegtuigen hebben de Israeli’s nauwelijks: een enkele Piper Cub is zo ongeveer het beste. Daar moet wat aan gebeuren en in eerste instantie wordt geprobeerd P-40’s van Mexico te kopen [edit: dit blijkt niet juist: de Mexicaanse deal ging over P-47's, de P-40's hadden uit Zuid-Afrika moeten komen]. Die deal loopt mis, maar dankzij de welwillende medewerking van de Sovjet-Unie komen de Israeli’s uit in Tsjechoslowakije. Daar werden gedurende de oorlog Bf-109’s in licentie gebouwd door de Avia-fabrieken en een afgeleide daarvan, de Avia S-199, is vrijwel meteen leverbaar. Voor de vorstelijke prijs van US $109.000 per stuk kopen de Israeli’s 25 stuks, waarvan er uiteindelijk 23 of 24 hun bestemming bereiken door middel van in Panama geregistreerde C-46's. Inmiddels is het mei geworden en Israel-in-oprichting stroomt vol met vrijwilligers uit alle werelddelen om te helpen in de strijd. Onder hen veel piloten die opeens in een toestel moeten klimmen dat wel erg veel lijkt op dat waar ze een paar jaar geleden in Spitfires en Mustangs tegen vochten. Ze kunnen wel meteen aan de bak want op zestien mei vallen de eerste bommen op Tel Aviv en nog voordat er proefgeschoten is met de boordwapens moeten de eerste toestellen al de lucht in. Die eerste missies verlopen met gemengd succes en dat was voor een niet onbelangrijk deel te wijten aan de slechte eigenschappen van de Avia S-199.

Het vliegtuig:
Het Derde Rijk was erg handig in het benutten van lokale productiecapaciteit in veroverde gebieden. Daarom vond een deel van de produktie van de Messerschmitt Bf-109 plaats in Tsjechoslowakije, bij de Avia-fabrieken. Na de oorlog hadden de Tsjechoslowaken nog flinke stapels onderdelen liggen, alleen motoren werden na een explosie in een opslagruimte snel schaars. Als vervangende motor voor de ‘nieuw’ ontwikkelde S-199 kozen ze voor de Jumo 211 die onder meer werd gebruikt in de Heinkel 111. De enige gelijkenis met de originele Daimler-Benz motor: het was ook een omgekeerde V. Nadelen waren er zat. De Jumo was ontwikkeld als motor voor bommenwerpers en in dat opzicht werd de S-199 een Porsche met een vrachtwagenmotor. De Jumo had ook geen mogelijkheid voor een door de propelloras vurend kanon, zodat er twee ‘gunpods’ onder de vleugels moesten komen. De 109 stond al niet bekend als gemakkelijk te hanteren bij start en landing vanwege de kleine spoorbreedte, maar omdat de S-199 ook de prop kreeg van de He-111 werd de schroefwerking zo groot dat een Israelische piloot de uitspraak deed: “Dit toestel probeert je te vermoorden, elke keer als je erin stapt.” Voeg daarbij een regelmatig haperende synchronisatie-inrichting die er voor zorgde dat een aantal S-199’s hun eigen props eraf schoten, slechte vliegeigenschappen en slecht onderhoud, dan is het niet zo gek dat de meeste S-199’s tegen het einde van 1948 al aan de grond werden gehouden. De schattingen lopen wat uiteen, maar veel meer dan zeven of acht zijn er nooit tegelijkertijd inzetgereed geweest. Ze hebben een paar succesjes geboekt: twee C-47’s van de Egyptische luchtmacht die terugkwamen van een bombardement op Tel Aviv werden neergehaald en de S-199 heeft zelfs een paar overwinningen behaald op Spitfires. Nog even over de naam: de Tsjechen zelf noemden het apparaat ‘Ezel’. De meeste Israelische piloten kenden hem maar al te goed als ‘Messerschmidt’ of kortweg ‘Messer’. Het hebreeuwse woord voor mes is ‘Shakeen’.

De kit:
Is een AML. Niet echt goedkoop, moet ik zeggen. Wat meteen opvalt is dat er twee kleuren sprue zijn: gevalletje handig combineren door AML, denk ik dan maar. Er zit een dubbele vacform canopy bij en wat resindelen voor in de cockpit, de lopen van kannonnen en mitrailleurs en het bommenrek.

Twee kleuren sprue en dus ook wat overbodige en dubbele delen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De decals zijn nogal beschadigd:

Afbeelding

Geen detail in de wielbakken:

Afbeelding

Hier duidelijk te zien: de horizontale 'bult' die nodig was om de ophanging van de Jumo 211 kwijt te raken:

Afbeelding

De diepte van de paneellijnen is op de stuurboordkant nogal wat dieper dan hier vooraan:

Afbeelding

De spinner leek me wat spits, en de tekening lijkt me gelijk te geven:

Afbeelding

Tot later!


Laatst bijgewerkt door Jan de Vries op zo 06 jan, 2013 15:39 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avia S-199
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 19:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Leuke intro, een vrij onbekend verhaal ook (volgens mij). Over het algemeen een leuk kitje zo te zien met dat resin erbij. Jammer van de paar kleine foutjes, maar daarom kan er best wat leuks van gemaakt worden zo te zien. Succes!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avia S-199
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 20:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
veel succes met deze. De Israëlis noemden deze ook "mezek" of ezel. Dacht dat er bij een messerschmitt sowieso niet veel zichtbaar was in de wheelbays, de open zijkanten werden dichtgewerkt:

http://www.b-domke.de/AviationImages/Bf109/23491.html

wel een leuk weetje:

de eerste 4 avia's die geassembleerd werden, voerden hun eerste aanval uit op een Egyptische colonne die stond te wachten voor een kapotte brug. De Egyptenaren waren hierover zo verrast dat de Israelis meer hadden dan sportvliegtuigen dat de colonne zich hierdoor, en door de grote toegebrachte schade teruggetrokken heeft. Van de 4 avia's werd er 1 neergeschoten, en is er 1 gecrashed bij de landing.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avia S-199
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Je hebt gelijk voor wat betreft die wielbakken, Silenoz. Voordeel van een naar buiten draaiend gestel en de zijkanten waren inderdaad dichtgemaakt. "Mezek" daarentegen is de Tsjechische naam voor de S-199.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avia S-199
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 20:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
stond een beetje raar in het boek vermeld: israeli war machine van Ian V. Hogg (wel een interessant boek), dus weer iets bijgeleerd...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avia S-199
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 0:13 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ja, mooie intro! Zo lees ik ze graag, erg leerzaam. Welk camopatroon ga je gebruiken?

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Avia S-199
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Het wordt de de 120-D: effen groen all-over zoals de bovenste op het plaatje, maar dan met een rode spinner en rood-wit gestreept roer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Zoals het een brave bouwer betoont heb ik voor de lijm openging eerst maar eens wat referenties nagezocht en zoals altijd worden sommige vragen opgelost en komen er net zoveel nieuwe bij. Ook leuke informatie: er is een moment geweest waarop de Israelische luchtmacht (of hoe het toen ook heette) de beschikking had over zowel Spitfires, Mustangs en deze Avia. De voorkeur ging unaniem uit naar de Spitfire, maar ik vond dit wel een aardig citaat van een niet nader genoemde piloot: "The cockpit of the Spit fit like a glove, the 199 like a straightjacket and the Mustang like a too comfortable armchair."
Wat in elk geval moest gebeuren is het afdunnen van de cockpitranden. Die zijn van zichzelf al aan de dikke kant maar er komt ook nog een plaatje resin tegenaan en om te voorkomen dat er een compleet balkon ontstaat (bakboord gedaan, stuurboord origineel):

Afbeelding

Wat ook moet is deze aanpakken:

Afbeelding

Als je foto's bekijkt is te zien dat het achterste deel van de romp vrijwel glad is. Paneellijnen zijn maar zeer vaag te zien, zodat deze 'greppeltjes' wat opgevuld moeten worden.

Onduidelijkheden zijn er nog genoeg. Ik vond dit massieve blok resin achter het hoofd van de piloot wat ongeloofwaardig:

Afbeelding

Een duidelijke foto van een origineel heb ik nog niet gevonden, maar wel allerlei versies op gebouwde modellen van helemaal vlak tot een kleiner blok. We zoeken verder...

Omdat de S-199 voor een groot deel identiek is aan de Bf109G kon ik het niet laten om voor vijf euri's de Academy G-14 ("in Finnish Service") erbij te kopen. Qua schaalvoering zitten AML en Academy in elk geval redelijk op dezelfde lijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel is de oppervlakte veel fijner gedetailleerd bij de Academy. Zozeer zelfs dat ik er over zit te denken om secties uit beide setjes te combineren, mede omdat er toch al gezaagd moet worden: de kleppen van de oliekoelers zijn maar zelden in dichte positie te zien op foto's en de flaps staan ook vrijwel altijd naar beneden. Voor de middensectie van de vleugel maakt het detail overigens weinig uit: daar komt een enorm bommenrek overheen. Of dit ambitieuze plan doorgang vindt hangt af van de aansluiting vleugel-romp voor wat betreft het profiel en de genoemde middensectie, en dat kan ik pas goed beoordelen als de romp in elkaar zit. Eerst verder met de cockpit, dus.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jan, 2013 20:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Succes dan maar, 5 euro voor een donorkit is natuurlijk geen geld. Ik ben benieuwd naar welke t gaan worden!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 jan, 2013 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Mini-update:

Paneellijnen zijn wijlen:

Afbeelding

Die verticale onder het windscherm moet eigenlijk ook nog.
Het gevecht met de resin delen van de cockpit neemt bijna epische vormen aan: zowel in de lengte, breedte, dikte als hoogte past het voor geen meter. Ik vind dat toch raar: lever je wel die mooie dingetjes erbij, maar zorgen dat ze ook passen is teveel gevraagd. De zijkanten van de romp zijn inmiddels zo dun als papier, maar als deze:

Afbeelding

allebei op hun plek zitten past het (resin) voetenstuur er never-nooit meer in. Net zo min als het bijgeleverde IP, overigens. We gaan vrolijk verder met schuren en snijden tot het allemaal wel op zijn plek zit, desnoods met enige artistieke vrijheid.

Een andere leuke:

Afbeelding

Links een (erg kort, naar mijn idee) blad uit een aftermarket-setje, in het midden het blad dat AML voorschrijft en rechts een blad dat ook in de kit zit, ik vermoed voor een 109-G met DB-motor.
Later meer...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement