Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Ik heb met even verdiept in de Suez crisis van 1956 en op papier gezet, ook heb ik geprobeerd om een goed overzicht te maken van het Engels en Franse leger, Marine en Luchtmacht eenheden die ingezet zijn tijdens Operation '' Musketeer ''

Operatie Musketeer
De Suezcrisis, of Tweede Arabisch-Israëlische Oorlog, van 1956 was een conflict over het bezit en de toegang van het Suezkanaal. Het leidde tot een oorlog in de Sinai tussen Egypte aan de ene kant en Israel het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk aan de andere kant. Er sneuvelden 1600 Egyptenaren en 215 soldaten van de andere drie landen. De gevechten duurden van 31 oktober tot en met 5 november 1956, de Israëlische bezetting van Egypte en de Gazastrook werd in maart 1957 opgeheven. De Suezcrisis wordt vaak gezien als het definitieve vergaan van Frankrijk en Groot-Brittannië als grootmachten.
Situatie in het Midden-Oosten
In 1952 was Koning Faroek van Egypte door een groep Arabische-nationalisten onder leiding van kolonel Nasser afgezet en deze laatste had de macht overgenomen. Ten tijde van de Suezcrisis was Nasser president van Egypte. Hij wilde aanvankelijk neutraal blijven tegenover de twee partijen van de koude Oorlog, de westerse wereld en de Soviet Unie, en zijn voordeel halen uit de strijd tussen de twee kampen. De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zetten Nasser onder druk tijdens de bouw van een grote stuwdam in de Nijl (de Aswandam) om voor het Westen te kiezen, nadat de Sovjet-Unie wapenleveranties aan Egypte was begonnen. Nasser voerde echter een Arabisch-nationalistische en anti-imperialistische politiek en wilde vooral niets weten van de voormalige kolonisator Groot-Brittannië. Door onenigheid met Nasser stopte het Westen echter de financiering van de stuwdam. Eigenlijk zagen zowel de Verenigde Staten als Groot-Brittannië het liefst Nasser vervangen worden door een ander staatshoofd, maar alleen bij de Britten leidde dit tot de wens om dit desnoods via een oorlog voor elkaar te krijgen.
Als reactie op de opzegging van steun voor de stuwdam nationaliseerde Nasser in juli 1956 het Suezkanaal dat gedeeltelijk in bezit was van een Frans-Britse maatschappij. Ook blokkeerde hij de scheepvaart van Israël door het kanaal en blokkeerde de Golf van Akaba. Deze blokkade leidde tot de gijzeling van het Griekse schip Pannegia dat als Katalysator kan worden gezien voor het uitbreken van de oorlog. De gijzeling kwam slechts zijdelings aan bod binnen de VN Veiligheidsraad. Op 13 oktober 1956 1956 legde de Israëlische ambassadeur Abba Eban een verklaring af voor de Veiligheidsraad, waarin hij wees op het recht van vrije doorgang, zoals afgesproken tijdens de Conventie van Constantinopel van 2 maart 1888 (geëffectueerd december 1888). De Verenigde Staten leken in beginsel de positie van Frankrijk en Groot-Brittannië te steunen, maar zwoeren elke vorm van geweld af en wilden een diplomatieke oplossing. De Verenigde Staten zagen geen noodzaak om hier hun bondgenoten te helpen. Het Navo-bondgenootschap is van toepassing op het Noord-Atlantisch gebied, en dus niet op het Midden-Oosten.

De Oorlog

Afbeelding

Nadat ingrijpen van de VN uitbleef, besloot Israël zelf een eind te maken aan de belemmering van het scheepvaartverkeer. Israël viel op 29 oktober 1956 de Egyptische Sinaiwoestijn en de door Egypte bestuurde Gazastrook binnen. Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Israël hadden in het geheim afgesproken dat Engeland en Frankrijk een ultimatum zouden stellen aan Egypte voor teruggave van het Suezkanaal, waarna beide landen zich terug moesten trekken tot tien mijl van het kanaal. Hierbij zou Israël dus het grootste deel van de Egyptische Sinaïwoestijn bezet houden. Zoals geanticipeerd ging Egypte niet akkoord met de eis, maar Israël zou zich wel 10 mijl terugtrekken volgens de afspraak. Op dat moment werd door het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk de oorlog verklaard aan Egypte. Pogingen om een eind te maken aan de strijd mislukten doordat de Fransen en Britten binnen de Veiligheidsraad gebruikmaakten van hun veto om zo de oorlogsvoering te kunnen voortzetten. Het eigenaardige was in dit geval het veto van de Verenigde Staten tegen zowel Israël als Frankrijk en Groot-Brittannië, drie belangrijke bondgenoten. Dit zorgde ervoor dat de VS samen met de Sovjet-Unie tegenover Frankrijk en Groot-Brittannië kwamen te staan op diplomatiek vlak, een unieke gebeurtenis. De leider van de Sovjet-Unie, Chroestsjov, stelde zelfs voor om samen met de VS Frankrijk en Groot-Brittannië aan te vallen als zij zich niet terugtrokken. Zo ver wilden de Verenigde Staten echter niet gaan.
Vanaf 31 oktober werd Egypte, met name Port Said, gebombardeerd vanaf vijf vliegdekschepen en luchthavens op Cyprus en Malta. Nasser liet de veertig aanwezige schepen in het kanaal zinken, waardoor het geblokkeerd was. Op 5 november hadden de Europese aanvallers een aantal punten van het kanaal in handen, en Israël de zuidpunt van de Sinaï, Sharm el Sheikh. Militair gezien was de opzet dus geslaagd voor de aanvallers.

Einde van de Oorlog
In ongeveer dezelfde periode speelde de Russische inval in Hongarije. De VS verweten de Russen zonder recht een land binnen te vallen en konden zodoende, op het wereldtoneel, dan ook anderzijds niet de Brits-Franse inval in Egypte goedkeuren. Dus dwong president Eisenhower de landen tot een staakt het vuren. Hierbij werd het Britse pond sterling ook onder druk gezet, door een Amerikaanse dreiging de munt op grote schaal te verkopen. Inmiddels had Rusland de zijde van Egypte gekozen en eiste ook een staakt-het-vuren. Bovendien vonden de grotere landen in het Britse Rijk, namelijk Canada en Australië, dat het Commonwealth niet gebruikt mocht worden voor puur Britse belangen. Een staakt-het-vuren werd bereikt op 5 november, waarna zowel de Britse als Franse troepen een buffer vormden tussen Egypte enerzijds en Israël, dat grote stukken van Egypte bezet hield, anderzijds. Ruim twee weken later 21 november trokken de westerse machten hun troepen terug.
De Canadese minister van Buitenlandse Zaken Lester B.Pearson kwam met het voorstel de machten te scheiden met troepen van de Verenigde Naties als buffer. Dit was de eerste keer dat de VN als vredeshandhaver optrad. Later kreeg Pearson de Nobelprijs voor de Vrede voor deze rol. De Franse en Britse 'buffertroepen' werden vervangen door de United Nations Emergency Force (UNEF). De troepen die zich rondom het kanaal bevonden werden als eerste vervangen. Hierna trok Israël zich, gedeeltelijk, terug uit de Sinaï, waarna ook daar troepen van de UNEF observatieposten inrichtten. De UNEF bevond zich overigens alleen op Egyptisch grondgebied, aangezien Israël de aanwezigheid van deze macht op zijn grondgebied afwees. De vrije doorvaart voor alle schepen leek gegarandeerd te zijn, maar met de instabiele situatie, ondanks de aanwezigheid van de UNEF, was de voedingsbodem gelegd voor een nieuw conflict.

Latere gevolgen
Het falen, en het uitlekken van de geheime opzet leidden tot een deuk in het imago van Groot-Brittannië en Frankrijk in de Arabische wereld. Hoewel de operatie militair een succes was, was het diplomatiek gezien een nederlaag voor Frankrijk en Groot-Brittannië: hun status als grootmacht werd ernstig geschaad doordat zij ogenschijnlijk niet zonder hulp van Israël konden opereren, bovendien werden zij door de gehele Verenigde Naties, inclusief de VS, veroordeeld. Naast een verandering in de relaties met de VS, leden de Brits-Franse relaties er ook onder, want midden in de gevechten waren de Britten begonnen met terugtrekken, zonder hun Franse bondgenoten te waarschuwen. Nasser werd de grote held van het seculiere panarabische. De relatie tussen de voormalige kolonisators en de landen van het Midden-Oosten raakte ernstig bekoeld. Hierdoor werd nog eens bevestigd dat de rol van Groot-Brittannië en Frankrijk als grootmachten op het wereldtoneel was uitgespeeld en de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie de dienst uitmaakten. De Britse minister-president Anthony Eden moest aftreden. De troepen werden volledig teruggetrokken in maart 1957.
De Sovjet-Unie had, door Egypte te steunen, een bondgenoot gekregen in het Midden-Oosten. De hele regio raakte daardoor betrokken in de Koude oorlog. Dit bondgenootschap zou standhouden tot 1973, toen de Sovjet-Unie op het kritieke moment in de Jom Kipoeroorlog de Arabische bondgenoten in de steek liet. Hoewel de VS in de Suezcrisis partij hadden gekozen tegen hun bondgenoten, groeide het aanzien van de VS in het Midden-Oosten niet. Door de Fransen en Britten werd de openlijke kritiek door de Verenigde Staten als een vorm van verraad gezien, en dit leidde tot een beperkte terugtrekking uit de NAVO door Frankrijk en het opzetten van een eigen nucleair programma bij zowel de Fransen als de Britten. Groot-Brittannië zocht voortaan hulp bij de Verenigde Staten door een beroep te doen op de 'speciale relatie' tussen de twee landen. Frankrijk begon onder Charles de Gaulle een onafhankelijke koers te varen en zocht toenadering tot West-Duitsland.

Troepensterkte
175.000 Israeli`s
45.000 Britten
34.000 Fransen
Egypte kon hier 70.000 man tegenover stellen

Overzicht van de belangrijkste Britse leger en Marine eenheden die deel hebben genomen aan Operatie Musketeer.

Britse grondleger
Gordon Highlanders, Cheshire Regiment, The Para Regiment, 1e, 2e en 3e Bataljons, Guards Independent Para Compagny, 6th Royal Tank Regiment, 1st Royal Dragoons, 1e Bataljon Royal West Kent Regiment, 1e Bataljon The Royal Scots, 1e Bataljon The Royal Fusiliers (City of London Regt), Oxfordshire and Buckinghamshire Light Infantry, Highland Light Infantry, Argyll and Sutherland Highlanders, York and Lancaster Regt, Royal Warwickshire Regt, 1e Bataljon West Yorkshire Regt, Royal Artillerie: 20e Field Regt, 23e Field Regt, 32e Medium Regiment, 33e Airborne, 34e Light Anti-Aircraft Regt, 42 Field Regt, 80e Light Anti Aircraft Regt.

ROYAL NAVY
3e Brigade Royal Marines Commando

Schepen Royal Navy
Destroyers: HMS Daring, HMS Chieftain, HMS Chevron, HMS Chaplet, HMS Armada, HMS Barfleur, HMS Gravelines, HMS St.Kitts, HMS Alamein, HMS Corunna, HMS Barossa, HMS Agincourt, HMS Cavendish, HMS Childers, HMS Comet, HMS Contest, HMS Decoy, HMS Defender, HMS Delight, HMS Diana, HMS Duchess
Fregaten: HMS Wakeful, HMS Whirlwind, HMS Wizard, HMS Undine, HMS Urania, HMS Ulysses, HMS Ursa, HMS Meon
Kruisers: HMS Bermuda, HMS Ceylon, HMS Jamaica, HMS Newfoundland, HMNZS Royalist (New Zeeland)
Vliegdekschepen: HMS Albion, HMS Bulwark, HMS Eagle, HMS Ocean, HMS Theseus
Tanklandingschepen: HMS Anzio, HMS Bastion, HMS Buttress, HMS Citadel, HMS Counterguard, HMS even Gibb, HMS Empire Cymric, HMS Empire Cedric, HMS Doric, HMS Lofoten, HMS Loftus, HMS Empire Baltic, HMS Portcullis, HMS Parapet, HMS Puncher, HMS Rampart, HMS Ravager, HMS Redoubt, HMS Striker, HMS Reggio, HMS Sallyport, HMS Salerno, HMS Sulva.
Mijnenlegger: HMS Manxman
Onderzeeboten: HMS Sea Devil, HMS Sentinel, HMS Totem, HMS Trenchart, HMS Tudor

Vliegtuigen Fleet Air Arm: gestationeerd aan boord HMS Albion; No.800 NAS Sea Hawk, No.802 NAS Sea Hawk, No.809 NAS Sea Hawk, No849C NAS Skyraider. HMS Eagle; No.830 NAS Wyvern, No.849A NAS Skyraider, No.892 NAS Sea Venom, No.893 NAS Sea Venom, No.898 NAS Sea Hawk, No.897 NAS Sea Hawk. HMS Bulwark; No.804 NAS Sea Hawk, No.810 NAS Sea Hawk, No.895 NAS Sea Hawk. HMS Theseus; No.845 NAS Sycamore en Whirlwind helikopter

ROYAL AIR FORCE
Nachtjagers/Jachtbommenwerpers: No.1 SQ Hunter F.5, No.6 SQ Venom FB.1, No.8 SQ Venom FB.1, No.34 SQ Hunter F.5, No.39 SQ Meteor NF.13, No.249 SQ Venom FB.1
Bommenwerpers No.9 SQ Canberra B.6, No.10 SQ Canberra B.2, No.12 SQ Canberra B.6, No.15 SQ Canberra B.2, No.18SQ Canberra B.2, No.27 SQ Canberra B.2, No.44SQ Canberra B.2, No.61SQ Canberra B.2, No.101 SQ Canberra B.6, , No.109 SQ Canberra B.6, No.138 SQ Valiant B.1No.139 SQ Canberra B.2, No.148 SQ Valiant B.1 No.207SQ Valiant B.1, No.214SQ Valiant B.1.
Verkenningsvliegtuigen: No.13 SQ Canberra PR.7, No.37 SQ Shackleton, No.38 SQ Shackleton, No.58 SQ Canberra PR.3, No.208SQ Meteor FR.9
Transportvliegtuigen: No.30 SQ Vickers Valetta C.1, No.70 SQ Vickers Valetta C.1, Vickers Valetta C.1, No.99 SQ Hastings C.1, No.114SQ Valetta C.1, No.511 SQ Hastings C.1

Frankrijk
Grond eenheden:
Franse Marine Commando eenheden; De Montfort Unit, De Penfentenyo Unit, Hubert Unit
2éme RPC Regt Parachute Coloniale, 1 ér REP Regt Legion Etranger Parachutiste, Shock Bataljon Legion Etranger Parachutiste Regt, 1 RCP Regt de Chasseurs Parachutiste

Franse marineschepen
Vliegdekschepen: Arromanches, Lafayette
Slagschip: Jean Bart
Onderzeeboot: La Créole
Kruiser: Georges Leygues
Destroyers: Arabe, Kaby le, Bambara, Sakalave, Touareg, Soudanais, Berberé, Malgache, Surcouf, Kersaint, Cassard, Bouvet, Dupetit-Thouars, Vaquelin
Patrouilleboten: Le Corse, Le Brestois, Gazelle, La Pérouse, Le Boulonnais, Le Bordelais, Le Nomand, Le Picard, Amiral Mouchez, Marcel Le Bihan.
Tanklandingdokschip: Foudre
Tanklandingschepen: Laita (LST), Orne (LST), Rance (LST), Odet (LST), Cheliff (LST), LCT-9070, LCT-9071, LCT-9083, LCT-9084, LCH-9055

Aeronavale: Arromanches; 14F F4U-7 Corsair, 15F F4U-7 Corsair, 23S HUP-2 Pedro (helikopters). Lafayette; 9F Avenger TBM-3W/TBM-3S

Armée de l'Air
EC 1/33 RF-84F Thunderflash, EC 2 Mystere IVA, EC 3 F-84F Thunderstreak, ET 61 Noratlas, ET 63 Noratlas

Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 15:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Interessant stukje! Bedankt voor je inbreng.

Als je een vliegtuigmodel wilt maken uit deze periode dan hebben ze de geel-zwarte herkenningsstrepen meen ik.

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Klopt, zie deze Corsair van de Aeronavale

Afbeelding

Deze heeft Heller ook. Artikelnummer 80415 met twee opties van Operatie Musketeer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 17:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk verhaal Gerald, was nog wat te vroeg voor heli's zo te zien :D

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 19:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Leuk stukje Gerald! Zeer gewaardeerd :brouw:

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
@Tsjopperbob
De Engelse en Franse marine hebben op beperkte schaal helikopters ingezet dit waren van de FAA Scymore en Whirlwind en de Aeronvale hadden 3 HUP 3 Pedros aanboord.
Maar volgens mij waren de Fransen wel het eerste land die op grote schaal helikopters inzette in Algerije voor troepentransport naar het front.

Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je bedoelt de Bristol 171 Sycamore?
Afbeelding

Verder de Westland Whirlwind?
Afbeelding

En de HUP 3 Retriever?
Afbeelding

Wat een heerlijke bakken, vooral die Sycamore.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2013 11:03 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
We knallen nog een paar spectaculaire acties van het IDF erin!

Israël entert smokkelschip de Francop

In de nacht van 3 op 4 november 2009 enterden Israëlische commando’s 160 kilometer ten westen van Israël in internationale wateren, in de buurt van Cyprus, een schip dat was volgeladen met 300 ton aan wapens en munitie bestemd voor de Libanese terreurbeweging Hezbollah. Het schip, de ‘Francop‘ voer onder de vlag van Antiqua en was vanuit de Egyptische havenplaats Damietta onderweg naar Syrië met een tussenstop in Beiroet in Libanon. Israëlische commando’s van de Shayelet elite eenheid, bestormden het schip dat werd bemand door een Poolse kapitein en 11 bemanningsleden, die geen tegenstand boden. Het schip vervoerde vierhonderd containers en werd overgebracht naar de Israëlische havenplaats Asdod waar bleek dat 36 containers waren volgestouwd met 9000 mortieren, antitankmijnen, 600.000 kogels voor kalasjnikovs, 3000 raketten en 20.000 granaten. Sommige wapens waren van Chinese en Spaanse makelij.

De Francop en zijn lading
Afbeelding

De lading wapens was in de Egyptische havenplaats Damietta overgeladen van een schip dat voer onder de vlag van de Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) op de ‘Francop’. De Iraanse rederij staat op de zwarte lijst van de VN-veiligheidsraad zoals is vastgelegd in resolutie 1803. Deze resolutie vraagt aan landen waar de schepen van deze rederij aanmeren, deze te controleren. Het Iraanse schip was vertrokken uit de Iraanse havenstad Bandar Abbas en werd voor het eerst door de Amerikanen gespot in de Golf van Aden. Deze informeerden Israël dat vervolgens voorstelde het schip in de Rode zee te bombarderen, maar dat werd door de Amerikanen afgewezen. Iran probeerde de geheime diensten van het westen te misleiden door de lading in de Egyptische haven over te laden. Egypte deed geen enkele moeite de lading te controleren omdat, zo werd gezegd, het schip alleen maar ‘normale handel’ vervoerde. De Iraanse wapensmokkel naar Hamas in Gaza en Hezbollah in Libanon loopt voor een deel via Egypte dat al jaren doelbewust de andere kant opkijkt, als de schepen het Suezkanaal passeren of als colonnes vrachtwagens met wapens over land naar Gaza worden gebracht.

Zowel Syrië, Iran als de terreurbeweging Hezbollah ontkenden vanzelfsprekend iets met de ‘Francop’ van doen te hebben en veroordeelden de Israëlische actie als ‘Israëlische piraterij in internationale wateren’. Maar deze wapensmokkel is niets anders dan een brutale overtreding van VN-resolutie 1701. Na de Tweede Libanonoorlog, werd in de zomer van 2006 in resolutie 1701 vastgelegd dat elke wapenleverantie aan Hezbollah in Libanon verboden is. De Iraanse wapensmokkel is echter door de Internationalegemeenschap nauwelijks opgemerkt, laat staan dat men er iets tegenin heeft gebracht. Dat Iran en de Arabieren onveranderd de vernietiging van Israël in hun vaandel hebben staan, wordt moedwillig over het hoofd gezien. Het schip zou vanuit Syrië onderweg naar Iran zijn geweest en alleen maar ‘gewone goederen’ vervoerd hebben. Na controle in de Israëlische havenplaats Asdod bleken de wapens verborgen te zitten achter normale burgervracht.

Afbeelding
Volgens officials is de hoeveelheid in beslag genomen wapens op de Francop, het tienvoudige van de eerder genoemde 'Karina A', die eveneens uit Iran afkomstig was. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu prees de acties van de marine en verklaarde dat de wapens waren bedoeld om ingezet te worden tegen Israëlische steden. De Telegraaf meldde op 16 oktober 2009 dat schepen van Islamic Republic of Iran Shipping Lines, ook regelmatig de Rotterdamse haven aandoen en geen strobreed in de weg worden gelegd. Zoals is gebleken worden deze schepen terecht beschouwd als één grote dekmantel voor het vervoer van verboden militaire goederen voor de productie van rakketen en kernwapens. Ook in Nederland bleek na nader onderzoek nauwelijks enige sprake van controle ondanks dat deze rederij op de zwarte lijst stond.

Israël onderschept vrachtschip Victoria

Op 16 maart 2011 werd het vrachtschip Victoria onderschept op weg van Syrië naar Egypte met een enorme lading wapens bestemd voor de terreurbeweging Hamas Gaza. De Victoria voer op dat moment onder Liberiaanse vlag, maar is Duits eigendom en had een Franse bemanning. Toen het op 11 maart van Latakia in Syrië vertrok, wees een nauwkeurig onderzoek van de Israëlische inlichtingendienst uit dat het geladen was met illegale wapens. In de loop van maandag meerde het schip aan in Turkije, vermoedelijk om de aandacht af te leiden, voordat het schip zuidwaarts richting Egypte wegvoer. De Israëlische marine onderschepte het schip op zo'n 350 km vanaf de Israëlische Middellandse Zeekust. Marinecommandanten slaagden er in contact te maken met de kapitein van de Victoria, die toestemming gaf dat de Israëlische troepen aan boord van zijn schip gingen. De Israëli's ontmoetten geen verzet, en kregen snel alle documenten met betrekking tot de lading van het schip:

230- 120 mm mortiergranaten
2270- 60 mm mortiergranaten
6 C-704 anti-scheepsraketten met een bereik van 35 km
2 UK-en-klare radarsystemen voor gebruik bij de raketten
2 geavanceerde lanceerbuizen voor afschieten van de raketten
66.960 Kalashnikov kogels

De Victoria werd vervolgens aangemeerd in de Israëlische havenplaats Ashdod, en de aan boord aangetroffen wapens voor het publiek tentoongesteld. Het incident rechtvaardigt het Israëlische maritieme embargo tegen de Gazastrook, en het onderscheppen van lading en andere grote schepen die het door Hamas geregeerde gebied trachten te bereiken.


En nog een spectaculaire raid!
Afbeelding

Volgens de Sunday Times heeft Israël in oktober 2012 een succesvol bombardement uitgevoerd op een wapenfabriek bij de Soedanese hoofdstad Khartoem. De doelen lagen op zo'n 1800 tot 1900 kilometer afstand van de Israëlische thuisbasis. In deze fabriek, die compleet werd vernietigd, werden in opdracht van Iran, ballistische Shehab-3 raketten worden gemaakt. De Britse krant verwees naar niet nader genoemde Israëlische en Westerse militaire bronnen, en meldde dat acht Israëlische straaljagers, een tankvliegtuig, een vliegtuig voor elektronische oorlogvoering en twee helikopters met commandoteams de langeafstandsmissie uitvoerden. Vier van de straaljagers zouden de fabriek daadwerkelijk hebben gebombardeerd, terwijl de andere vier voor dekking zorgden. De commandoteams werden in reserve gehouden voor het geval een piloot werd neergehaald. Bij deze actie is Israël er in geslaagd het binnendringen van de vliegtuigen in het luchtruim van Soedan, volledig te maskeren voor de Soedanese luchtverdediging.

Afbeelding

Ook heeft Israël half januari 2011 in Soedan een konvooi bestaande uit 23 vrachtwagens opgeblazen die waren volgeladen met raketten uit Iran. De levering uit Iran was in Port Soedan aan de Rode Zee op vrachtwagens overgeladen. Daarnaast heeft Israël begin 2011 een schip dat geladen was met 500 ton aan wapens waaronder FAJR-3 raketten, voor de kust van Soedan, compleet verwoest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2013 11:54 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Leuk Eelco. Wel vreemd dat zelfs in NL die terroristen hun schepen gewoon kunnen gaan en staan zonder geïnspecteerd te worden.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Bij het lezen van de krant (Leeuwarder Courant) van afgelopen vrijdag, kwam ik dit stukje tegen. Past mooi hier dacht ik zo.

Afbeelding

Mooi op tijd dus deze groepsbouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement