Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2012 22:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
De M51 was een aangepaste M4 Sherman die vanaf de jaren 1950 tot de jaren 1980 dienst hebben gedaan voor de IDF. Het verschil van de M51 ten opzichte van de M50 is het krachtigere Franse 105mm kanon. Dit kanon werd teruggebracht van kaliber 56 naar 44 om het in de koepel kwijt te kunnen.

De versie die ik ga maken is van de brigade waar Sharon leiding over had tijdens de zesdaagse oorlog in de Sinai.

Afbeelding

Zoiets zal het gaan worden dus:

Afbeelding

[Edit] Nadat Militairtje zo scherp was om het verschil te zien hier dus wel een echte M51. Bovenstaande foto was dus geplaatst om te kijken wie er over zou vallen ;)

Afbeelding

Hier meer foto's van de M51

_________________
Mijn modelbouw website


Laatst bijgewerkt door heico1980 op za 29 dec, 2012 21:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2012 23:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hahaha, op de tekening zitten de tracks verkeerd om. :lol:
Ik ben benieuwd naar deze kit, Tamiya heeft ook net een M51 uitgebracht en die moet erg goed zijn.

Deze versie van de Sherman is ook erg cool. Dat kanon erop is bruut.

Eelco

Ps. Wie is Sharon?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2012 23:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Hahaha, goed dat je het zegt ik had het zelf nml nog niet eens gezien... Ik zal voor de grap eens bekijken wat er in de tekening staat.

Sharon, al vind ik dat jij als man van de feitjes dat wel zou moeten weten Eelco :P

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2012 23:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Het was een retorische vraag voor mij maar wellicht wel interessante informatie voor den kijker! :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 dec, 2012 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Sjonge, die heeft een... euh... lange. :mrgreen:

Ongewoone versie van de oude Sherman. Gaaf!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2012 1:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 0:06 am
Berichten: 263
Ter info:

De M50 Sherman van de IDF had het 75mm kanon dat ook in de AMX 13 zat. Onofficieel zijn deze bekend als 'Super Sherman'. De M 51 Sherman is zowel bekend als Super Sherman als ISherman (deze namen zijn niet officieel, net zo min als bij de M50), maar is bewapend met een 105mm kanon.

De 'kalibers' geven de lengte van de schietbuis (loop) aan. Deze lengte wordt normaal gesproken uitgedrukt in kalibers, oftewel het aantal malen dat de doorsnede van de loop past in de lengte daarvan. Met de ruimte in de koepel heeft dit dus weinig te maken, aangezien het grootste gedeelte van de loop buiten de koepel uitsteekt.

BigBear


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2012 13:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ik kan mn bron zo snel even niet meer vinden, maar misschien heb ik de context ook wel niet goed gelezen hoor...

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2012 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Kijk eens voor de lol in je eerste link heico, daarin staat het :wink:
Citaat:
When the M-50 designed to defeat T-34 and T-55 tanks with the CN 75-50 gun, with appearance of T-54 and T-55 the new Arab tanks Israeli needed again new gun and as on M-50 Israel used French gun, the new 105mm CN 105 F1 gun. This gun was a 56 calibre and 6m long, firing a HEAT round with a 1000 m/sec. However, this gun could definitely not be installed in a Sherman turret, as this offered not enough recoil space. Israel then came up with a solution of their own: By shortening the gun to a 44 calibre gun (about 1.4 meters shorter) and accepting a lower muzzle velocity of around 800 m/sec. this odification, called the CN 105 D1 gun, could indeed be crammed into a T 23 turret.

Oh, enne, de foto van ''the real thing'' is geen m51, da's een m50 (tenminste, dat denk ik, omdat mijn gun er veel beter op lijkt). En die ga ik bouwen:) Vergelijk de gun van je boxart maar met die foto :brouw:

Succes ermee! Ik zal mijn sherman er van de week ook eens een keer d'r op gooien.

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2012 23:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ha, ik daccht al gek te worden, ik heb er waarschijnlijk over heen gelezen!

Maar je hebt helemaal gelijk hoor wat betreft de M50!! Ik ben blij dat t in de eerste bladzij is opgemerkt! Ik wou even kijken hoe lang t duurde voordat iemand dat puzzeltje ging leggen mbt mijn verhaaltje! Heel scherp hoor Militiartje! (Y)

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 0:37 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Vanavond de doos open getrokken en begonnen aan deze kit. Het plastic is vrij stug en hard, duidelijk een wat oudere Dragon dus. Maar ze hebben hier al wel de smaak te pakken met de vele onderdelen :P

Na een avondje knippen snijden schuren/krabben en plakken heb je ongeveer dit

Afbeelding

En daarvan zit hier zo'n beetje het meeste werk in, ( al waren de loopwielen ook een ramp )

Afbeelding

Een zo'n onderdeel bestaat dus even uit 9 stukjes met gietnaden etc dus er heeft wel even wat werk in gezeten. Gelukkig heb ik wat dat betreft het minste gehad en kan ik overgaan naar leukere delen, de upperhul en de toren. Naja de losse trackschakels komen nog :|

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement