Gisteravond even flink doorgewerkt:
De modellen gingen zonder problemen in elkaar. Pasvormproblemen zijn er nauwelijks. Ik ben dit wel gewend van dit merk,
daarom koop ik ze zo graag. Okee...ik geef toe... een purist zal me kunnen vertellen dat dit model niet exact de juiste vormen
heeft en dat er proporties niet kloppen, hier en daar. Zal best. Veranderen kan ik het niet. Ik zal dan helemaal overnieuw moeten
beginnen. Met een scratch built model.
Ook de cockpit zal voor velen erg tegenvallen: vrijwel geen detail en wat er zit, zal waarschijnlijk niet goed zijn. Dit model leent
zich uitstekend voor liefhebbers van het aanbrengen van details. Ik doe het niet. Vooral niet omdat ik vanochtend een DERDE kit
ondekte ! Ja...ik heb er drie ! Nu kan ik dus alle drie de versies bouwen van deze kit ! Hoera !
Zoals ik al zei, de pasvorm is uitstekend. GEEN grote kieren en naden.
Nee...dat wit is geen filler, maar lichtblauw poeder, van het schuren. Ja, echt, dit model past ECHT zo goed. Niet gek voor een
model van meer dan 30 jaar oud.
De delen sloten zó goed, dat ik besloot om geen gewone lijm te gebruiken, maar Thinner, puur, aangebracht met een puntig
penseel. Door de capillaire werking zuigt de kier zich vol met Thinner, het plastic lost op, de Thinner verdampt en voilá...en
prachtige las, sterk, droogt snel en géén lijm of vloeibaar plastic dat uitpuilt.
Een heel klein kiertje dan toch... onderaan, achterkant vleugel. Even afplakken, streepje Tipp-ex, tape weghalen, schuren, verf
erover en weer schuren. Vijf minuten werk. Hooguit.
Ik wou altijd al een Spitfire bouwen met extra brandstoftank. Nu heb er eentje en nog een mooie ook.
Oja......de foto van Caldwell, bovenaan, is een ingekleurde foto. Het origineel is een zwart-witfoto. De schilder maakte een fout
door de koevoet rood te schilderen. Ik weet bijna zeker dat het origineel gewoon cockpit groen was. Bij het Otaki model zit er
overigens geen koevoet aan het luik. Ook iets om toe te voegen, indien gewenst.
De raampjes zijn gistermiddag al behandeld met Future. Het spul moet echt GOED drogen, want als je er te snel met plakband
overheen gaat, staat je aan nare verrassing te wachten als je het dagen later weer weghaald....! Ik spreek uit ervaring. |-(
Een mooi tribuut aan Otaki :
http://youtu.be/Au24dKE4Uqo@Erik: Misschien lijkt die man oud, maar dat zal door de snor of haardracht komen. Op de foto zal hij een jaar of 33 zijn. En vergeet
niet, hij was een Aas, een zeer ervaren vlieger die al het nodige heeft meegemaakt. Een hard leven tekent iemand snel, je ziet er al
snel jaren ouder, volwassener uit.
Aan al die stickers op zijn vliegtuig kan je zien dat hij écht een Aas is, hij heeft al de nodige vliegtuigen uit de lucht gehaald..!
Goed nieuws: dankzij YouTube kwam ik erachter dat het moeilijk te verkrijgen Future van Johnson vervangen kan worden door
Pledge Multi Surface Wax.
http://www.scjohnson.co.uk/nqcontent.cfm?a_id=7864Ja....dit spul is ook melkachtig, zoals Parket Plus en het droogt volledig transparant op, maar dan ZONDER die vervloekte GELE VERKLEURING
van P+ !!!!
MSW is makkelijk verkrijgbaar voor weinig geld, je gebruikt het precies hetzelfde als Future en geeft exact hetzelfde resultaat als Future.
Ik ga dit spul kopen en uitproberen. Die fles Future kostte me een fortuin. MSW is stukken goedkoper en overal verkrijgbaar. Jullie horen
er nog van.
(Maak je geen zorgen om dat melkachtige uiterlijk, wie vaker met transparante lakken op waterbasis heeft gewerkt, weet dat het gewoon
een eigenschap van het product is en geen negatief effect heeft op het eindresultaat. Het is WIT melkachtig en niet gelig, zoals P+ !! )
En dan nu: modellen schoonmaken, ramen afplakken en spuiten maar !
________________
Erik.