Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2012 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Mijn inbreng voor deze GB gaat een Fw190 worden, en wel van Josef "Pips" Priller.
Afbeelding
Afbeelding


Josef "Pips" Priller, de meesten kennen hem wel uit de film de Longest Day, waarin hij en zijn wingman als enigen een strafe run maken over één van de geallieerde landingstranden. Dit strand was Sword beach en kostte helaas vele Engelse levens. Maargoed, ondanks dit schijnt het een erg joviale kerel geweest te zijn die geliefd werd door zijn mannen, helaas diende hij aan de verkeerde kant.

Hij werd geboren op 27 juli 1915, hij ging bij de Wehrmacht in 1935 en in 1936 verruilde hij de Heer voor de Luftwaffe. Op 1 april 1937 werd Leutnant Priller geplaatst bij JG 135. In november 1938 werd de eenheid aangewezen als JG 233 en op 1 mei 1939 tot JG 51. Op 1 oktober 1939 werd Priller benoemd tot Staffelkapitän van JG 51. Hij behaalde zijn eerste overwinningen op 28 mei 1940 boven Duinkerken tijdens luchtgevechten met vliegtuigen van de RAF. Hij haalde zes overwinningen tijdens de Franse campagne. Tegen het einde van de maand augustus had hij al 15 vliegtuigen neergehaald. Op 17 oktober, haalde Oberleutnant Priller zijn 20e vliegtuig neer wat resulteerde in het Ritterkreuz. Tijdens de Battle of britain haalde hij tenminste 14 vliegtuigen neer, bijna allemaal Spitfires. Op 20 november 1940 werd Priller overgeplaatst naar JG 26 om daar als Staffelkapitän te dienen , hij volgde Oberleutnant Eberhard Henrici (7 overwinningen)op want deze man was vermist geraakt na gevechten boven het kanaal. Ondanks veel gevechten met de Britten, kon Priller geen overwinningen op zijn naam zetten tot het einde van het jaar. Die winter werd JG 26 teruggetrokken van het front om in Duitsland uit te rusten. Bij zijn terugkeer aan het front haalde Priller een opmerkelijk aantal overwinningen, namelijk 19 vliegtuigen tussen 16 juni en 11 juli! 17 van deze waren Spitfires. Hierdoor kwam zijn overwinningen totaal op 39. En op 14 juli schoot Priller zijn 40e slachtoffer neer. Hij werd bekroond met de toevoeging van het Eichenlaub aan het Ritterkreuz op 19 oktober voor 41 overwinningen. Hauptmann Priller werd Gruppenkommandeur van JG 26 op 6 december 1941. Tegen het einde van 1941 stond Priller's score op 58. Zijn 60e overwinning op 27 maart 1942 en zijn 70e overwinning op 5 mei.

Tegen het einde van 1942 had Priller 81 bevestigde overwinningen op zijn naam, een opmerkelijk aantal voor iemand aan het Westfront. Op 11 januari 1943 werd Priller Kommodore van JG 26, ter vervanging van Major Gerhard Schöpfel. Hij werd bekroond met de toevoeging van de Schwertern aan het Ritterkreuz op 2 juli 1944. Oberstleutnant Priller haalde zijn 100ste overwinning op 18 juli 1944, toen hij een USAAF B-24 neer haalde. Op 1 januari leidde 1945 Priller JG 26 en JG 54 in de massale aanval op de geallieerde vliegvelden, welke bekend staat als Operatie Bodenplatte, te Brussel-Evere en Brussel-Grimbergen. Op 28 januari werd Priller benoemd tot Inspekteur der Jagdflieger Ost, waardoor hij niet langer operationeel vloog en deze functie hield hij tot het einde van de oorlog. Na de oorlog trouwde Priller met een dochter van bierbrouwer en hij werd later directeur van de familie brouwerij. Hij stierf op 20 mei 1961 in Böbing in Oberbayern na een hartaanval.

Josef "Pips" Priller vloog 1.307 gevechtsmissies met in totaal 101 bevstigde overwinningen. Al zijn overwinningen werden geboekt op het Westelijk Front en daarvan waren er 11 viermotorige bommenwerpers. De beste man heeft ook het record Spitfires neerhalen op zijn naam staan; namelijk 68 stuks.


Een zeer bekende foto van Priller is de propaganda foto waarin hij met zijn BMW327 voor zijn Fw190 staat:
Afbeelding

En laat Hasegawa nou ook precies die foto gebruiken en een model van de BMW en Priller zelf in de doos gestopt te hebben!
Afbeelding
De Fw190 op deze foto en die van de kit is een A5 waar in 1943 in vloog, en dus niet de A8 waarmee hij de beroemde strafe run maakte.

De inhoud van de doos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop snel een Pril begin te maken! :wink:


mvg erik


Laatst bijgewerkt door Knetterik op vr 21 dec, 2012 18:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2012 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
gave kit! Ik heb zelf ook nog getwijfeld of ik niet een FW-190 zou nemen (Hase dan wel Eduard) Beide liggen op de stapel en met name de Eduard kit ziet er wel erg aanlokkelijk uit.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2012 13:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Die kerel had het een stuk lastiger dan de vliegers in het Oostfront. Echt 'knap' dat hij er nog zoveel heeft weten neer te halen. Het is nogal wat anders om een Liberator neer te halen dan een Polikarpov I-16.

Succes met je leuke kit.

Grtz
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2012 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zo'n kit met de aas erbij geeft het wat mij betreft wel wat extra cachet. Z'n auto zelfs erbij is helemaal luxe :wink: !

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2012 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
@Sorrowman,

De Eduard kit schijnt toch wel de beste 190 te zijn in 1/48 meen ik, heb ik ook nog liggen gelukkig :wink:


@Eelcog

Inderdaad de scores in de 200 of zelfs 300 zoals "im osten" zag je niet op 't westfront. Volgens mij zijn dit soort azen met indrukwekkende scores ook een apart type mens. Volgens mij had Priller het na de oorlog ook best moeilijk in het burgerbestaan want hij was zoals gezegd manager/directeur van een brouwerij en hield zelf van wat(veel) alcohol...niet voor niks in '61 gestorven aan een hartaanval vermoed ik...
Overigens heb ik die Riegele brouwerij eens opgezocht op het internet en zijn zoon en kleinzoon runnen die brouwerij tegenwoordig! http://www.riegele.de/zum_brauhaus/1311,3,3.php (even naar onder scrollen)

@KitBoy,
Inderdaad! Daarom vond ik het een mooie voor deze GB, de doos ligt al jaren op zolder te wachten op dit moment :D



erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2012 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Een teken van leven na een behoorlijk bouwdip:

Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien heb ik er nog een PE setje bij gedaan, is ook gelijk de laatste keer dat ik instrumenten panelen ga gebruiken van PE want het kleurverschil is altijd te groot. Gelukkig zie je er weinig van als de cockpit in de romp zit. De lijmvlekken heb ik inmiddels bijgewerkt en de riempjes hebben een donkerdere tint gekregen.

Gelukkig ben ik nu zover dat de romp aan de vleugels mag, dit geeft mij altijd weer nieuwe zin want dan komt het afwerken in zicht! Dit is overigens een probleemloze bouw van deze Hase 190!


erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Inmiddels de vleugels aan de romp gelijmd, er was een klein beetje plamuur nodig bij de vleugelwortel links en aan de onderkant bij de romp. Voor het eerst een niet geschuurd maar met aceton vrije nagellakremover. Dit werkte prima maar het tast ook wel een beetje het plastic aan.. Ik ben momenteel ook met een P-51 bezig die het nodige plamuur nodig heeft en daar is 't groene plastic wit uitgeslagen en grover geworden :? Dacht dat aceton vrije remover dit juist niet deed... De motor van 190 zit inmiddels ook aan de romp, heb deze alleen wat kleur gegeven want je ziet er straks toch weinig meer van. Heb uit de staartvlakken de bewegende delen gezaagd om hem wat levendiger te maken.

Afbeelding
Afbeelding

Bij de motorkap dacht ik flink te moeten gaan schuren omdat het voorste randje(wat een los deel is) uit steekt, maar nader onderzoek op foto's wees uit dat dit gewoon zo hoort. Nooit geweten! Hoewel het door Hasegawa misschien iets overdreven is uitgevoerd..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de tussentijd ook nog met deze knaap bezig:
Afbeelding


erik


Laatst bijgewerkt door Knetterik op ma 29 okt, 2012 21:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2012 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
De 190 is zo goed als klaar voor de grondlaag gelukkig! De passing van de cowling was prima ondanks verhalen die ik gelezen heb op internet. Kwestie van goed passen vermoed ik 8) Ook voor het eerst eens foto's in een brouwersalbum geplaatst ipv via Mijnalbum. Dit werkt stukken beter moet ik zeggen :D
Afbeelding
Afbeelding

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 nov, 2012 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Zo eindelijk kan er weer gepost worden! Heb alles in de primer gezet en ook weer eens een poging tot preshaden gedaan, helaas wel met een een bibberhandje... 8)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 nov, 2012 9:12 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ziet er netjes uit Erik, alleen het geel vind ik niet erg mooi overkomen.
Om geel mooi strak dekkend te krijgen kan je beter eerst een rondje rood er onder spuiten.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement