Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 nov, 2012 19:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
henny schreef:
Volgens mij zullen we nooit met 100% zekerheid kunnen zeggen hoe de vliegtuigen er toen uitzagen
omdat bijna alle foto,s uit die tijd geretouceerd werden en kleuren foto,s simpelweg nog niet
bestonden .


??? Pardon?
Wacht even...... Jou bericht wordt wel gelezen door iemand die zich vroeger behoorlijk intens met fotografie heeft beziggehouden ! ;-)
Kleurenfotografie begon al in de negentiende eeuw !! Vanaf de jaren 1840...1850 werden er technieken ontwikkeld om kleurenfoto's
te maken en af te drukken. Eind negentiende eeuw was kleurenfotografie al behoorlijk ingeburgerd, al was de techniek vanwege de
complexiteit en benodigde materialen alleen voor de rijken bereikbaar. Begin 1900 werden er al kleurenfoto's gemaakt van hoge kwaliteit,
met uitstekende scherpte, zeer accurate kleuren en prachtig contrast ! Vanaf de jaren 1930 kon men foto's maken (en afdrukken) van
zo'n enorm hoge kwaliteit, dat deze tot de dag van vandaag misschien wel geëvenaard wordt (soms !!) maar nog niet is verbeterd !!
(Ik zelf ken geen fotograaf die dezelfde mooi plaatjes kan schieten als de fotografen die beroemde filmsterren uit de jaren 30 en 40
gefotografeerd hebben.)
Er is een groothoekobjectief van Carl Zeiss (voor een Hasselblad) uit 1928 die tot op heden nog in de toptien lijst van beste objectieven
aller tijden staat. Ook deze is na 84 jaar nog steeds niet verbeterd of zelfs maar geëvenaard.

Sorry Henny, maar "oud" betekent beslist niet "slecht" of "het was er toen nog niet"....! ;-)
Om zwart-witfoto's te maken had men ten tijde van De Baron slechts een statief met camera nodig. Om kleurenfoto's te maken in datzelfde
jaar zou een fotograaf een halve studio moeten bouwen, naast het vliegtuig. Daarom zijn er geen kleurenfoto's van het ding.

....oja....het ging over modelbouw, niet over fotografie.
Dat verhaal van die donkerrode kleur zou wel eens kunnen kloppen, omdat Manfred besloot zijn hele vliegtuig over te laten schilderen.
Indien de verf niet goed dekkend zou zijn geweest, zou de originele verf de tint van het rood inderdaad een stuk donkerder hebben kunnen
maken. Dat zou een verklaring kunnen zijn. In de film The Red Baron is goed te zien dat het vliegtuin niet fel rood is, maar iets donkerder,
meer richting wijnrood. De zwarte kruizen zijn goed te zien omdat de verf deels transparant is.

Dus, eerst onderzoek doen voordat je zegt dat "het er toen nog niet was"! ;-)

__________
Erik

p.s. In mijn examenpakket zat het vak Tekenen (eerste klas van Nederland die het had). De drie hoofdonderwerpen waren Tekenen, Kunstgeschiedenis
en Architektuur. Fotografie kwam vaak aan bod dat jaar en er werd zelfs een speciale schoolreis voor georganiseerd. Ik mag dus terecht zeggen
dat ik iets afweet van fotografie. Al zijn de foto's in mijn (papieren) album van veel betere kwaliteit dan de simpele plaatjes die ik
in dit forum plaats. ;-)
Ik fotografeer met een Bronica SQ-A met 6x6 negatieven, voor de liefhebbers....

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 nov, 2012 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Oke , I stand corrected , een mens kan niet overal verstand van hebben .
En om nou de hele geschiedenis van fotografie door te spitten om een kit te maken gaat misschien wat ver .
Maar als jij het zegt neem ik dat gelijk van je aan , feit blijft dat van 99 % van alle WW1 kisten
we nooit zullen weten hoe ze er presies eruit heeb gezien .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2012 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Eindelijk de moed bij elkaar geraapt om met de spandraden verder te gaan en nu is hij dan
toch definitief af .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al met al wel een leuke kit om te bouwen en ik denk ook geschikt voor een beginnende bouwer

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2012 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooi resultaat hoor. Fraaie beschildering, zo dat groen effect.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2012 22:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hele nette Dr.1 neergezet, Henny. Keurig verfwerk en dit schema is weer 'ns wat anders dan zo'n rooie.
De propeller is top.
Misschien nog een even een paar viziertjes op de mitrailleurs en wat uitgeworpen olie achter de rotatiemotor?
Ga je de Freiherr er nog naast zetten? Ik heb dit ding ooit eens gebouwd en ik meen dat er wat figuurtjes bij zitten.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2012 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Hele mooie DR1! Vooral de op 1 na laatste foto is erg leuk. Net een echte zo. Overigens vind ik de andere foto's wat minder van kwaliteit, zonde voor zo'n mooie Fokker!

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 dec, 2012 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi model geworden Henny, vooral de camo vind ik erg fraai.
Het Fokkertje is wel erg fabrieks-clean, maar sommige brouwers houden daar juist van.
Ik zou 'm een tikkie olie geven hier en daar en wellicht een stoffig wiel.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 dec, 2012 8:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
heel mooi alleen je strepen moeten eigenlijk streperiger zijn http://www.google.nl/imgres?hl=nl&tbo=d&as_st=y&biw=1600&bih=866&tbs=ic:gray&tbm=isch&tbnid=CFhioESsl2O4NM:&imgrefurl=http://forum.largescaleplanes.com/index.php%3Fshowtopic%3D22606%26st%3D15&docid=YwWK3TU-0xMO9M&imgurl=http://forum.largescaleplanes.com/uploads/monthly_01_2009/post-697-1231748315.jpg&w=538&h=380&ei=BJy9UIWjMaqX1AWJq4CwBA&zoom=1&iact=hc&vpx=360&vpy=464&dur=1975&hovh=189&hovw=267&tx=181&ty=89&sig=114011593485074423903&page=1&tbnh=145&tbnw=204&start=0&ndsp=35&ved=1t:429,r:15,s:0,i:130

maar goed ik weet hoe moeilijk het is om die strepen te maken :mrgreen: .

verder hetzelfde wat David zei :brouw:



Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door karel1c op wo 05 dec, 2012 8:53 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 dec, 2012 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Sorry mannen ,ik weet dat jullie gelijk hebben over het verweren maar ik wilde nu eens een schone
kist hebben .
Dan komt er nog bij dat ik haast geen foto,s kon vinden van een verweerde fokker dr 1
Sterker nog hij heeft meermalen op het punt te staan om een vliegles te nemen omdat er zoveel fouten
in de kit zitten .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 dec, 2012 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
op de foto die ik heb gestuurd is hij verweerd. ook de bovenkant van de vleugels was geel uitgeslagen door UV straling. waarom alleen daar en bijvoorbeeld niet op de staart. in de fabriek werden op de dr1 ,op de plaatsen waar de kruizen kwamen, wit geschilderd. nadat alle verf er op zat kwam er nog een laag lijnolie lak op. deze reageert met UV straling, hierdoor krijg je bruine vlekken op je witte delen. het wit op de staart werd op het veld gedaan. hier ging geen laag lijnolie lak overheen dus dit sloeg niet bruin uit.
verder zat er achter de roer horentjes zwarte strepen, dit omdat de smeerolie uitlekte.

ik hoop dat je hier iets aan hebt, je kan het namelijk nog veranderen :brouw:




Gr,
karel

ps: mijn Dr1 is nu ook klaar ik post de foto's binnenkort wel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement