Ik zal ook mijn bijdrage aan de Azen GB eens aftrappen. Het verhaal rond de aas in kwestie is interessanter dan de geschiedenis van de Spitfire die we al honderd-miljoen-miljard keer hebben gehoord, dus ik zal me voor nu op dat eerste concentreren.
De Aas in kwestie:George Beurling werd geboren in 1921 in Verdun, Quebec (Canada) geboren. Beurling was van kinds af aan al geïnteresseerd in vliegen, maar de ‘heilige vuur’ werd pas echt ontstoken toen hij op een dag van een van de vliegers die werkte vanaf Verdun airport het aanbod kreeg om een vluchtje mee te gaan. De weg die Beurling moest bewandelen om uiteindelijk als gevechtsvlieger aan de bak te kunnen is interessant, maar erg lang dus dat skip ik nu even. Begin 1942 had Beurling zijn operationele training achter rug en werd hij bij No 403 Sqn ingedeeld.
Bij 403 Sqn staken al gauw disciplinaire problemen de kop op. Zo was Beurling in maart 1942 tail-end-charlie van een flight Spitfires die een sweep over noord Frankrijk maakten. Beurling merkte op dat er Fw-190’s vanuit de zon kwamen en maakte de flight leader daarop attent…maar die vond van niet…totdat de flight inderdaad enkele minuten later door de Fw-190’s werd besprongen. Tegen de instructies in verliet Beurling zijn positie om de Fw-190 van zich af te kunnen schudden. Dat lukte nipt….en eenmaal terug op de basis gaf Beurling zijn flight leader er verbaal eens flink van langs. Daarop werd Beurling overgeplaatst naar een ander Squadron….waar hij ook meerdere malen in aanvaring kwam met zijn meerderen. Desondanks wist Beurling aan het Kanaal front zijn eerste twee Duitsert af te knallen. Ook dit ging gepaard met (al dan niet gerechtvaardigd) in gaan tegen de bevelen van zijn meerderen.
Gefrustreerd door wat Beurling beschouwde als de incompetentie van zijn meerderen bood Beurling aan om als vrijwilliger naar Malta te gaan. Hij verving daarbij een getrouwde piloot die niet bepaald zat te springen om naar Malta te gaan. De overplaatsing was snel geregeld, wegens Beurling stond inmiddels op voet van oorlog met zijn meerderen…dus ook die waren hem liever kwijt dan rijk.
Beurling vertrok aan boord van de carrier HMS Eagle met een handje vol vliegers en 16 nieuwe Spitfire V’s. Met kunst en vliegwerk stegen de Spitfires (houtje touwtje werden de flaps van de Spits met een wig op +/- 50% vast geklemd en door na opstijgen de flaps even helemaal neer te laten viel de wig er uit waarna da flaps helemaal omhoog konden) op van de HMS Eagle met globale instructies over waar Malta ongeveer was….en dan op hoop van zege het eiland proberen te bereiken. Beurling en zijn collega’s arriveerden midden 1942 op het hoogtepunt van het beleg op Malta. Beurling lande midden in een Duits bombardement, werd uit de cockpit van zijn Spit getrokken…het ding werd opnieuw voorzien van brandstof en munitie…en minuten na de aankomst van Beurling was de Spit waarmee hij aan was gekomen ‘gekaapt’ en in actie boven het eiland.
Op 12 Juni 1942 was Beurling voor het eerst zelf in actie boven Malta. Na zijn eerste operationele vlucht boven Malta wist kreeg hij de ‘credits’ voor het beschadigen van een Bf-109 Op 6 juli 1942 wist Beurling zijn score in 1 dag op te hogen tot vijf. De laatste vlucht van Beurling boven Malta vond op 14 oktober 1942 plaats. Tijdens de chaotische gevechten van die dag wist Beurling een Bf-109 en een Ju-88 neer te halen. Daarbij vergat Beurling op zijn eigen staart te letten en zijn Spitfire werd doorzeefd, waarbij Beurling zelf ook gewond raakte. Hij wist nog net per parachute zijn brandende kist te verlaten. Beurling lag twee weken in het ziekenhuis, niet alleen vanwege zijn verwondingen, maar ook vanwege uitputting, dysenterie en ondervoeding. De score van Beurling stond inmiddels op 27, maar doorvliegen vanaf Malta zat er niet meer in.
Beurling werd op een war-bonds tour door Canada gestuurd. Op weg naar Canada overleefde hij nog een crash toen de Liberator waarmee ze onderweg waren nabij Gibraltar in zwaar weer de landingsbaan niet kon vinden. Na wederom een verblijf in een ziekenhuis in Engeland ging Beurling uiteindelijk terug naar Canada. Het thuisfront zat natuurlijk te springen om kennis maken met de beruchte
‘Falcon Of Malta’ en Beurling kreeg als oorlogsheld dan ook veel media-aandacht, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en vanaf september 1943 vloog Beurling weer vanuit Engeland bij het 403 Sqn RCAF met de nieuwe Spitfire Mk.IX. Ook hier kwam Beurling weer in de problemen door zijn antiautoritaire en rebelse houding (zo had hij onder meer aanvaringen met Hugh Godefroy....waar Shake de Spit IX van maakt, en was het ook Godefroy die Beurling voor de krijgsraad wilde slepen nadat hij een zoveelste rare stunt had uitgehaald door met een Tiger Moth liaison kist te gaan stuntvliegen) Na enige omzwervingen werd Beurling enkele dagen voor D-Day met eervol ontslag bij de RCAF weggestuurd. Op dat moment stond zijn score op 31 en een beetje.
Beurling moest en zou blijven vliegen, en na een problematische periode in Canada gaf hij zich op als vrijwilliger om voor de Israëlische luchtmacht te gaan vliegen. N.b. in Canada kwam hij Hugh Godefroy bij toeval nog eens tegen kort voordat hij via Europa richting Israel zou vertrekken Hij vroeg Godefroy of hij niet zin had om mee te gaan naar Israel. Beurling kwam in mei 1948 om het leven in een Noorduyn Norsemen nabij Rome, Italie. Van daaruit werden clandestiene bevoorradingsvluchten richting Palestina uitgevoerd. De toedracht van het ongeluk is nooit duidelijk geworden, mogelijk is de Norseman gesaboteerd. Ook is niet bekend wie er nog meer omkwamen bij dat ongeluk. Gesproken wordt van een Brit, een Amerikaan en zelfs drie ex-Luftwaffe vliegers, maar er eigenlijk geen gedegen onderzoek naar het ongeluk uitgevoerd.
De KitDie kit die ga gebruiken is de Spitfire Vc ‘Malta Defender’ van Special Hobby. Deze kit heb ik vorig jaar (voor de halve prijs) op ESM gekocht. Ik was toen net 2 dagen terug van vakantie….op Malta. Sindsdien met het plan rond gelopen om een paar gebakjes te maken die met het beleg van Malta te maken hebben en dit leek me een goede gelegenheid om daar een start mee te maken. N.b. in het verleden heb ik al een wat grote stukken uit de rekken geknipt om te zien wat het was.
Vergeleken bij de bekende Spitfire V kits van Tamiya en Hasegawa is dit als short-run kit natuurlijk een bouwsel van een andere orde waar wat meer skills om de hoek komen kijken. Niks geen shake & bake als je het mij vraagt, maar de kit heeft veel leuke opties en is gemaakt om in verschillende versies te kunnen voorzien, een PE-fretje om wat zaken verder op leuken en meer van die short-run dingen. Iets om de skills te testen dus.
Nadeel van de Malta Spitfire’s is wel dat er altijd veel discussie is over de kleuren. Van het bekende tropen schema (middle-stone/dark earth over azure blue) het bekende schema dark earth/dark green over sky, tot en met het overspuiten van de spitfires in een niet nader omschreven mixje blauw-grijs (wegens veel zee in de buurt) Beurling heeft gedurende zijn tijd op Malta volgens mij wel drie of vier verschillende kisten gevlogen en gesloopt en elk van deze kisten worden op hun buurt weer door verschillende bronnen in een van de verschillende boven genoemde schema’s weergegeven. Daarnaast was er gedurende enige tijd meer sprake van een poule met kisten waar de vliegers van dienst uit pakten wat nog maar kon vliegen en er dus überhaupt geen sprake was van persoonlijke kisten, of zelfs maar squadrons die hun eigen kisten hadden.
Bij gebrek aan consistente referenties ga ik denk ik voorlopig maar gewoon de instructies aanhouden en er een in ondefinieerbaar blauw/grijs overgespoten desert Spit van maak (waar je de contouren van het desert schema nog doorheen ziet) Tenzij er natuurlijk onverhoopt wel betere referenties opduiken.
Afgelopen met de schrijvelarij.....tijd veur een kiekje in den doosch.
...en voor het idee een close-up van de onderkant van de vleugels om te laten zien dat Special Hobby best leuke en subtiele details in hun plastiek kunnen bakken.
en voor het idee een (ingekleurde?) foto van een Malta Spit.