Zo nu ga ik maar aan de slag met een verslag
. Het zal me niet gebeuren me aan te melden bij een groepsbouw en vervolgens niet thuisgeven
.
Ik heb gekozen voor de Spad XIII C-1 van Revell. Ik heb deze kit gekocht van iemand, die deze in de het goede oude guldentijdperk heeft gekocht .
Het is dit doosje
Er zijn twee versies die je kunt bouwen:
- die van Frank Luke The Balloon Buster (dat is die op de boxart staat);
- en van capt. Eddie Rickenbacker aka Fast Eddie
Die laatste wil ik gaan bouwen en als alles meezit moet het er zo uit te komen zien
Zo ziet hij er uit in het echie
Sommigen weten het te waarderen en anderen weer weer niet. Een stukje geschiedenis
De Spad XIII C-1De Spad XIII was als ware de opvolger van de Spad VII. De XIII was aan de buitenkant exact hetzelfde als zijn voorganger, maar ondanks dit feit was het toch een nieuw model. Een tweede machinegeweer werd bevestigd en een krachtigere motor. In het midden van de topvleugel werd een reserve bezine tank geplaatst (nu heb ik toch heel wat foto's bekeken, bestudeerd, maar dat heb ik toch nergens kunnen ontdekken
) Links achter de cockpit werd er ruimte gemaakt om een camera te kunnen plaatsen voor verkenningsvluchten of een kleine lading bommen. De eerste keer dat de SPAD zich liet zien in het oorlogsgeweld was eind zomer, begin herfst 1917. Het vliegtuig werd als eerste in gebruik genomen door de Fransen.
Het vliegtuig werd vooral gebruikt voor dogfights, het escorteren van bommenwerpers en verkenningsvluchten. Ondanks het feit dat de SPAD ook gebruikt kon worden als lichte jachtbommenwerper is hier weinig tot geen gebruik van gemaakt. De Franse piloten zaten te springen om dit vliegtuig te kunnen en mogen vliegen. Door het tweede mg werd de vuurkracht veel groter en de betere motor zorgde ervoor dat de SPAD makkelijker kon klimmen. De instrumenten aan boord bleven ook op voor die tijd grote hoogte zeer stabiel en betrouwbaar. Een van de minpunten was dat de SPAD met lage snelheden niet goed manoeuvreerbaar bleek te zijn.
Wie was Eddie Rickenbacker aka Fast EddieEven in het kort.
Rickenbacker was een Amerikaanse ace gedurende WO1 met 26 overwinningen. Hiervoor kreeg hij de Medal of Honour. Zijn naam Fast Eddie had hij verdiend in de racerij. Hij deed in 1912, 1914, 1915, en1916 mee aan Indianapolis 500s. Niet dat hij hem ooit won, maar toch een leuke hobby. Ondanks zijn korte aanwezigheid gedurende WO1 (april 1918 tm october 1918) behaalde hij toch maar mooi even 26 overwinningen. Daarnaast was hij gedurende WO2 adviseur van de regering als het om vliegmateriaal ging.
Dit is de man
Zo genoeg geschiedenis en back to reality. Voordat de groepsbouw begon, heb ik me toch maar even de vrijheid
genomen om alle flash te verwijderen en sink marks weg te vijlen/schuren en op te vullen waar nodig.....geloof me dat was best een hoop.
Alle onderdelen op rijtje of beter gezegd op een papiertje.
Als eerst maar het hompje plastic bewerkt dat onze held Fast Eddie moet voorstellen
.
Eddie op zijn plek gezet en de romp aan elkaar bevestigd met het nodige klemwerk.
Sorry voor de matige kwaliteit van sommige foto's, maar kunstlicht is ook niet alles en met flits werd het overbelicht...en heb nauwelijks tot geen tijd om tijdens daglicht te bouwen en te fotograferen.
Wat ik al enigzins verwacht had, is dat plamuur geen overbodige luxe zal zijn bij deze kit.
Toen ik de machinegeweren bevestigde kwamen de eerste naden om de hoek kijken. Erg naadje dit
. Ervoor gekozen om de plamuur via de binnenkant aan te brengen. De naadjes waren zo ontzettend klein en via de bovenkant te plamuren was ook niet erg zinvol. Daar zaten de voorgegoten mg's en vijlen/schuren zou zowat onmogelijk zijn. Nu kon ik de doorgedrukte plamuur met een fijn wattenstaafje gladstrijken.
Terwijl Eddie geklemd zat, wat onderdelen licht in de lak gezet, wat tevens ook de grondlaag is voor de olieverf straks om een houtlook te krijgen muv de uitlaten natuurlijk.
Tot zover het eerste bericht. To be continued.
gr,
Barry en Fast Eddie