Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 19:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 1:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
"Zelf zou ik eerder oefenen op papier of plastiek dat zal eerder uw model benaderen."

Het is ook plastic. Ik schuur het eerst zo vlak mogelijk, want het minste beetje reliëf zal anders zichtbaar worden. Daarna spuit ik het plastic
in verschillende tinten bruin. Daarna ga ik aan de slag met allerlei tinten bruin en probeer ik vanalles, met stukjes schuim, grote penselen, kleine,
brede penselen en hele zachte penselen.

Mijn model bestaat geheel uit plastic, dus daar zie ik geen problemen. De echte Sopwith Camel heeft alleen rond de cockpit hout aan de
buitenkant, de rest is linnen.

Dus alleen dat deel, de struts en de propellor krijgen een houtstructuur. Nu dat ik de techniek begin te beheersen kijk ik er naar uit om deze
delen hun definitieve kleur te geven. Ik heb goede hoop.

Marc, vergis jij je niet met deze techniek :
http://youtu.be/RAiv9S4w2Po
Dit zijn trouwens wel pro's, hè? Deze mannen zijn wel erg goed....

Wat ik op mijn model ga aanbrengen is echt heel anders hoor. Je zal het wel zien. Ik neem een echte Sopwith als voorbeeld en dat kopieer ik.
Oefenen op papier zal niet gaan, want dan droogt de verf veel te snel. Ik heb juist veel tijd nodig om de verf te kunnen manipuleren, kleuren
toe te voegen en die dan weer uit te vegen. Lukt je echt nooit op papier. Daarom zijn er ook nooit olieverfschilderijen op papier gemaakt. Je
kan het papier voorbehandelen én je papier moet behoorlijk dik zijn. Dan kan je veel beter op linnen of hout schilderen. Dat zijn de twee meest
gebruikte materialen. Stevig karton kan ook, maar dan wel voor kleine schilderijen.

___________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 8:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 991
Woonplaats: Antwerpen
Inderdaad het zijn profs in dat filmpje,maar dit is slechts 1 van de manieren die aangeleerd worden in de kunst scholen!
Dit zijn trouwens decorateurs/schilders,geen illustrators.Is een gewoon onderdeel van een decoratie opleiding.

In de opleiding leren ze U werken op alle ondergronden,vanaf papier tot desnoods op een onderbroek.
Vanaf postzegel model tot een volledige muur.

In de latere proffesionele fase moet je ook op alles kunnen schilderen is het standpunt.
Anders ga je echt niet veel werk hebben wanneer je steeds moet zeggen dat je het niet kan.

Persoonlijk schilder ik nog het lefst met watergedragen verven of inkten,werkt lekker vlug en gamakkelijker dan oliegedragen verven.

De juiste penselen ed woet je persoonlijk leren ontdekken,iedereen werkt verschillend.

Schilderen is ook een erg leuke hobby waar je nooit kan zeggen,nu kan ik het,het is steeds verder ontdekken en leren.

In mijn tijd van opleiding bestonden er nog geen computers daarvoor,je moest leren werken met uw handen en omgaan met de verschillende materialen/technieken.

Dat is het nadeel van tegenwoordig,nu kan er bijna niemand nog lettering ed schilderen,alles is kleeffilm of gesneden op pc.

Veel sukses ermee,en geniet er vooral van!

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 0:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De afgelopen twee dagen heb ik voornamelijk spanmoeren zitten maken. Wat een werk....wat een gepriegel....maar ik heb er al een stuk of dertig. Ik wil er nog veel meer maken, want
ze zien er niet allemaal geweldig uit. Ik maak er vele en kies straks de beste uit.

Afbeelding

Schilderen en spuiten is nog ver weg. Er moet nog veel geschuurd en gepast worden. Dan nog de PE delen.... Veel werk, maar beetje bij beetje komen we er wel. Ik ben tenslotte nog maar
net bezig met dit model.

________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Ik gok dat dit de spanmoeren zijn die er ongeveer zo: o--o. Uitzien

In het echt liep het meer zo: o--

zoiets


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 13:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Nee, die bedoel ik niet.
Ik bedoel deze :
Afbeelding

Er zijn ook korte versies van, die worden vaak gebruikt voor het spannen van de spanten, in het vliegtuig.
Maar jij moet dit toch weten, want je maakt ze zelf ook....??!! Jij maakt zelf ook een WO1 vliegtuig...

Ik ga er vele maken. Veel werk, maar het is nodig omdat ik alleen de beste en mooiste voor mijn model ga gebruiken.
Die enkele ogen die jij bedoelt 0-- worden gesimuleerd door heel simpel het draadje te lussen door een stukje 0,5 mm buis van 1 mm lengte.
Afbeelding
De korte ogen met moer worden "Tensioners" genoemd, spanners, bedoeld om massieve spandraden (platte) te spannen. Die lange spanmoeren
(Turnbuckles) zijn bedoeld om spandraden van gewoven staaldraad te spannen. Daar zit veel meer rek in dus heb je materiaal nodig die de rek
op kunnen vangen. Turnbuckles kunnen centimeters korter worden, Tensioners worden maar millimeters korter, omdat massieve spandraden al
de juiste lengte hebben en vrijwel geen rek hebben.


_____________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Bij de f2b zaten niet van dit soort turnbuckles :oops:

meer zoiets[url]

Hier zit er links boven wel een: [url=http://data3.primeportal.net/hangar/luc_colin3/bristol_f.2b/images/bristol_f.2b_096_of_106.jpg]klikkerldeklik


Op de "control cables" zaten ze wel, en dat waren dan zeker de draden die rekbaar waren :P
Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 18:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Karel, beter je huiswerk doen! Er zitten er genoeg op. ;-) Die lange spanmoeren worden gebruikt om de soepele kabels strak te houden. Binnenin het vliegtuig lopen ze langs katrollen e.d.
Je bent zelf die spanmoeren ook aan het maken, dus je wist van tevoren al dat ze erop zaten..??!!

http://wingnutwings.com/ww/productdetai ... d=4&cat=2#
(Zoek foto's van de staart op.)

Massieve staven kan je gebruiken om de vleugels op hun plek te houden, staalkabels zijn nodig om alle beweegbare vlakken te kunnen bedienen. De spanning op de kabels werd regelmatig
gecontroleerd en waar nodig wat strakker gezet. Daarom zitten de meeste spanmoeren op een makkelijk bereikbare plek, bij vleugels meestal op de onderste vleugel, heel soms onderaan
de bovenste vleugel, als het echt niet anders kon. Bij de Sopwith Camel is zo'n uitzondering te zien. Bij de romp lopen twee kabels schuin naar boven, door de vleugel heen. De
spanmoeren moeten dan wel bovenaan vastgemaakt worden.

_______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op di 08 jan, 2013 14:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2013 17:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De afgelopen dagen heb ik veel gaten moeten vullen, heb ik veel zitten schuren en delen passend gemaakt. Tevens heb ik weer een lading spanmoeren zitten maken.
Een heidens karwei, maar het gaat steeds sneller en mooier. Ik begin er handigheid in te krijgen ..! ;-)
Afbeelding

Afbeelding

Academy heeft veel gaten op de verkeerde plek. Te grote gaten en verkeerde details. Alles is dichtgemaakt en enkele aanpassingen zijn al gemaakt. Daar bij Academy hebben ze
er maar met de pet naar gegooid, tijdens de ontwerpfase van dit model, er zitten echt heel veel fouten in. En dat terwijl het toch echt niet moeilijk is om goede info te krijgen over
een Sopwith Camel, zeker niet nu internet zoveel foto's kan aanbieden. Maar als ik zie hoe ze het gedaan hebben, vermoed ik dat ze het deden om het de modelbouwer makkelijker te
maken, zeker jonge en minder ervaren bouwers.
Om hier een kwaliteitsmodel á la Wingnut Wings van te maken, moet ik zóveel verbouwen, dat ik net zo goed een scratch built Camel had kunnen maken. Of het gaat maanden
langer duren. Ik heb een PE set gekocht en veel meer zal ik niet toevoegen. Ik heb inmiddels al vijf keer het geld uitgegeven van wat de kit kost en dat is voorlopig wel genoeg. Meer
is het model gewoon niet waard, daarvoor is het veel te onnauwkeurig. Je kan Ferrariwielen op een Lada zetten, maar heel veel verbetering is het niet; je zal dan meer geld uit
moeten gaan geven. En dan nog presteert hij niet als een Ferrari......

Afbeelding

Op de foto's zie je het grove werk. Er zal nog meer geschuurd en gepolijst gaan worden. Pas als cockpit in elkaar gezet is, kunnen de helften gelijmd worden. Die PE delen zijn erg klein
en erg kwetsbaar, dus ik hoop maar dat het goed gaat. Die zes maanden leken eerst lang genoeg, maar als ik zie hoeveel werk er in het verschiet ligt, begin ik te twijfelen.

_________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2013 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Nou.....da's pech hebben.
De primer die ik al jaren met succes gebruik laat zich ineens van zijn slechte kant zien. Of eigenlijk....Academy laat me in de steek.
Afbeelding

Nog nooit heeft deze primer schade aangericht. Na het schuren en spuiten van de binnenkant blijkt deze primer zich in te vreten in het plastic.
De schade is te groot om er veel aan te kunnen verbeteren. Daarom laat ik het bij nog wat meer schuren en een dikke laag houtkleurige verf.
Hopelijk verbergen de cockpitdelen nog wat meer schade.
Ik denk dat Academy een ander soort plastic gebruikt, één die gevoeliger is voor primer dan andere soorten plastic.
Even diep zuchten en we gaan weer verder...

_________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2013 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
ai, dat is zeker pech hebben.....
Welke primer gebruik je?.....ik heb ook nog academykits op de plank liggen en wil uiteraard voorkomen wat jou nu is overkomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement