Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 16:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2013 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
We halen het tempo er een beetje uit. Ik zou wel eens effe die scheidingslijn op de juiste plaats aanbrengen en dus opnieuw EDSG aan de bovenkant spuiten. Aangezien er al wat decals waren aangebracht moest er een afsluitende laag vernis overheen gezet worden. Geen probleem. Bijkomend voordeel is dat de overgang tussen EDSG en sky nog vlakker wordt zodat na het spuiten geen vreemd randje te zien is in het EDSG. Zo gezegd, zo gedaan. Vernis een weekje laten uitharden en toen met tape opnieuw de rand afgezet. R Bruce aan het werk gezet. Handel laten drogen en de tape eraf. Juustem. We hebben nu een scheidingslijn op de perfecte hoogte, alleen......der benne zowat geen decals meer op de kit te bekennen. Die wilden geen afscheid nemen van de tape. Mooie boel. Hechting van de decals was dus niet optimaal...hechting van de tape....beetje te goed. :lol:

Ook al heeft de afdeling P.R. wat verzoeken binnen gekregen om de kit in patroon 1 te maken, ik heb inmiddels een nieuw Xtradecal setje onderweg. Als het meezit een paar daagjes wachten en er kan weer behangen worden. Zo'n vroege Sea Fury kan altijd nog eens worden gefabriekt. Decals genoeg straks.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2013 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ai, dat is vervelend. Erik(ztm) had mij de tip voor het verwijderen van decals met tape aan de hand gedaan, dat werkt erg goed. Maar daar ben jij inmiddels ook achter. Zelf heb ik bij mijn X-15 de decals afgeplakt, maar dat tape heb ik tig keer op het bureau geplakt en er weer afgehaald zodat de kleefkracht minimaal was.

Succes met het vervolg!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2013 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Dan kunnen we meteen door naar tip twee: post it notes en aanverwante blokjes....kost drie keer niks en indien nodig voor klein werk kun je het benodigde lijmvlak uit het papiertje knippen of snijden. Gegarandeerd dat dat geen decal meetrekt, zelfs zonder laklaag. Ik kan het me niet voorstellen, maar als zelfs dat te sterk blijkt, dan is een stukje nat krantenpapier of iets dergelijks een goeie oplossing. Blijft mooi liggen als je de lucht er niet van dichtbij op zet, en als zelfs dat het decal loshaalt moet je je afvragen of de hechting van het decal wel in orde is of toegeven dat het gewoon jouw dag niet is :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2013 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
En die 'post-it' had ik niet voorhanden, dus heb ik zoals Sjaak ook deed de tape een tig aantal keer over de onderlegger gehad (die zwarte ondergrond die je wel eens op foto's van mij ziet). Ik wist ook dat we deze op het werk niet hebben. Gek hè, bijna iedereen gebruikt ze maar ik verrek ze in te kopen, want een los papiertje met een paperclip doet het ook. Korte stukken tape gaan meestal een aantal keer over de muis van de hand (sneller resultaat i.v.m. huidvet).

Ik wist dus ook voorhand welk risico ik liep. En zoals duidelijk is gebleken ging het mis. Opvallend genoeg trok ik niet de hele decal los, maar scheurde het en het restant dat wel aan de kit bleef hangen was met een tandenstoker zo los te krijgen. Vandaar de opmerking dat de hechting van de decals aan de magere kant was. Enig twijfelpunt wat er nog over blijft is de vraag of een sealant met P+ 'veiliger zou zijn geweest' in plaats van de Klear Gloss Kote van Alclad. Die laatste stond onder handbereik....de P+ stond circa 25 meter verderop. :? Luiheid vs. 'veiligheid'? Luiheid heeft i.i.g. gewonnen bij de keus. Of die andere keus veiliger was geweest waag ik naderhand alsnog te betwijfelen. Anyway, het is geen halszaak. Het aantal vernagelde decals is beperkt en een nieuwe set was zo geregeld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2013 1:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Als jij post-its moet inkopen doe je iets niet goed met je leveranciers. 99 van de 100 hebben die blokjes in hun promotiemateriaal zitten. Dat ze bedrukt zijn doet aan de werking op modelbouwgebied weinig af...De volgende keer zeg je:"ok, ik wil dit en dat wel van je afnemen, maar dan wil ik deze en die korting en doe je er ook 30 van die blokjes bij"... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2013 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
LOL! Laat ik nou van die leveranciers hebben die geen post-it zooi weggeven, maar van die notitieblokken eenzijdig gelijmd en rondom bedrukt met bedrijfslogo en ander geleuter. Voordeel is dat ik daarop meer kwijt kan dan op die gele jongens. Nadeel is inderdaad dat LVT niet van toepassing is. En nou ga jij mij vast vertellen dat ik die verkoper aan zijn verstand moet brengen dat ie eens een balletje moet opgooien bij zijn marketingcollega's....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2013 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Dat doe je natuurlijk subtieler dan dat... je hebt een stapeltje papieren voor je en je kunt iets niet vinden. Je mompelt hardop dat je het op 1 van die papiertjes had geschreven uit hun leuke blokje, maar dat het er tussenuit gevallen is. En je vervolgt dat het handiger zou zijn als ze post-its zouden gebruiken. Hij krijgt ineens toevallig een lumineus idee en jij twee weken later een telefoontje dat hij je een paar van die blokjes opstuurt omdat je zo'n toffe klant bent. Nee heb je, een blokje kun je krijgen. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2013 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Afbeelding

Huh? Scheidinkie toch wat te laag uitgevallen? Nou nee. De afdeling KKKR (kijkbuisknutselkoters relations) heeft toch wel enige invloed hier op het beslissingstraject. Onder het motto 'bouw raak voor een knaak' kon ik de afgeprijste PM kit in Aalsmeerderbrug (€ 2,95) toch niet laten liggen en om de chaos alhier wat chaotischer te maken heeft Triple het plastic tegen mekaar aangesmeten, wat lijm rondgestrooid en de hele handel in de verf behangen. Gewoon eens om te zien hoe die kist er met lage scheidingslijn uit komt te zien. Twee dingen vielen op:
1. die meuk van PM is echt niet meer waard dan 2,95, want het is een nogal rudimentaire weergave van een Sea Fury. Daar hadden die Turkse jongens wel meer last van en het is mooi dat ze de pijp aan Maarten hebben gegeven.
2. ZzZzZaai! D'r komt natuurlijk nog wat rood, wit en blauw op en het onderkantje is luchtig maar in competitie met het tweede schema delft ie behoorlijk het onderspit.

Afijn, ik bouw 'm tussendoor verder af en laat wel wat finale prenten zien als deze grijze jongen af is. Ondertussen heeft z'n broer/zus opnieuw een zwikkie decals gekregen. Stomgenoeg is de decal onder de cockpit (die lijn die naar het opstapje gaat) niet zwart, maar verdomde donkerblauw. Nadeeltje van werken bij kunstlicht: je ziet het uren en uren later eens een keer bij daglicht. Die mocht er dus weer af en (bij daglicht) een streepie zwarte decal ergens van een spare decalvel afgehaald. Nou klopt dat weer.

Afbeelding

Vervelend genoeg heeft XtraDecal vrijwel geen of verkeerde stenciling meegeleverd en heb ik zelf wat crea bea in elkaar geflanst. Oprukkies voor op de Rotolbladen en wat Engels geleuter hoe je onorthodox een cockpitkap kan wegkrijgen. Die gele tekst links zal best wel scherp zijn, alleen de camera kan het op deze afstand niet allemaal bolwerken. De vraag is echter wel of het onderliggende grijs overeenkomt met het gespotene. Me salle zien.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2013 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Zelfgemaakte decals zien er goed uit. Met een normale printert geprintert?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2013 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
De 'bouw maar raak voor een knaak' Sea Fury is inmiddels af. Omdat hiervan geen bouwverslag is gemaakt heb ik de prenten neergekwakt in 'Eindfoto's zonder verslag'

P.S. Yep René, met een gewone inktspugert. Kleurtje grijs week helaas te veel af van de gespoten versie dus er weer afgerosd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement