Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Thx Hansiman

Laagje grijs over de snuit....
Afbeelding

2 laagjes wit als basis voor het gele mixje (foto is gemaakt zonder flits, anders was er alleen maar een wit oplichtend object te zien)
Afbeelding

Ook de wielen heb ik even meegenomen om geen kleurverschil te krijgen. Ik laat de verf nu even een dag uitharden. Wellicht morgenavond de eerste laag 'geel'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik ben blij dat je de opstapjes hebt vervangen, dit vindt ik er een stuk beter uitzien :brouw: . Ook de aansluiting van het neusje met de romp ziet er op de laatste foto's strak uit.
Tja, en toen het geel........... Dat blijft toch een lastige kleur om te spuiten, ben benieuwd naar het resultaat.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Nog even het witte model onder een prachtig schijnend zonnetje.

Afbeelding

Afbeelding

Shake schreef:
Tja, en toen het geel........... Dat blijft toch een lastige kleur om te spuiten, ben benieuwd naar het resultaat.


Ik ook :lol: :lol:

De eerste 2 laagjes (geel/oker 75/25) zijn aangebracht. Ziet er helegaar niet verkeerd uit. Denk dat ik met nog een laagje wel klaar ben. Dan maar eens stoeien (voor het eerst) om er wat postshading op te krijgen door de paneellijntjes wat donkerder te maken (denk even aan geel/oker 50/50 of zelfs 25/75).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, nu eerst de bbq aanslingeren. Dit weer schreeuwt om dood vleesch.
:brouw: :brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Pas op met die bbq. Er zijn van die bijeenkomsten waarbij je voordat jet het weet opeens een stuk plastic in vlammen op gaat. Als je dus maar zorgt dat jou choppertje ver en ver weg staat :D

Zo loerend naar de foto's van het gele gebakkie zou ik zeggen geen extra laag geel meer doen. Wel een beetje post shaden en dan een extra laag glim erover. Vergis je niet in het donkerder worden van de kleur door een extra vernislaag. Don't ask how I know...been there etc. Bovendien is het 1/72 zoals Erik al eens meldde en dan mag het best een tikkie lichter zijn.

Jij slimmerik hebt nu de chopper niet met macrostandje op de gevoelige chip vastgelegd, maar het ziet er zo uit dat de vervelende naad tussen vacvorm snuit en de rest van de romp aardig is weggemoffeld.

Eet smakelijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
De naad aan de zijkant ben ik op zich wel tevreden over. Aan de bovenzijde oogt het wat ruwer :evil:

Ik heb je advies opgevolgd en alleen op een paar plaatsen waar de verf er nog wat dun op zat, nog een laagje overheen geblazen. Vervolgens gepoogd om met een iets donkerder tint - voor het eerst - een postshading aan te brengen. Valt tegen hoor, om heel dun een lijntje te spuiten over een paneellijn. Hier en daar zit ik er flink naast en oogt het wat vlekkerig. Is dit nog wat te herstellen door er een laagje geel (75/25) overheen te blazen? Gaat de laklaag de vlek versterken of juist wat verzwakken? Ik zal morgen even een dagfoto maken van hoe het er nu bij staat. Ik wacht liever nog even met de laklaag voordat ik dat zeker weet en/of hersteld heb.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2013 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
tsjopper bob schreef:
Vervolgens gepoogd om met een iets donkerder tint - voor het eerst - een postshading aan te brengen. Valt tegen hoor, om heel dun een lijntje te spuiten over een paneellijn. Hier en daar zit ik er flink naast en oogt het wat vlekkerig.
Ik dacht dat je met een postshading juist de grote vlakken wat lichter maakt. Zelf ben ik niet zo'n verweerder, dus ik spreek niet uit ervaring.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2013 1:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Met post-shading kan natuurlijk van alles bedoeld worden, maar de gemiddelde mens doet het inderdaad met het invullen van de vlakken tussen de paneellijnen met een tintje lichter. En dan gaat het echt om 1 drupje wit of (gek genoeg) huidskleur erdoorheen. Net genoeg om een verschil te zien van een afstandje. Je zult het tijdens het spuiten niet of nauwelijks zien totdat je wat afstand neemt.
Het is ondoenlijk om de paneellijnen te doen in deze schaal, maar daar is René inmiddels ook achter. Sowieso kunnen eventuele donkere "uitschietertjes" nog wel verholpen worden met het oplichten van de vlakken. Een uitschietertje maken over het eerdere uitschietertje en het is weer weg. Omdat je op deze manier een toestel niet direct erg weathert maar wel -letterlijk- wat leven inblaast, is het goed om te beseffen dat er straks kraakheldere, frisse decals op geplakt gaan worden. Die twee dingen verhouden zich ook niet mooi tot elkaar. Er zal dus helemaal aan het eind, vóór de laatste laklaag en de wash, een "mist-coat" van geel of beter, grijs of beige, overheen moeten om alles wat te "blenden". Dat kan ook met filters, maar dit gaat sneller en is in mijn ogen goed controleerbaar. Je "denkt" er bijna een laagje overheen, want spuiten mag je het niet noemen, maar het maakt een wereld van verschil. Op mijn Extra Dark Sea Grey tracker heb ik ook zo'n laagje grijs gedeponeerd. Je ziet het niet, maar het brengt de decals op dezelfde leeftijd als het toestel en daar gaat het om. Als het er als een dikke stoflaag uit begint te zien heb je teveel gedaan ;)
Dus René, je zult nog minimaal twee keer met de spuit aan de gang moeten op dit kistje. Een hoop werk, zeker als je het niet gewend bent, maar in mijn ogen verandert een model op die manier wel wat meer van een model in een replica.
Belangrijk is wel, tenminste voor mij, dat je doorgaat totdat je echt tevreden bent. Dat heb ik onlangs pas geleerd. Niet halverwege een proces stoppen omdat het teveel werk is of je er geen zin meer in hebt en het ding af moet. Dat levert bij mij alleen maar modellen op waarvan ik later zeg:"Daar ga ik later nog eens een mooier model van maken". Zonde van de moeite toch?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2013 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank voor je heldere uitleg, dat zal ik zeker proberen. Een lichte waas van geel of licht grijs is mogelijk, huidskleur heb ik niet.

We zijn een nachtje verder en het zonnetje schijnt hier weer volop, dus direct maar even wat 'buiten' foto's gemaakt. Vanaf een afstandje lijkt het vlekkerige nog mee te vallen. Al heb ik er gisteravond nog wel weer een dun laagje gele mix overheen gespoten. Je ziet de iets donkere paneellijnen het duidelijkst op de staartboom. Wellicht op de 'ergste' plaatsen nog een keer en dan moesten we maar eens overwegen om de glanslaag aan te brengen. Ik wil voor het eerst de glans-lak van Vallejo op een model spuiten. Bij mijn laatste modellen deed ik dat met 2 á 3 lagen P+, maar kreeg dan toch vaak 'silvering'. Op een proefstuk ging dat goed, vandaar dus nu de vuurdoop op een model.

Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2013 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ziet er nu al beter uit dan egaal geel in mijn ogen. Ik zou de motorbeplating en die opstapjes nog doen, en ook een rondje rondom de raampjes. Misschien ook nog een streepje op de hoofdpoten. En dan kijken wat de glanslak voor effect heeft en natuurlijk de wash. Dat laatste zal veel effect hebben als er nog lijntjes in zitten en die roosters komen dan ook mooi uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 mei, 2013 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ziet er goed uit Rene. Een beetje leven in die gele lak, top gedaan.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement