Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 18:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 mei, 2013 23:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Ja, effect met de kleur zo wat gewerkt wordt mooi. Wash(licht) erover maakt hem denk ik helemaal af.
Succes ermee..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2013 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ook ikke is weer wat verder. Begin van de avond een laagje Vallejo-air gloss varnish aangebracht met de 0.4. Ik gebruik bij voorkeur niet de 0.2 omdat ik denk dat de nozzle dan wat eerder verstopt raakt omdat de lak wat dikker en kleveriger is dan normale Vallejo-air.

Na National Geographic's 'Kijk op vliegen', maar een beetje kleur aanbrengen....

Decals komen van Dutch Decal set 72025. De decals lieten zich keurig plaatsen en hier en daar is goed het reliëf onder de decal zichtbaar. Voor de zekerheid doe ik er nog wel even een laagje SOL overheen.
Afbeelding

Afbeelding

De 8 (H) en de 1 waren losse decals. De witte stip komt van Dutch decal 72092/2
Afbeelding

Daar moeten dus nog het rode vlak op, het blauwe vlak en de oranje stip.
Afbeelding

Afbeelding

Pas bij het aanbrengen van het rode deel zie je in macro-stand ( :twisted: :twisted: ) nog enkele hele dunne witte lijntjes. Met het blote oog van 10 cm afstand zie je ze niet hoor. Bij het aanbrengen meende ik dat alles prachtig was aangebracht. Deze minuscule afwijking laat ik zo.
Afbeelding

Afbeelding

Van een afstandje ziet het er dan zo uit...
Afbeelding

Schiet al op. Ga voorzichtig aan beginnen met de rotorbladen. De wielen moeten nog even een kleurtje krijgen voordat ik ze ga aanbrengen. Verder verwacht ik nog wat gestoei met de hoist.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2013 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Voordat ik er straks de eindlak overheen blaas (na wasjes geprobeerd te hebben), wil ik wel weten welke lak het beste is.

Het mooiste resultaat krijg ik met een matte laag, maar dat is hier volgens mij niet juist.
Glans lijkt me ook niet goed als eindlaag.

Ik wil dus iets ertussen in aanbrengen, maar volgens mij heb ik satijn-lak niet in mijn voorraad, dus zal het een mixje worden van glans/mat.
50/50?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2013 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Er zal eerst een glanslaag over het geheel heen moeten voordat je een wash probeert. Dan daarna lijkt me dat 60 glans 40 mat of zelfs 70-30 een aardig resultaat oplevert. Maar dat hangt helemaal van je eigen geroer af dus dat moet je proefondervindelijk vaststellen. Er is geen vaste waarde voor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei, 2013 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Er zit al een glanslaag op, t.b.v. de decals. Moet ik die nu eerst weer sealen met weer een glanslaag? Het blijft toch glanzen, dan kan ikde wash toch ook rechtstreeks op deze (gladde) laklaag aanbrengen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei, 2013 4:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Dat kun je wel doen, maar dat komt niet goed. Je wash loopt dan namelijk ook om alle decalfilm heen en blijft daar zitten. Geloof me, dat wil je echt niet, want het ziet er niet uit. Dus nu nog een keer een glanslaag, die echt goed laten doordrogen, dan de wash (afwijkend oplosmiddel dan je voor de glanslaag hebt gebruikt, ik zou dus goed verdunde enamel nemen of olieverf), de wash mooi even laten drogen, dan met een wattenstaafje met terpentine de wash weer weghalen. Hou de veegrichting ook in de gaten, die is bij een heli anders dan bij een vliegtuig. Als je gezorgd hebt voor een niet te dikke grondlak en gele laag, en je hebt scherpe paneellijnen en roosters, dan wordt dat prachtig. Als de wash hier en daar te gemakkelijk verdwijnt voeg je op die plek meer toe, en laat je het iets verder drogen voordat je het afveegt. Een heel licht waasje geel er overheen, en dan aflakken met je favoriete mix satin. Eventueel zou je ook nog met pastelkrijt kunnen werken rond bijvoorbeeld de uitlaat, de vettige staartrotor en de beplating rond de hoofdrotor, maar in elk geval als laatste dus een satin lak naar keuze.

Je hoeft dus niet het hele toestel te behandelen, rondom uitsteeksels, wielpoten, paneellijnen, roosters, eigenlijk alles waar je een wash in zou kunnen laten zien. Op een volmaakt vlak oppervlak heeft het nauwelijks zin. Door de wash wordt het geheel donkerder, dus vandaar het naderhand opbrengen van een uiterst miniem geel laagje. Dat brengt de decals ook meteen op het gewenste zelfde peil. Het is allemaal wat meer werk dan gewoon geel spuiten en decals plakken, maar zet hem straks maar eens naast een eerdere gele rakker, dan zie je waarvoor je het doet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei, 2013 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De decals brengen de kist mooi tot leven, als het je lukt de details naar voren te halen zoals Erik het beschrijft, komt er een hele fraaie heli te staan.

@Erik; Bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Zelf ben ik aan het einde van de bouw vaak te ongeduldig om er nog meerdere lagen verf op aan te brengen, maar dat zou het eindresultaat waarschijnlijk wel ten goede komen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei, 2013 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
tsjopper bob schreef:
Pas bij het aanbrengen van het rode deel zie je in macro-stand ( ) nog enkele hele dunne witte lijntjes.
René


Heb je die 'hele' roundels van Dutch Decal al eens geprobeerd????

Precies zo!

Ik knip ze altijd heel erg voorzichtig zelf een beetje bij. Maarja, met de verschillende kleuren zo los bij elkaar is dat niet te doen. En zoals hiervoor al aangegeven, na de decals ook even een laagje glans spuiten. Al is het alleen maar om de decals erop te laten zitten. Ik heb het wel eens meegemaakt dat ze na een paar jaar aan mijn vingers bleven plakken toen ik het model verzette! En zo voorkom je ook dat de wash rond de decals gaat langs lopen.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
@Shake; graag gedaan. Ik moet me ook dwingen om door te zetten; na de decals en de laklaag is hij immers visueel af. Maar als je het verschil ziet tussen mijn oudere en nieuwere modellen, dan is doorgaan met afwerken zoals ik tegenwoordig doe echt een no-brainer.

Gaat het bij de losse setjes roundels van dutch decal niet om reprints van het oude ontwerp of opgedoken restanten? De nieuw ontworpen roundels welke hij tegenwoordig gelukkig op zijn sheets meelevert zijn prima, in 1 stuk, en missen die vreselijke randjes.
Hij zou er goed aan doen die oude ontwerpen nog eens na te zien en te converteren naar een nieuw formaat wat voor zijn huidige drukker geschikt is. Roundelsetjes die daarna worden uitgebracht zullen dan de beste en handigste ooit zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Er zijn nieuwe roundel setjes in de maak bij DD, dus nog even wachten daarop.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement