Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Check. Nu al medestanders voor mijn kleurvoorkeur, dus het wordt witte ondergrond, met 75% geel en 25% oker. Postshading zou ik kunnen doen, maar hoe zou preshading gaan? Ik schat in dat ik 4 á 5 lagen gele-mix nodig ben. Als ik nu eens na de 3e laag de naadjes ga bespuiten met 100% oker, zou dat best wel eens kunnen werken. Als het dan niet werkt, kan ik altijd de postshading nog eens proberen.

ErikZTM schreef:
Ben je mentaal ook al aan een wash toe? Die roosters, sleuven en naden enzo schreeuwen daar echt om.

Zal ik dat dan eens proberen? Gaat met hulp van jullie vast wel lukken. Zal even zoeken Erik, want je hebt daar laatst een heel verhaal van gemaakt.

ErikZTM schreef:
P.S. Als ik zo eens naar je proefstukjes kijk zou ik een andere primer overwegen. De randjes van de verf zijn mee omhoog gekomen met de tape...


Ik heb op modellen ook nog geen problemen gehad met de hechting van de primer. Ik had van tevoren wel het oppervlak van het styreen schoongemaakt met alcohol (70%), of kan het zijn dat dat niet goed ontvet?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Ik kan mij ook goed vinden in de kleurkeuze en net zoals Erik zegt: in schaal 1/72 mag het best wel wat fletser/lichter ogen. Het is dus maar de vraag of je zoveel lagen gele mix over het wit moet gaan spuiten. Dat brengt mij op het punt van pre-shading of post shading. Ik zou voor post shading gaan. Als de eerste kleur geel er in jouw ogen goed uit ziet, dan is vervolgens het post shaden met een extra dot oker een beter onder controle te houden proces. Anders gezegd: het is maar de vraag hoeveel lagen geel je nodig hebt om een preshading tot een acceptabel 'niveau' te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ik denk dat postshading inderdaad iets makkelijker te controleren is. 4-5 lagen geel is ook wel aardig wat hoor, dan ben je echt wel wat details kwijt en dat komt je wash niet ten goede. Het effect is dan toch alsof er een laagje sneeuw over zo'n scherp detail ligt en dan ook nog met oker over de naden als 5e of 6e laag... In principe zou je over egaal helder wit niet meer dan 2 of 3 dunne laagjes nodig moeten hebben om het goed dekkend te krijgen. Met pre-shading is er geen weg terug als je er teveel overheen spuit. Maar je maakt vast nog weleens een modelletje, dus ik zou gewoon proberen wat je prettig lijkt.

Alcohol lijkt me prima als ontvetter, maar die losse lagen komen toch ergens vandaan. Mogelijk zijn zoveel lagen toch wat te dik bij elkaar, dan krijg je dat effect ook als je tape wegtrekt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Na wat afplakwerk, heb ik dan maar het glaswerk aan de voorzijde aangebracht. Tijdens het afplakwerk, brak het instrumentenpaneel van het binnenwerk af, dat moest dus weer hersteld worden. Ook de luchtinlaat (aan de voorzijde van de omhulling van de hoofdrotormast) moest flink op maat worden gemaakt. Het plaatje wat in de hoofdrotoromhulling aangebracht moest worden, had beter ingelijmd kunnen worden voordat de romphelften aan elkaar gelijmd waren. Nu kon ik er eigenlijk niet goed bij. Met flink wat fijlen en schuren is het toch gelukt, niet helemaal op maat, maar je ziet er toch weinig van straks als de rotor is aangebracht.

Zojuist het voorste glaswerk als eerste lichtgrijs gespoten, dezelfde kleur als de binnenkant. Straks nog even kijken of wellicht langs de rand nog wat plamuur nodig is, alvorens er een basislaag wit overheen wordt gespoten.
Afbeelding

De 'entreebeugel' van de kit heb ik aangebracht, wellicht wat aan de groffe kant (1 mm staaf). Ik had de optie om deze in PE toe te passen, maar ook die vond ik niet mooi qua vorm. Dat was een plat staafje van 1 mm breed en PE dikte (0.1 á 0.2 mm). Wellicht is een op maat gemaakte beugel uit koperdraad wat beter, maar op zich ben ik niet ontevreden over het aangebrachte. De uitlaad ga ik nog even uitboren.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De romp ziet er netjes uit, maar zelf zou ik ervoor kiezen de beugel en het opstapje uit dunner koperdraad te maken. Het is naar verhouding toch aan de dikke kant.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Wat Sjaak zegt. Daarnaast zie ik duidelijk welk gedeelte glaswerk op de romp gelijmd is. Zo te zien zit daar nog een aardig hoogteverschil tussen romp en raamstijlen van de voorruiten. Valt daar niet nog een reepje putty, plastic tape of of dun plastic tussen te frommelen zodat alles inclusief de achterste raamstijl op dezelfde dikte komt als de romp? Het dikteverschil tussen glas en stijl oogt dan stukken minder erg.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Op de foto lijkt het net alsof het vacvorm deel bij de romp naar binnen buigt. Als dit zo is, dan is een van Erik's suggesties prima te doen. Als dit niet zo is, dan zouden de vensters daar achter 'moeten' sneuvelen en de romp smaller worden gemaakt middels een flinke schuurbeurt. De vensters kan je daarna opnieuw aanbrengen.

Ergens was ik al bang dat dit zou gebeuren. Ik ben ooit begonnen aan een Fokker T.V (groepsbouw Fokker 100 jaar) en bij dit kit loop ik, als ik er ooit weer verder aan ga werken, tegen hetzelfde probleem op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb op de overgang van voorste canopy met de romp rondom putty gesmeerd. Dat moet ik nog even met wat schuurpapier bewerken. Als het glad is, doe ik er nog even wat grijs op om nog eens te controleren. De grootste afwijking zit aan de onderzijde, waar het het minste opvalt. Het gaat mij op dit moment nog wat te ver om de romp te versmallen. Ik hou het bij het zoveel mogelijk glad maken van de aansluiting aan de zij- en bovenkant. De achterste wielpoten zijn aangebracht en het lijkt nu nog meer.

Tja, die beugel hé....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tja, die beugel he....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er toch wel beter uit dan het dikke plastic.

Betreffende de aansluiting van de cockpit, ik heb er dus wat plamuur opgesmeerd en weer glad geschuurd. Ik blaas er nog een laagje grijs overheen en als het dan voor mij acceptabel is, laat ik het zo. Grotere ingrepen zie ik niet zitten en er is nog maar een maandje te gaan. Ik heb nog meer op stapel....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 16:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Mooi beugeltje geworden, René :brouw: maakt het toch net even af


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement