Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 jan, 2013 13:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 10 jul, 2009 15:59 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Woerden
Ziehier, mijn bijdrage bij deze groepsbouw. De Hawker Sea Hawk in 1/48 van trumpeter. Peter heeft al een heel mooi verhaal geschreven zag ik net, dus breng daar ook even een bezoekje :mrgreen: . Ik zal het wat korter houden. Ik ben van plan om de nummer 111 te gaan maken, ex nummer 6-50, omdat ik deze foto's zag.

Afbeelding

Afbeelding

Jaja das een landing op de Karel Doorman die niet helemaal vlekkeloos verliep in 1960. Hier nog een klein beetje info erover: http://www.vlaggeschipsmaldeel5.nl/html ... boord.html

Nou wat heb ik allemaal gekocht?
Niet zo veel, de kit van trumpeter en een decalsetje van Dutch Decals. En hoe ziet dat er uit? Nou zo:

de doos
Afbeelding

met daarin de sprues
Afbeelding

nog wat sprues, clear sprues en beeetje pe
Afbeelding

En uiteraard het decalsetje
Afbeelding
De instructies van de decals zijn niet heel erg duidelijk maar daar gaan we wel uitkomen.

Er zullen dus geen extra's bijgevoegd worden, lekker makkelijk. Hooguit maak ik misschien wat zelf als ik me er echt aan stoor of pas ik wat kleine dingen aan.
Nou van de week maar beginnen met de bouw, zal niet heel snel gaan want school roept natuurlijk ook weer!
Ben benieuwd naar de reacties.

Joost


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jan, 2013 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuk dat je ook begonnen bent :brouw: . Dat ziet eruit als een leuke kit. Het enige dat ik zou overwegen is de aanschaf van een aftermarket schietstoel. Over het algemeen zijn de stoelen die bij een kit zitten wel erg simpele uitgevoerd en de schietstoel valt over het algemeen erg op.
Wat mij ook opvalt is de samenstelling van het decalsheet, MLD, Klu en LVA gebroederlijk samen op een vel. Niet dat dat erg is, maar de onderwerpen liggen nogal ver uit elkaar.

Succes met de bouw!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jan, 2013 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat is een mooie klassieker! Veel plezier met het bouwen ervan! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jan, 2013 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Het verbaasd me dat de instructies niet zo duidelijk zijn, want ik heb ze voor een Hunter gebruikt en dat viel mij niet tegen. Ze plakken wel heerlijk en das ook belangrijk.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jan, 2013 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Shake schreef:
Wat mij ook opvalt is de samenstelling van het decalsheet, MLD, Klu en LVA gebroederlijk samen op een vel. Niet dat dat erg is, maar de onderwerpen liggen nogal ver uit elkaar.
Ben ik nou stekeblind? Wat zie jij dan van de LVA? Ik zie wel een Stosser, maar dat was een oorlogsbuit in 1945 en dus geen LVA, maar LSK. Het valt mij ook op dat er alleen 860-er Sea Hawks gemaakt kunnen worden en geen Squadron 3 optie op het vel zit. Jammer. Daartegenover staat dat je de keuze hebt tussen een vroege en een late uitvoering. Dat dan weer wel.

De sprues bekijkend is het ook opvallend dat elke kit manufacturer (MPM/Special Hobby, HobbyBoss en Trumpeter) allen dezelfde constructie bieden: voorste deel romp horizontale split en staartstuk verticale split. Ook allemaal met die rare inserts bij de uitlaten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jan, 2013 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Plasticprutser Peter schreef:

De sprues bekijkend is het ook opvallend dat elke kit manufacturer (MPM/Special Hobby, HobbyBoss en Trumpeter) allen dezelfde constructie bieden: voorste deel romp horizontale split en staartstuk verticale split. Ook allemaal met die rare inserts bij de uitlaten.


Ik heb de Special Hobby 1:48 Sea Hawk gebouwd en die naast het exemplaar van Trumpetter gelegd. De romp delen passen EXACT op elkaar!

Maar okee, de Sea Hawk is een stoer klein toestelletje en het MLD schema in hoogglans zal mooi op de plank staan, succes met de kit!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Plasticprutser Peter schreef:
Ben ik nou stekeblind? Wat zie jij dan van de LVA? Ik zie wel een Stosser, maar dat was een oorlogsbuit in 1945 en dus geen LVA, maar LSK.
Nee, je bent zeker niet blind, wel meer bij de tijd dan ik :mrgreen: . Ik zag driehoeken en heb niet de tijd genomen even goed te kijken. Dan staat er voor je het weet LVA in plaats van LSK :oops: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Ja, en gek genoeg viel het mij op door de 'striping'. Niet zozeer door de oranje driehoeken. Sterker nog: ik vroeg mij af of dat wel klopt, want ik ken foto's van dat ding met rozetten, maar geen met driehoeken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 16:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 10 jul, 2009 15:59 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Woerden
hallo iedereen, thanks voor de reacties

In de decal set zitten decals bijgeleverd voor de Sea Hawk, Hawker Hunter, Fairey Swordfish, Focke Wulf Stösser. De Focke Wulf is van luchtmachtbasis Twente zegt de beschrijving en je kunt hem maken met oranje driehoeken of met roundels.

Maargoed ik ben een klein beetje begonnen met de bouw. Heb de stoel even in elkaar gelijmd, om te zien hoe die zou worden, en de cockpit gedryfit.

De stoel is een beetje kaal. Er komen nog gordels op, maar ben er nog niet over uit of ik een resin stoel koop, pe-setje koop of gewoon wat ga scretchen.
Afbeelding

De cockpit gedryfit
Afbeelding

En als je het dan in de romp stopt ziet dat er zo uit. Met kieren en al.
Afbeelding

Afbeelding

Het cockpitraam gaat niet helemaal passen, moet dus een stukje aan de onderkant van de stoel worden verwijderd.
Afbeelding
Dit is ook de reden waarom ik twijfel om aftermarket spul te kopen, met het raam gesloten zie je er toch bijna niks van. Zeker niet omdat de cockpit zwart gaat worden en het dus een donker hol wordt.

Dit was het weer, wie weet zit er binnekort een kleurtje op de cockpit.

Joost


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hmm, ik denk dat ik toch de schietstoel zou vervangen door een aftermarket exemplaar. De hoefijzer vormige 'ejector handle' (als ik het goed heb) aan de bovenkant van de stoel lijkt echt veel te dik. Beter dit te maken uit een stukje stretched sprue of een gestript koperdraadje. De cockpit moet volgens mij volledig zwart. Maar met een beetje dry-brush kunsten kun je toch nog veel details zichtbaar maken. Ik zal wel eens een fotootje plaatsen van mijn Seahawk.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement