Op de laatste dag van dit jaar presenteer ik mijn kit voor deze deelname aan de groepsbouw.
Oliebollen inmiddels in huis. Top 2000 op de achtergrond. Spulletjes bij elkaar gezocht. Foto's gemaakt. Alvast een beetje ingelezen. Nu dus maar een start maken met dit mooie toestel.
(De volgende tekst van de IPMS-Nedmil geleend
)
Watervliegtuig, oa. in licentie bouw Boeing van oorspronkelijke ontwerper en fabrikant Consolidated; zeer veel kisten werden gebouwd. Prototype vloog in 1935 en het PBY-5 prototype vloog in 1938;
Gegevens:
Spanwijdte: 31,7 m
Lengte: 19,84 m
Max snelheid: 280 km/u
2x Pratt Whitney TwinWasp motoren R1830-92 van 1200 pk
Vliegbereik: 3800 km
4 bemanningsleden en max 10 "passagiers"
Bewapening: 4 mitrailleurs en 1800 kg bommen
Varianten oa.:
PBY-5: watervliegtuig versie.
PBY-5A: amfibieversie met intrekbaar landingsgestel.
PB2B-1 Catalina mk.IV
PB2B-2 Catalina heeft afwijkende staart;
Meer dan 4000 stuks gebouwd.
Historie ( door Wilko Jonker en Meindert de Vreeze)
In mei 1940 kwam door de Duitse bezetting er een abrupt eind aan de levering van maritieme patrouille vliegtuigen aan de MLD vanuit Holland naar het toenmalige Nederlands Indie. Iets meer dan eenderde van de bestelde Dornier Do24's was afgeleverd, dus met spoed werd gezocht naar een alternatief. Mede omdat de geallieerde bondgenoten reeds met de PBY vlogen en tevens omdat de MLD reeds in 1937 belangstelling had voor dit toestel, was de keus spoedig gemaakt.
Na veel onderhandelen werd een contract voor de levering van 36 PBY-5 vliegboten afgesloten. Deze toestellen kregen de registraties Y-38 t/m Y-73 toegewezen.
Kort daarna werd nog een vervolgopdracht getekend voor nog eens 12 toestellen, registraties Y-74 t/m Y-85. Omdat inmiddels de PBY-5a amfibie in productie was gegaan en bij nadere beschouwing beter bruikbaar was, werd deze vervolgorder gewijzigd in de levering van 12 PBY-5a amfibietoestellen.
De eerste 2 vliegboten, met registraties Y-38 en Y-39, werden op 5 september 1941 in Indie afgeleverd. De levering verliep met grote regelmaat, waarbij aangetekend moet worden dat de Y-50 tijdens de afleveringsvlucht bij Wake Island dusdanig werd beschadigd dat deze bij de fabriek gerepareerd moest worden. Tijdens de Japanse aanval op Pearl Harbour, d.d. 7 december 1942, ging de Y-68 verloren. De Y-69, die eveneens te Pearl Harbour was, werd prompt door de Amerikanen in beslag genomen. (Pas na de capitulatie van Indie werd het toestel weer vrijgegeven) .
Door de Japanse aanval was de aanvoerroute afgesneden en werd een nieuwe route gepland via Afrika en Azie. De Y-50 en de Y-71 t/m Y-73 arriveerden zo te Soerabaya. Omdat de toestand rond Singapore nogal kritiek was, werden de Y-52 t/m Y-54 op 15 oktober 1941 aan de RAF Singapore overgedragen; ze werden daar bij het no. 205 squadron ingedeeld.
Het toestel wat ik ga bouwen is de Y-38. De eerste Catalina die werd afgeleverd.
En nu natuurlijk foto's:
De kit die ik ga gebruiken:
De sprue's: (allemaal keurig apart verpakt)
de romp en klein grut
de vleugels
nog meer klein grut en rubberen bandjes
glaswerk (nog in de verpakking)
de decals die we niet gebruiken
en de decals en maskingset die wel gaan gebruiken
en een boekje met inspirerend leesvoer
Nu nog 1 nachtje slapen
grt,
Hans