Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 9:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi gelukt met de cylinders, Paul. Ik kan mijn boutjes niet meer vinden; die heb je overigens ook in M 1,5. En die mazelen: mijn commerciele, dure F.K.52 heeft die ook, zeker niet minder en soms op hele onaangename plaatsen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
@Robh: het zijn inderdaad speldeprikjes dit je tijdens het bouwen vrijwel niet kan zien.

Alvorens te gaan spuiten met Xtracolor, leek het mij een beter idee eerst nogmaals te primeren.
Omdat ik de verf altijd stevig verdun (50%), wordt het wat doorschijnend en probeer ik dekking te krijgen door rustig wat laagjes op te zetten.
Het is natuurlijk niet wenselijk dat de kleur "wegtrekt" bij een putje.
Na het schuren van "de mazelen" heb ik vandaag eerst nog een dun primerlaagje gespoten en enkele uren later het Khaki erop gezet (X251 RAL 6014).
De Pander staat nu in de droogbak. Daar laat ik 'm zeker 24 uur staan om de verf goed en stofvrij te laten drogen.
In de tussentijd ga ik de cilinders nog wat aankleden en alvast wat decals bijelkaar vergaren.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2013 23:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
En ja hoor, zitten we al tegen de deadline aan te hikken en denk je lekker decals te kunnen gaan plakken, krijg je dit :evil: :

Afbeelding

Het Xtracolor Khaki op de romp is 48 uur na het aanbrengen gewoon nog vloeibaar alsof het er net opgezet is. Ik kan het zo afvegen?!
De verf is volkomen weggevloeid van de neus en rond de gaatjes die ik al had geboord voor de stuurkabels.
Ik begrijp er geen moer van want de vleugel en staartdelen zijn wel droog.
Het is nu wel zeker dat het aan de resinromp ligt omdat ik al eerder met plamuur ook al droogproblemen had.
Aangezien ik met de mengverhouding tussen de resincomponenten altijd heel precies ben en ik geen problemen met de andere onderdelen heb, houd ik het erop dat het niet goed gemengd is geweest.

Afbeelding

Wel weer zonde van het werk want het spuitresultaat was prima.
Goed, het is tijd voor maatregelen; eerst maar eens de overtollige lak weggeveegd met een kwast en wat wasbenzine.
Nu is het op zich niet erg dat de neus weer kaal is want die wordt toch metaalkleurig:

Afbeelding

Vervolgens heb ik de stoute schoenen aangetrokken en botweg met de kwast de onderkant van de romp opnieuw in de Khaki gezet.
Om het goed te laten overvloeien in de gespoten laag, heb ik er even een warme lamp boven gezet (niet te lang natuurlijk anders gaan de vleugels hangen).

Morgen maar eens zien of dit goed uitpakt. Als dit niet het geval is, is het voorlopig einde oefening voor deze Pander.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2013 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Dat is balen!

Hopelijk valt de schade nog mee. Zou het gebruik van acrylverf (bijv Xtracrylics) niet wat uitmaken wat betrefd het drogen?

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2013 8:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb bij mijn resin model van de Fokker V.37 van Omega Models soortgelijke problemen gehad; het khaki wilde niet erg drogen, en ik heb het toen nog erger gemaakt door er te vroeg zijdeglansvernis op te kwasten. Uiteindelijk was de enige oplossing om het model (erg) lang te laten drogen op een warme plaats (boven de CV radiator). Voor jou, Paul, geen geldige oplossing, denk ik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2013 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
@Biggles: dat durf ik niet te zeggen want ik heb daar te weinig ervaring mee. De primer was overigens grijze acryl van de Gamma en daar lijkt weinig mee aan de hand.
Het probleem manifesteert zich dus in oplosmiddelhoudende plamuur- en verfsoorten.

@robh: vanavond ga ik 'm weer warm zetten, kijken of dat helpt. k wil 'm gewoon af hebben.

(Ik zie overigens net dat we wat respijt hebben gekregen dankzij onze admiraals.)


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2013 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Iets met mosterd en maaltijd en ook nog iets met een spuit en een elf of zo, maar zou het helpen om de hele handel in de P+ te jagen en dit een dag of drie/vier laten uitharden. Ik heb het vermoeden dat een 'tussenlaag' met P+ als een buffer kan werken, zodat de onder- en bovenliggende verflaag geen invloed op elkaar hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 19:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Nou Peter, ik heb er toch wat mee gedaan. Nadat ik 'm een paar avonden gedurende een 2 uur onder de lamp heb gehad, leek het wat op te drogen.
Maar ik was niet tevreden met het resultaat: her en der was toch nog wat Khaki weggetrokken en had het zich wat opgehoopt op plaatsen die mij niet aanstonden.
En ik ben niet bijna een halfjaar met een modelmug bezig om dan een pokdalig geval neer te zetten.

Vandaag dacht ik dat ik de ongerechtigheden wel weg kon gaan polijsten maar niets bleek minder waar. In notime hingen de vellen Khaki erbij.
De grijze primerlaag bleek opvallend genoeg intact.
Toen maar door gepakt en alle sh*t eraf gestoken. Uiteraard brak er toen van alles af, typisch weer zo'n brouwersdipdieptepuntmoment.

Afbeelding

Om het opwerken van de nieuwe Khakilaag zoveel mogelijk te voorkomen heb ik de romp in de P+ gekwast.
Hopelijk vind ik morgen gelegenheid om 'm opnieuw te spuiten.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 mei, 2013 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Het Pandertje staat opnieuw in de Khaki. Het resultaat is beter behalve op de neus. daar is de lak wederom olieachtig en niet gedroogd.
Van het gedeelte dat toch blanke beplating moet worden heb ik de Khaki weer voorzichtig verwijderd.
Omdat ik overmorgen een weekje op vakantie ga, laat ik 'm voorlopig even met rust.
Hopelijk is alles daarna aardig uitgehard en kan ik de laatste punten afmaken.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 mei, 2013 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat vervelend, dat gedoe met die verf.
Fijne vakantie, en hopelijk is die rotverf naderhand goed opgedroogd!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement