Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Als voormalig MLD'er wil ik natuurlijk niet achterblijven. Daarnaast had ik deze kit nog liggen en zocht ik nog wat motivatie om hem daadwerkelijk te gaan bouwen.

Ik kan een heel mooi verhaal verzinnen over deze Orions, maar dat is op Wikepedia al reeds eerder gedaan.

bron: http://www.wikepedia.nl

De Orion is een viermotorig turboprop vliegtuig dat gebaseerd is op de civiele Electra. In de militaire versie heeft het een bemanning van tien tot twaalf personen en kan voor verschillende maritieme taken worden ingezet: onderzeebootbestrijding, kustwacht, verkenning en opsporing en redding (SAR)

De Marine Luchtvaartdienst heeft alle Lockheed typen in het verleden in gebruik gehad. Van de Neptune hebben zelfs twee versies bij de MLD gevlogen. In de jaren vijftig werden twaalf stuks van het type Neptune P-2 V5 aangeschaft. Deze werden al in 1960 vervangen door de grotere P-2 V7. Hiervan werden er vijftien gekocht bij de fabriek en later werden er nog vier overgenomen van de Franse Aeronavale. In de jaren zestig werden deze toestellen verbouwd tot SP-2H. Minstens twee zijn er verongelukt en diverse anderen zijn gedurende de jaren zeventig gedemonteerd om de rest in de lucht te houden. De P-2 was uitgevoerd als een lange-afstand patrouillebommenwerper, de SP-2H was voorzien van apparatuur voor opsporing en bestrijding van onderzeeboten.
Dertien stuks P-3C Orion (Update II½) werden in 1983 aangeschaft ter vervanging van de SP-2H Neptune. Van de aanschaf van twee extra Orions heeft men na 1984 definitief afgezien.
Thuisbasis van de Nederlandse Orions was het Marine Vliegkamp Valkenburg bij Katwijk aan Zee. Sinds de jaren tachtig was bij toerbeurt een toestel geplaatst op de NAVO basis Keflavík op IJsland en vanaf het midden van de jaren negentig ook op het militaire deel van de Dr. Albert Plesman luchthaven (HATO) op Curaçao. Aanvankelijk een toestel ter versterking van de aanwezige twee F-27 Maritimes van de Koninklijke Luchtmacht, later werden dit drie stuks nadat de F-27's uit dienst waren gesteld.
Uit bezuinigingsoverwegingen werden eind jaren negentig drie toestellen uit dienst genomen welke in opslag gingen bij het bedrijf OGMA in Portugal, de overige tien werden in de Verenigde Staten gemoderniseerd door Lockheed Martin.
Sinds het einde van de Koude Oorlog werd het vliegtuig ook incidenteel ingezet voor crisisbeheersingsoperaties, als de maritieme blokkade van klein-Joegoslavië, de verificatiemissie boven Kosovo, in Afghanistan en in het Perzisch Golfgebied.
In 2003 viel het besluit de vliegtuigen te verkopen, eind 2004 werd met zowel Duitsland (acht stuks) als Portugal (vijf stuks) de koop gesloten en in 2006 werden alle Orions overgedragen en het Marine Vliegkamp Valkenburg opgeheven.

Op http://www.flevoaviationhobby.net staan aardig wat reviews van kits en zo ook van de kit die ik ga gebruiken.

Afbeelding

Hier gaat mijn hart sneller van kloppen.
Afbeelding

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Laatst bijgewerkt door Sebooo op zo 10 feb, 2013 23:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 2:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Welkom met de Orion. Hoewel ik de Neptune als vliegtuig mooier vind is het toch jammer dat ze voor een spotprijs naar de Duitsers zijn gegaan.
Revell heeft zich er wel een beetje makkelijk afgemaakt, er zit gewoon een standaard P-3C in zonder de later toegevoegde antennes en ook de ALR66 bult ontbreekt. Ga je die nog toevoegen of bouw je hem uit de doos? Dat kan namelijk ook nog voor de geheel grijze uitvoering.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
spuit niet met blanke lak van de action daardoor is vandaag mijn orion vern**kt

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
tehomazie schreef:
spuit niet met blanke lak van de action daardoor is vandaag mijn orion vern**kt

Thomas


Gooi d'r is een paar foto's op, wellicht komen we met zijn allen nog wel tot een oplossing. Die lak heb ik ook wel eens gebruikt en toen heb ik alles afgeschuurd. Het is wat werk, maar het is te doen.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
zal ik morgen eens proberen te doen als ik tijd heb.

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
en als belooft post ik nog even de bewijsmaterialen om de action lak schuldig te verklaren:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zoals je ziet is dit de seal laag dus ik denk niet dat ik er wat aan kan doen.

de actionlak is schuldig verklaard en moet een boete betalen voor blijvend letsel en iemands favoriet vliegtuig kapot maken.

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat voor verf heb je gebruikt? Kan het zijn dat de lak van de Action reageerd met bepaalde verven qua merk en soort (acryl/enamel)?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zoals Sebooo al aangaf lijkt afschuren of strippen met Mr.Muscle de enige oplossing. Nadeel is dat je dan wel de decals kwijt bent en die zijn voor een MLD uitvoering niet zo makkelijk te vinden.

(Makes note to self; NOOIT blanke lak van de Action gebruiken!)

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Het is een reactie, die Action-lak.
Ik gebruik het ook, over mijn Revell Aqua, en heb nergens last van. Net nog gebruikt, met prima resultaat.

Ontopic: Ik ben benieuwd wat dit gaat worden!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
het is gebruikt met humbrol enamel verf maar de blanke lak van de karwei werkt wel goed, ik denk dat ik voortaan gewoon blanke lak voor in de airbrush ga gebruiken.

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement