Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 23:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
De Neptune in Nederland.

De Lokheed Neptune was sinds eind december 1953 in dienst bij de Marine Luchtvaartdienst. Dit type P2V-5 was uitgerust met geschutskoepels en zonder aanvullende straalmotoren onder de vleugels. Naast de mitrallieurs konden ook raketten onder de vleugels meegenomen worden. In de bombay konden bommen of mijnen meegenomen worden. Deze Neptunes werden in 1959/60 overgedragen aan Portugal. Men ging over op het nieuwe type Neptune P2V-7B welke direct ingezet werden in Nieuw Guinea. Deze uitvoering had bij de Nederlandse toestellen geen geschutskoepel meer op de romp, maar nog wel mitrallieurs in de neus. Toen de toestellen terug in Nederland kwamen werden ze omgebouwd naar modern onderzeebootbestrijdingsvliegtuig. Dit derde type staat bekend onder de aanduiding SP-2H. De neuskoepel werd vervangen door een transparant exemplaar. Verder werden ze uitgerust met sonoboeien en dieptebommen. Later ook raketten en torpedo’s. Dit type Neptune was veel sneller door oa extra straalmotoren onder de vleugels. De Neptunes werden opgevolgd door de Orion, waarvan het eerste exemplaar in november 1981 in gebruik werd genomen.

Het model.

Het model wat ik ga bouwen is de P2V-7B in de laatste, dus SP-2H uitvoering. Ik gebruik hiervoor de Revell kit uit de 90er jaren met mooie decals van de 213. Deze Revell kit is een reboxing van de oudere Hasegawa kit. Welk kleurenschema het gaat worden weet ik nog niet. Of helemaal dark sea grey of toch de uitvoering met de witte rug. Om eea wat op te leuken heb ik nog een PE setje van Eduard voor pit en exterieur kunnen kopen bij de LHS. Ik heb geen zin om ook een heel wapenruim uit PE te maken. Die ruimen blijven dus dicht. Wel kon ik nog een metalen landingsgestel setje op de kop tikken, hij staat dan wat steviger hoop ik… Ook heb ik het prachtige jubileumboek ‘Op de grens van zee en lucht’ over de Neptune om raad te plegen voor details. Op de site van Mil-spotters staat bij het nostalgia gedeelte een item over de MLD met mooie fotos, ook van de Netpune. Dus mede MLD bouwers, lid worden en genieten van dat materiaal! Misschien wil ik ook nog een eenvoudig diorama of iets met draaiende props maken, maar eerst eens kijken of de bouw een beetje lukt. :D

De doos en sprues.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bouwbeschrijving, decals, pe en landingsgestel.

Afbeelding

Wat boekjes.

Afbeelding

Groeten Jaap Jan.


Laatst bijgewerkt door spiderbrouwer op ma 21 jan, 2013 23:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2012 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuke intro en natuurlijk een prachtig onderwerp. Naar mijn smaak een van de mooiste MLD toestellen ooit.
Ik zie dat je ook in het bezit bent van camouflage & kentekens, onmisbaar voor de Nederlandse bouwer. Indertijd vond ik het een forse uitgave, maar als je ziet wat er nu voor gevraagd wordt op Marktplaats was dat nog een koopje :D .

Ga je de opliggende panellines nog ingraveren?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2012 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Da's inderdaad een mooi model. En Nederlands, dat is altijd goed natuurlijk :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2012 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
hee die ga ik ook bouwen, kunnen we tenminste wat van elkaar afkijken.

thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2012 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Ja Shake, ga proberen ze te rescriben :wink:
Gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2012 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Neptunes zijn altijd cool!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2012 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ik heb in het verleden ook eens een Neptune gemaakt en dat verslag staat hier. Mogelijk dat je er nog nuttige info kunt vinden. Omdat er nu twee Neptunes gebouwd gaan worden in deze GB, zet ik ditzelfde bericht in twee topics.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan, 2013 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Ja, ready voor take off met de Neptune. Spiderbrouwer start hier de motoren en plaatst wat fotos van de pit waarmee hij vandaag begint, succes allen met de bouw!
Afbeelding
Hier is de controle....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
fotos C J.J.A.Visser


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan, 2013 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Succes met deze rakker. Maak er wat moois van.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Laatst bijgewerkt door Sebooo op di 01 jan, 2013 21:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan, 2013 15:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Ook vanochtend al wat aan het bouwen gegaan. De onderdelen van de pit zijn toch wel wat primitief. Revell heeft de oudere Hasegawa mallen voor deze kit gebruikt. Gelukkig heb ik de mooie PE set erbij en vast wat gebogen en van plastic weggesneden. De middenconsole moet vervangen worden en ook de zijpanelen met instrumenten gebogen. Wat gepriegel met voetsturen en stuurknuppel, ziet er wel mooi uit. Ook de stoelen zijn een homp lomp plastic. Dus wat wegsnijden en schuren zodat alles straks wat beter past.

Afbeelding

Afbeelding

De meegeleverde bemanningsleden zijn een soort misvormde dwergen (rechtsonder), dus maar eens in de restantenbak geneusd. Hier een paar beter gedetailleerde piloten gevonden(links). Dit blijken wel reuzen te zijn. Dus dan maar wat liposuctie bij achterwerk en rug om het passend in de stoelen te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst dit allemaal verder maar wat in vorm snijden. Ook zag ik op referentiefotos dat de Nederlandse bemanningen eigenlijk haast nooit een helm droegen, enkel hoofdtelefoon en microfoon. Dus ook wat operaties aan hoofden moet gebeuren :D
Ik monteer de bemanning omdat als ik de moed heb iets met draaiende props wil maken, het is dan wel handig dat er iemand in de pit zit denk ik.
Gr. Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement