Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi opgelost met die vleugels, twee vliegen in één klap inderdaad. Gaat hard zo, voor je het weet kan de verf erop :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Als ik voor maart klaar ben, ga ik een ander MLD model starten. Als meneer Shake het goed vind natuurlijk :brouw:

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik heb tevens wat kleurstalen gemaakt. De Firefly word gemaakt met het standaard Britse temperate sea scheme. De kleuren Sky en Extra dark sea grey zijn bekend bij mij. Echter moet er ook nog een derde kleur gebruikt worden, Dark slate grey. De naam doet vermoeden dat het om een grijs tint gaat. Maar het blijkt dat er een aardige scheut groen doorheen moet.

Afbeelding

De volgende foto is van een gerestaureerde museumkist die er aardig natuurgetrouw eruit ziet.

Afbeelding

Deze man heeft een model gemaakt waar de kleuren aardig overeen komen.

Afbeelding

Foto's van: http://www.gengriz.co.uk/RNprops2b.htm

Ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat voor kleur ik moet gebruiken voor het Slate grey. Vallejo geeft de keus tussen twee kleuren. Normaal Slate grey en Dark slate grey. vanwege het schaal effect zou ik kunnen kiezen voor de lichtere variant. Kortom, ik zou graag een beetje advies over het verfschema willen hebben.

Pas wel een beetje op, een foto die je op een PC scherm bekijkt zal wel afwijken in de kleuren.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
..vanwege het schaal effect zou ik kunnen kiezen voor de lichtere variant.
Ik zou ook voor de lichtere variant gaan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jan, 2013 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Lastig he, dat Dark Slate Grey. Voor mijn Barracuda ben ik dat ook aan het uitdokteren. Volgens C&K is het gelijk aan US Army green,Humbrol 102. Terwijl er sinds kort ook een iets "grijzere" Dark Slate Grey, Humbrol 224 in de handel is. Heb ze allebei in huis gehaald om binnenkort wanneer de griep weer weg is een kleuren testje te doen.

IPMSStockholm refereert ook naar Humbrol 102, maar waarom is er dan opeens H224? of is er ook ergens anders een kleurendiscussie geweest?

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2013 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Biggles schreef:
Lastig he, dat Dark Slate Grey. Voor mijn Barracuda ben ik dat ook aan het uitdokteren. Volgens C&K is het gelijk aan US Army green,Humbrol 102. Terwijl er sinds kort ook een iets "grijzere" Dark Slate Grey, Humbrol 224 in de handel is. Heb ze allebei in huis gehaald om binnenkort wanneer de griep weer weg is een kleuren testje te doen.

IPMSStockholm refereert ook naar Humbrol 102, maar waarom is er dan opeens H224? of is er ook ergens anders een kleurendiscussie geweest?


Wat je zegt... Ik ga mijn potje Vallejo eens proberen met een flinke scheut wit erdoor. Zij classificeren het als "Panzer groen" ofzo. De kleur zelf is dus niet grijs!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2013 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ik vind het Temperate Sea Scheme één van de mooiere kleurencombinaties. Om een indruk te geven heb ik enkele modellen met verschillende afwerking afgebeeld:

Fulmar in Extra Dark Sea Grey en Dark Slate Grey uit de Humbrol Authenticolor serie.
Afbeelding

F6F-3 in Extra Dark Sea Grey en Dark Slate Grey uit de Humbrol serie. Uit mijn hoofd H123 en H102.
Afbeelding

Op zich een prima combinatie maar na het aanbrengen van de glanslaag vind ik het contrast tussen de twee wat te groot.
Met name het Dark Slate Grey op de Hellcat komt hier wat te groen over, de kleur zou wat mossiger moeten lijken:

SeaHurricane in EDSG en DSG van Xtracolor met een Revell R2 matlaagje en ter vergelijk een Hurricane in Dark Earth 29 en Dark Green 30 van Humbrol.
Hier komen de verschillende kleuren groen duidelijk tot uiting:
Afbeelding

Mijn voorkeur gaat uit naar de Xtracolortinten.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Jah! Ik zat al naar je bouwverslag van de SeaHurricane te kijken! Die kleuren leken me ook erg mooi. Heb je ze nog ergens mee verdund of gemixt???

Ennum, werkt airbrush cleaner nog met dit soort verf?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 15:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Xtracolor verdun ik altijd met een mix van ongeveer 1 deel wasbenzine : 1 deel terpentine : 1-2 delen verf (beetje op gevoel en afhankelijk van de kleur.
Op de SeaHurricane zijn de standaardkleuren gebruikt, dus niet gemengd.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Deze week ben ik voornamelijk bezig geweest de verschillende naden te dichten. Het is en blijft een short-run kit dus het was een aardige klus. Zelfs de 'trailing edge' van de vleugels hadden stukken die geplamuurd moesten worden. Ik was even vergeten de luchtinlaten aan de voorkant erop te lijmen, dan had ik die meteen mee kunnen nemen met het vullen van de naden. Nouja, we moeten ook weer niet te snel klaar zijn! De luchtinlaten bestaan uit twee delen die op elkaar gelijmd moeten worden.

Afbeelding

Natuurlijk de gebruikeleke overblijfselen van het gieten weg moeten werken. Ik heb er helaas geen foto van genomen, maar ik heb de binnenkant eerst in het sky gespoten. Daarna de helften op elkaar gelijmd en deze aan beide zijdes van de romp gemonteerd aan de het model. Natuurlijk blijft er een royale naad over die wacht op een aantal behandelingen met Vallejo acrylic putty.

Afbeelding

Er moet nog een PE roostertje geplaatst worden voor de luchtinlaat. Dat doe ik dus mooi nadat de naden volledig dicht zijn omdat ik anders bang ben dat ik plamuur knoei op de roosters en de gaatjes dicht komen te zitten. Er zitten trouwens veel groene strepen op het model. Die kwast ik erop om te kijken of de naden wel goed dicht zitten. Zoniet, dan moet er nog een beetje plamuur overheen om dit te corrigeren. Sommige naden heb ik zo drie of vier keer moeten behandelen.

Afbeelding

Na de zoveelste plamuur behandeling moest de Firefly even in de hoek worden gelegd om de plamuur uit te laten harden. Dat gaf mij mooi de tijd om de kleuren even uit te proberen op een modelletje uit de reserve doos. Mag ik u voorstellen aan de 1/72 Saab Draken (Airfix geloof ik) die ooit een jaar of 40 geleden door mijn vader in elkaar is gezet. Deze heb ik eerst in de primer gezet waarna het sky, Dark Sea Grey en het Slate Grey erop gingen. Oja, ik heb met zwart een pre-shading aangebracht. Kijk even niet naar de spuittechniek of hoe het model eruit ziet, ik wilde gewoon even de verhouding tussen de kleuren zien.

Afbeelding

Hier heb ik even een collage gemaakt. Ik heb de Draken in verschillende lichtsituaties gefotografeerd (flits, lamp, daglicht of een combinatie daarvan) Zodoende zie je duidelijk hoe verschillend de kleuren over kunnen komen. Persoonlijk vind ik het sly te bleek en het 'Slate Grey' vind ik te groen. En de grijs tinten zijn veel te donker.

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement