Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 jan, 2013 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Plasticprutser Peter schreef:
1.JaVA_Platypus schreef:
Ik zit er trouwens heel erg over te denken om de romp eerst aan elkaar te plakken en dan de cockpit en het kantoor van het tweede mannetje er pas later in te schuiven. Zodoende kan ik lekker in de weer met schuren en plamuren en word het mooie resin niet beschadigd.
Ik mag aannemen dat je tijdens of na dat denken hebt geprobeerd of dat kantoor er in te schuiven is als de romphelften al tegen mekander aan zitten. Zo te zien is de romp naar boven toe wat smaller dus zou het uitermate lullig zijn als het er dan niet meer fatsoenlijk in te frommelen is. Om al dat resin te beschermen tegen rondvliegend schuurpapier zou je natuurlijk ook een flinke lap tape over de cockpitopeningen kunnen plakken.


De cockpit van het tweede mannetje ziet eruit alsof het niet zo lekker past. Het is net twee of drie milimeter te lang! Maar dat is lastig te zien als alles aan elaar zit met plakband en kauwgom (okee, kneedgum, maar dat is bijna hetzelfde.) Misschien ga ik de uitsparing in de romp voor de tweede cockpit iets groter maken. Tevens zijn de stukken resin die de voor of achter schotten voorstellen niet helemaal correct van vorm waardoor ze net niet lekker aansluiten op de plastic delen van de romp. Maar dat zijn allemaal uitdagingen die met een beetje tijd, geduld en goede vijlen wel opgelost kunnen worden. En och, als alles meteen in elkaar past nadat je de doos met de onderdelen even flink door elkaar schud, dat is toch ook niet leuk? :wink: Ik denk dat er wel wat moois uitkomt. De cockpits kunnen denk ik op hun plaats worden geschoven nadat de romp dicht zit. Dus dat ga ik dan maar doen. Er is tevens een resin deel voor de luchtinlaat die onder de neus zit, maar er zit ook een grote kier die absoluut niet geplamuurd kan worden met het resindeel erin. Foto's volgen nog wel. Morgen ga ik maar eens de romp dichtplakken en eens uitvinden hoe de rest erin moet passen.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Haha, ik zag Sjaak al meerdere keren zeggen dat het sluiten van de romp een mijlpaal was in de bouw van het vliegtuig, In dit geval is het één van de eerste stappen!

Ik moet zeggen dat de romp heel erg goed in elkaar past. Er is slechts zeer weinige kieren te zien. Dat viel echt 100% mee. Maarja, na mijn B-17 valt alles wel mee. :) De resin onderdelen zitten er nog niet in en misschien is dat ook wel de reden dat alles zo goed op elkaar lijkt te passen. Ik heb ook een zijaanzicht uit het boek ingescanned en uitgeprint op schaal. Op de foto is dat moeilijk te zien door het perspectief, maar de afmetingen van het model lijken aardig te kloppen. De waarnemers cockpit lijkt ietsje pietsje naar voren te moeten, maar dat is zo miniem dat ik het teveel moeite vind om dit te corrigeren. Tevens lijkt het verticale staartvlak te 'rond' te zijn. Op foto's lijkt hier ook verschil in te zitten. Sommige staartvlakken zijn mooi rond en sommige lijken iets afgeknopt op het puntje. Maar of dit werkelijk zo is, of dat het maar zo lijkt kan ik niet goed zien. Daarom laat ik dit ook maar voor wat het is.

Afbeelding

De enige naad die wel problematisch is, dat is de naad aan de binnenkant van de luchtinlaat. Die probeer ik te dichten met acryl plamuur van Vallejo. Zo ziet de tube eruit. (plaatje van andere website) Het kan zeer precies worden aangebracht en het kan met water worden verdund. Je kan wel iets bijschuren met een heel dunne schuurstick. (omdat die iets flexibel is)

Afbeelding

Afbeelding

Het kuipje van de piloot zit in elkaar gelijmd. Je ziet dat de passing van de zijpanelen niet optimaal is. Ik heb hier en daar wat evergreen strips er tussen gelijmd ter versteviging. Maar als de romp gesloten is zou hier niets meer van te zien moeten zijn.

Afbeelding

Dit is de kuip van de waarnemer. Dit mannetje had geen mogelijkheid tot het besturen van het vliegtuig. Dus als de piloot geraakt werd, dan moest je maar proberen er uit te springen, aangezien je ook niet naar de cockpit kon kruipen. De planken met de radio's zitten er op met kneedgum. De zijpanelen passen er bijna perfect op. De planken met de radio's moeten in EXACT de goede stand erop gelijmd worden, anders past het niet mooi in de romp. Daarom wil ik de planken er ook eerst in lijmen, waarna de kuip er tegenaan word geplakt.

Afbeelding

En zo eindigt weer een weekend. We kunnen met frisse moed de week weer in!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2013 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Wat een heerlijk pitje, daar kan ik nog wat van leren!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jan, 2013 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
@Knetterik, een toestel als de Firefly heeft de cockpit altijd goed zichtbaar, dus die moet er goed uitzien! In de B-25 waar jij aan werkt is de cockpit maar matig te zien. Ik zou als ik jou was het neuscompartiment wat extra detaileren.

Het is tijd voor weer een updateje. Ik heb de romphelften op elkaar gelijmd en de resin uitlaten ook. Daar heb ik even twee stukjes sprue op maat gemaakt en dit ter versteviging van de uitlaten, omdat ik bijna zeker ben dat ik ze er anders uitdruk!

Afbeelding

De royale kier aan de binnenkant van de luchtinlaat ziet er nu goed uit. Ik begin steeds meer van die Vallejo acryl plamuur te houden. Met een druppie water krijg je een uiterst dun mengsel en dat kun je makkelijk glad strijken met b.v. je vinger. Helaas is de foto niet al te duidelijk. De luchtinlaat moet uiteindelijk dezelfde kleur worden als de rest van de onderkant. Dat groen heb ik er alleen maar snel even opgekwast om te kijken of er nog kieren zitten.

Afbeelding

Dat groen zie je ook op deze foto! De kieren boven op de romp zijn aardig onder controle. De cockpit zit er hier nog maar los in, maar echt lekker passen doet ´ie niet. Ik moet nog gaan bedenken of ik het ga plamuren of dat ik mogelijk de romp een stukje openzaag en weer dichtlijm zodat het wel mooi aansluit. Het ene zijpaneel moest ik een stukje bijschuren.

Afbeelding

Voor de ene is het sluiten van de romp een mijlpaal, voor de ander het sluitel van de vleugel. :) De resin delen voor de wielruimtes zijn vrij dik en passen bijna niet tussen de vleugels. Veel schuren en droogpassen is het devies! De vriende van AZ models hebben bij hoge uitzondering ´locator pins´ gemaakt om de wielbakken op hun plaats te houden. Maar hier zit echter zoveel speling in, dat die eigenlijk geheel nutteloos zijn. Zodat je in principe toch compleet op zicht de wielbakken op hun plaats moet manouvreren. De vleugeldelen zitten nog niet op elkaar gelijmd.

Afbeelding

En effe ter verduidelijking. Rechts op de foto zie je dat de wielbak volledig is ingepast en links zie je de kier die de wielbak met gietblok veroorzaakt.

Afbeelding

En dat was het weer voor vandaag!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2013 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
1.JaVA_Platypus schreef:
De cockpit zit er hier nog maar los in, maar echt lekker passen doet ´ie niet. Ik moet nog gaan bedenken of ik het ga plamuren of dat ik mogelijk de romp een stukje openzaag en weer dichtlijm zodat het wel mooi aansluit. Het ene zijpaneel moest ik een stukje bijschuren.
Heb je een schuifmaat? Zo ja, dan is het wel effies handig om de boel eerst op te meten en dan vooral de breedte van het kantoor van de back seater. Stel je zaagt de boel open en haalt een stukkie weg en het achterste deel wil niet meer passen....dan moet je daar weer de vijl overheen halen. Is het trouwens alleen de plaat achter de head rest en sluiten de zijpanelen wel aan of zit er daar ook speling?

Edit: zit nog eens goed te kijken en het lijkt erop dat de boel onder wel aan sluit. Het zou dus zo kunnen zijn dat de romp bovenin niet symmettrisch is. Ook dat kan je checken met een stukkie ijzerdraad dat je eerst tegen de ene helft aandrukt en vervolgens de aan de andere kant checkt of de curve gelijk is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2013 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
1.JaVA_Platypus schreef:
@Knetterik, een toestel als de Firefly heeft de cockpit altijd goed zichtbaar, dus die moet er goed uitzien! In de B-25 waar jij aan werkt is de cockpit maar matig te zien.

Dat was ik ook precies van plan. Qua cockpit en romp hou ik 't basic.


Mooie grote gietblokken inderdaad, das wel standaard geloof ik met resin! Heb met mijn Me309 de Proxxon overuren laten draaien. Die plamuur van Vallejo die je gebruikt ken ik zelf niet maar ik denk dat ik die ook maar eens ga proberen, vind Tamiya putty te dik eigenlijk.

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2013 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Plasticprutser Peter schreef:
1.JaVA_Platypus schreef:
De cockpit zit er hier nog maar los in, maar echt lekker passen doet ´ie niet. Ik moet nog gaan bedenken of ik het ga plamuren of dat ik mogelijk de romp een stukje openzaag en weer dichtlijm zodat het wel mooi aansluit. Het ene zijpaneel moest ik een stukje bijschuren.
Heb je een schuifmaat? Zo ja, dan is het wel effies handig om de boel eerst op te meten en dan vooral de breedte van het kantoor van de back seater. Stel je zaagt de boel open en haalt een stukkie weg en het achterste deel wil niet meer passen....dan moet je daar weer de vijl overheen halen. Is het trouwens alleen de plaat achter de head rest en sluiten de zijpanelen wel aan of zit er daar ook speling?

Edit: zit nog eens goed te kijken en het lijkt erop dat de boel onder wel aan sluit. Het zou dus zo kunnen zijn dat de romp bovenin niet symmettrisch is. Ook dat kan je checken met een stukkie ijzerdraad dat je eerst tegen de ene helft aandrukt en vervolgens de aan de andere kant checkt of de curve gelijk is.


Jij hebt goed gekeken naar de plaatjes! De zijpanelen sluiten goed aan, hoewel het wel een beetje vijlen is om alles netjes te maken. Het cockpitpaneel sluit niet lekker aan aan de bovenkant. Dat is ook zo met het paneel van de waarnemer achterin. Als ik nu de bovenkant tussen de twee cockpits doorzaag en die op een iets andere manier weer in elkaar lijmt, dan past het wellicht wel. Maar ik moet oppassen of de beglazing nog wel gaat passen dan. En anders gaan we vrolijk plamuren.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2013 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dit project ziet er goed uit! En het gaat heel wat voorspoediger dan de B-17 :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2013 2:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
Als ik nu de bovenkant tussen de twee cockpits doorzaag en die op een iets andere manier weer in elkaar lijmt, dan past het wellicht wel. Maar ik moet oppassen of de beglazing nog wel gaat passen dan.
Daar dacht ik ook al aan, past je cockpit mooi, sluit het glaswerk weer niet. Zelf zou ik het risico niet nemen, als het glaswerk nu goed past zou ik de ruimte tussen het cockpitpaneel en de romp plamuren.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Wat gaat dat snel!!!!!

Ik kan het niet helpen, de Firefly gaat een stuk sneller dan ik eerst had gedacht. Eigenlijk best wel een prettig gevoel. Het is altijd een beetje triest als je model nog steeds in onderdelen je triest aan zit te staren vanaf de werkbank. Ik heb het voordeel dat ik alle spullen gewoon in de kamer kan laten staan en aan mijn modellen kan werken waneer ik dat maar wil. Zodoende doe ik door de week veel werk. Als eerste maar de vleugels aangep(l)akt. De wielruimtes waren voldoende afgevijld en zodoende pasten de vleugelhelften ook op elkaar.

Afbeelding

Daarna heb ik de achterste cockpit ingepast. Het is vrij cruciaal dat de achterste plankjes precies goed aansluiten op de romp (Of althans zo goed mogelijk) Dat gedoe met het doorzagen van de romp heb ik niet gedaan omdat dat de passing van de transparante onderdelen later niet ten goede gaat komen. Ik heb de plankjes met electronica er eerst ingezet met houtlijm. Houtlijm droogt erg langzaam en zodoende kan je nog prima schuiven en duwen totdat het onderdeel exact op zijn plaats zit. Daarna er effe langs met een beetje CA en na een seconde of vijf heb je de perfecte passing. Nouja, het blijft een short-run kit, dus echt Tamiya achtige passing moet je gewoon niet verwachten. Na het plaatsen van de plankjes heb ik het kuipje er tegenaan gezet. Het plaatsen van de hele achterste cockpit nam toch wel enkele uurtjes in beslag, gezien ik ook veel moest vijlen om alles zo goed mogelijk passend te maken.

Afbeelding

Oja, aan de onderkant heb ik wel een stukje plastic eruit gezaagd, omdat ik anders niet goed met mijn vingertjes bij de achterste cockpit kon.

Afbeelding

Een goede volgende stap leek mij het plaatsen van het radiator onderdeel. Dit is ook resin en had ik in mijn enthousiasme ook groen geschilderd. Referentie foto's geven echter aan dat de luchtinlaat (en uitlaat aan de achterkant) gewoon in de camouflage kleuren meegeschilderd zijn. Ik besloot dat Vallejo primer nog een kans gegeven. Bij de B-17 wilde het niet zo lukken namelijk.

Afbeelding

WOW, eigenlijk is de primer uitstekend! Het geheim... effe het flesje schudden voor gebruik... Dat was ik de vorige keer dus vergeten. Weer wat geleerd :) Ik besloot de onderdelen in de kleur van de onderkant te spuiten, dus ik maar eens opgezocht wat ze bij Vallejo onder 'sky' verstaan. Dat bleek dus een busje met een RLM kleur te zijn.

Afbeelding

Hier zie je de luchtinlaat. Het Sky ziet er qua kleur prima uit. En ik ben er ook wel een beetje trots op dat ik de naad van de luchtinlaat zo prima heb weten weg te werken. Alles dankzij de acryl plamuur van Vallejo!

Afbeelding

Hier zit het radiatoronderdeel en de cockpit erin gelijmd. De radiator paste eigenlijk bijna meteen. Wel moest ik even opletten dat hij niet in een verkeerde positie schoof omdat er natuurlijk geen 'locator pins' zitten die mij daarmee zou moeten helpen. Het lijmen van de cockpit was weer een proces van passen, meten en vijlen.

Afbeelding

U ziet dat de cockpit net niet helemaal lekker past. En de vleugels heb ik ook maar gelijmd. De vleugelwortel aan beide zijden heeft een naad als een loopgraaf. Joepie!! :) Het lijmen van de vleugel deed ik even haastig voordat ik kon genieten van een uitgebreide zondagse lunch.

Afbeelding

Ik weet niet of het in deze foto te zien is, maar de V-stelling van de vleugels is op dit model ook niet helemaal gelijk! WOW, heb ik dat weer... Dit merkte ik pas na de lunch en een zondagmiddag dutje. De lijm was al droog en ik heb maar niet geprobeerd de vleugel eraf te nemen.

Afbeelding

Maar ik had die loopgraven in de vleugelwortel nog! En daar heb ik toen stukjes plastic ingestoken om zo de linkervleugel naar beneden te duwen. Dat zijn dus twee vliegen in 1 klap! De V-stelling is nu vrijwel gelijk (hoewel het lastig is om dat te controleren) en zo raak ik die mooie naad kwijt!

Afbeelding

Na een half uurtje was de lijm nog niet helemaal hard, maar het plastic was vrij zacht en kon ik de overtollige stukken plastic makkelijk afsnijden. Vanavond ga ik de overige stukken van de naad nog bewerken met plamuur en laat ik alles rustig uitharden. Minstens 24 uur, vanwege dat ik morgen gewoon moet werken. :)

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement