Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 18:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Op deze heugelijke dag wordt niet alleen feest gevierd. Mede omdat ik morgen ook weer gewoon aan het werk moet (dus 5:30 het bed uit) Zodoende kan ik dus wat tijd vrijmaken voor de Firefly. De heer KW Jonker heeft op zijn website een profiel wat wel aardig lijkt te kloppen. Zijn website is hier: http://kw.jonker.co/index.php/nl/de-kis ... ?showall=1

Helaas zijn de profielen nogal low-res en de scheiding tussen Dark Sea Grey en Slate Grey afentoe lastig te zien. Ik heb het profiel wat op mijn Firefly van toepassing is uitgeprint. Met een potlood heb ik vervolgens de randen van het camouflage patroon ingetekend. Soms moest ik een beetje 'gokken' en ik keek ook een beetje naar de foto's van de modellen die op KW Jonker's site staan. Tevens keek ik afentoe in 'camouflage en kentekens en het "warpaint Firefly" boek.

Afbeelding

Hierna printe ik een paar profielen in 1/48 uit. Hierop tekende ik de camouflage vlakken in. Het gearceerde gedeelte moet grijs worden.

Afbeelding

Profielen zijn tot op de milimeter nauwkeurig, kijk maar :)

Afbeelding

En nu ben ik bezig met het uitknippen en opplakken van de camouflage vlakken. Het vast plakken doe ik met dunne reepjes kneedgum. Het is een heel karwei en ik vermoed dat ik er teveel werk van maak, maar dit is de eerste keer dat ik een camouflage patroon ga spuiten en ik wil het meteen goed doen. Ik heb de laatste tijd veel geoefend met de airbrush en aan de hand van een tip die ik kreeg van ErikZTM, leek mij het beste om met de airbrush onder een hoek van +/- 45 graden langs de stukjes papier te spuiten. Zodoende moet er een minieme 'feathering' ontstaan. Natuurlijk moet ik niet 'onder' het papiertje ernaast spuiten. Ik ga wel kijken hoe dat gaat uitpakken.

Afbeelding

Maar voor nu ben ik dus lekker bezig met knippen en plakken. Net als vroeger op de kleuterschool ;)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Da's een mooi begin van het vele afplakwerk dat je gaat doen. Houd er wel rekening mee dat als je de stukken uit papier knipt je een marge neemt voor vleugelranden. Omdat het papier een 2D weergave is houdt die weergave geen rekening met de bolling van de vleugel. Knip je precies volgens het papierenpfofiel dan loop je het risico dat je een stuk onbedekte vleugel overhoudt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ronding van de vleugels? De ronding van de romp is nog veel erger! ;) Het is goed gekomen hoor, het knippen en plakken ging in ene keer goed, kijk maar hieronder!

Tussen koninginnendag door ben ik gewoon lekker verder gegaan met plakken. Gewoon omdat ik verschrikkelijk benieuwd was hoe het spuitwerk zou gaan worden.En omdat ik het kneedgum niet langer dan strikt noodzakelijk op het model wou laten zitten. Hier zie je nog even in het kort hoe ik het kneedgum gebruikte. Van de vierkantjes maakte ik een balletje, daar maakte ik een slangetje van en dat plakte ik langs de randen van het uitgeknipte camouflage vlak. De oplettende lezertjes zien dat achter het rudder de verf er niet zo netjes opzit. Dit was een kale plek die was ontstaan na het wegtrekken van wat plakband. Ik heb het camouflage patroon zo aangepast dat dit plekje ook grijs zou worden.

Afbeelding

Klaar met plakken! Nu even verf mengen, spannend :)

Afbeelding

Ik was lekker bezig en na een paar minuutjes had ik een belleblaasje. Opzich vind ik de bellen niet zo interesant, maar de verf komt er dan ook met horten en stoten uit, of helemaal niet. Dit gebeurde wel meerdere keren. Maar als ik een vochtig wattenstaafje in de nozzle stak (zonder de airbrush uit elkaar te halen) was het meteen weer verholpen. Ik vermoed dat de punt van de naald net niet meer helemaal recht is. Maar opzich vind ik het nog prima werken zo.

Afbeelding

Klaar met spuiten, ik kan niet wachten tot het droog is :)

Afbeelding

De verf leek redelijk snel droog en ik begon met uitpakken. Eerst zag ik mijn grootste vrees waarheid worden, aangezien al het kneedgum aan het model bleef plakken. Maar uiteindelijk bleek dit vrij gemakkelijk te verwijderen zijn. De kneedgum kan opnieuw gebruikt worden omdat het toch niet vies is geworden.

Afbeelding

Tataaaaaa, mooi heh? :)

Afbeelding

Hoewel ik best wel blij ben met het resultaat, zijn er ook stukjes niet helemaal goed gegaan. Op deze foto zie je dat de scheiding tussen grijs en groen redelijk scherp begint bij de voorrand van de vleugel. Maar hoe verder die grens naar achter gaat, hoe meer 'overspray' die krijgt. En dat vind ik juist zo lelijk, dus dat moet ik corrigeren. Maar over het algemeen is er tussen het grijs en het groen maar een zeer subtiel stukje overspray en dat is hardstikke mooi.

Afbeelding

En hier ging het ook niet zo goed. Maar dat ik simpel te verhelpen natuurlijk.

Afbeelding

En nog een fotootje bij daglicht. De Airbrush is hardstikke cool, ik heb er veel lol van :)

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Die camo ziet er goed uit. Iets waar ik mij nog niet aan heb gewaagd. Meestal zoek ik een leuke 'uni' kleur uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hee René, ik zeg: "Gewoon doen!"

Ik had ook de firefly in het bekende schema van Dark Sea Grey en sky met de hoge grenslijn kunnen doen, maar dan hadden de decals weer niet geklopt. (als dat goed Nederlands is) en echt, het is hardstikke kicken als je de afplakking eraf haalt en er komt een prachtig camouflage patroon onder vandaan!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 16:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Mooi gedaan , die camo! Lijkt net echt met die softe overgangen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Camo ziet er mooi uit! Afplakken met kneedgum werkt voor mij ook erg prettig, al merk ik bij mezelf dat ik goed moet oppassen geen rechte hoeken te maken.
Voor wat betreft je airbrush problemen, acrylverf heeft nog al eens de neiging op de tip van je naald op te drogen. Het schijnt dat een retarder toevoegen aan de verf het probleem oplost.

Bijna decal time!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Shake schreef:
Het schijnt dat een retarder toevoegen aan de verf het probleem oplost.


Ik doe er meestal een drupje 4010 doorheen (op advies van ASA) per 4 druppels verf. Maar daarmee voorkom ik niet dat er na verloop van tijd wat verf op de naald blijft. Na wat spuitsessies blaas ik het geheel even flink door met water en als laatste wat airbrush-cleaner. Dat wil ook wel helpen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Als ik dit zo vergelijk met de spaarzame kleurenfoto's dan moet ik zeggen dat je de kleuren aardig te pakken hebt. Ik zou nog wel proberen hier en daar wat fading aan te brengen d.m.v. post shade. Tijdens de politionele acties down under hebben deze jongens aardig staan bakken in de zon en zal het verse kleurtje in no time aardig zijn verschoten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
@Peter, dit ga ik zeker nog doen.

@René... euh... wat is 4010????

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement