Hallo mede-b(r)ouwers,
Voor mijn werk rij ik een servicebus, een Volkswagen Crafter, en omdat ik een verzameling heb van alle door mij gereden bussen, behoort deze daar natuurlijk ook in (voor de volledigheid: de bus in dit verslag is niet mijn huidge bus! Die vind je hier:
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=127&t=39142#.UQV4YOji6EA).
Deze bussen voorzie ik van de originele bedrijfslogo's, die ik digitaal aanmaak.
De meeste exemplaren in mijn verzameling zijn 1:50 of 1:43, maar deze is in 1:24, en leent zich daarmee dus voor véél meer detaillering!
Het is mijn bedoeling het complete interieur na te bouwen, voor zover mogelijk natuurlijk. Ook wil ik er LED-jes inbouwen voor de koplampen en de achterlichten, evenals binnenverlichting in de bak.
Een aantal maanden geleden reeds ben ik begonnen met het verschalen van de bestickering.
Die had ik eerder al gemaakt voor een WSI-model in 1:50, die verder geen verbouwing heeft ondergaan.
Afgelopen winter heb ik al het één en ander gedaan om hem te verbouwen.
In het onderstaande verslag de vorderingen van de (ver-)bouw.
Eerst een foto van het 1:1 model:
Het schaalmodel is gefabriceerd door het Chinese Hongwell, en is voorzien van een dichte carrosserie, doch leverbaar in diverse uitvoeringen.
(Zie bijv:
https://www.google.nl/search?num=10&hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1586&bih=820&q=crafter+hongwel&oq=crafter+hongwel&gs_l=img.3...2287.6291.0.7185.15.9.0.6.6.0.80.553.9.9.0...0.0...1ac.1.X6uG5ewMolY#num=10&hl=nl&tbo=d&site=imghp&tbm=isch&spell=1&q=crafter+hongwell&sa=X&ei=KV4FUe2gBKyY0QWplYBg&ved=0CE8QvwUoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.41524429,d.d2k&fp=337363d30c851b5c&biw=1586&bih=820)
Het model is in brandweeruitvoering, dus rood van kleur, en wordt (o.a.) door een Italiaanse leverancier op de markt gebracht.
Het interieur is redelijk goed verzorgd, althans als uitgangsbasis:
De bus is als model uitgevoerd met een bijrijdersstoel, doch het 1:1 model beschikt over een tweezitsbank. Die moet dus worden verbouwd.
De 1:1 bus heeft achterin aan de kopse kant een werkbank met daaronder een dubbele ladenkast.
Voorts zijn de zijwanden onderin voorzien van houten plaatwerk en verder naar boven lat-om-lat betimmerd.
Aan weerskanten hangen twee aluminium bakken voor de wat grotere onderdelen, en over de wielkasten heen zijn stellages gebouwd om accu's in mee te nemen.
Wat foto's van diverse vorderingen:
De opbouw van de zijkanten bestaat onderin uit een strook multiplex. De lat-om-lat betimmering heb ik gemaakt uit houten koffieroerstaafjes, die e.e.a. perfect nabootsen qua uiterlijk!
De aluminium onderdelenbakken heb ik gemaakt uit karton van ± 1mm dikte.
Deze heb ik vervolgens drie keer ingesmeerd met een knutsellijm, om ze stevig te laten worden.
Vervolgens glad geschuurd, en in de zilververf gezet. Vind ze persoonlijk goed geslaagd (foto's van het eindresultaat volgen t.z.t.):
De lange bak komt (uiteraard) aan de lange kant, de linkerkant dus.
De korte bak is korter omdat je aan de rechterkant een schuifdeur hebt.
Het schaalmodel is uitgevoerd met beweegbare portieren en achterdeuren. De schuifdeur is echter in één stuk met de carosserie meegegoten, en kan niet open.
Omdat ik het interieur zo goed mogelijk na wil bouwen, zou het sneu zijn als je dit niet goed kunt zien. Mijn collega gaf me de tip om de schuifdeur dus open te zagen.
Eerlijk gezegd heb ik erg aan het idee moeten wennen: het zou de eerste keer zijn dat ik een body verzaag. Maar okay: eens moet de eerste keer zijn, en dus gistermiddag bij temperaturen onder nul de zaag erin gezet.
Hierbij de foto's:
Eerlijk gezegd viel het resultaat me niet tegen. Het chassisdeel moest met de vijl wat worden nabewerkt, maar da's goed gelukt.
De schuifdeur zal ik naar alle waarschijnlijkheid aan de rechter zijkant plaatsen, dus in de geopende stand. Ik heb lang nagedacht over een goed werkend schuifmechanisme, maar heb niets kunnen bedenken (iemand een goeie tip???).
Naderhand moet de hele boel weer opnieuw in de afbijt (ik had 'm al gespoten, en uiteindelijk de goeie kleur gevonden daarvoor), maar dat is niet zo'n probleem.
Omdat de bodemplaat uit twee delen bestaat, heb ik daartussen een mogelijkheid gemaakt voor de voeding van de LED-jes.
Daarvoor gisteren twee LED-knipperlampjes gekocht bij de HEMA, en deze gesloopt.
De schuifschakelaar is geplaatst onder de bovenste bodemplaat, daar waar je instap zit.
Wordt vervolgd.....