Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vallejo Plastic Putty
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2015 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 30 okt, 2015 10:06 am
Berichten: 25
Woonplaats: Landsmeer
Goedemorgen allen,

Ik heb een vraag. Ik ben met mijn eerste auto bezig. Hiervoor veel met oorlog materiaal gewerkt waar het echt fijn spuiten niet zo heel erg belangrijk was. Ik hou wel een beetje als het niet perfect is, dat zie je vrij weinig in het echte leven.

Echter nu ik aan mijn eerste auto begonnen ben geld dat wel. Dus heb ik de body flink geschuurd, en wat minderen punten opgevuld. Ik heb die punten gevuld met Vallejo Plastic Putty. Daarna weer afgeschuurd totdat ze geheel glad voelden en ook leken. Niks is minder waar. Toen ik de eerste echte rode coat erop spoot werd het zeer duidelijk, ik heb nog een hoop te leren. Dit model is niet meer te redden, en dat geeft niet ik zie het als een leer proces.

Maar om nu mijn volgende model beter te krijgen de vraag. Wat is de beste manier voor het aanbrengen van putty en het mooi glad krijgen van deze putty. Ik gebruik gewoon een spatel, wat water en een natte vinger om het aan te brengen, en verschillende vijlen, en schuurpapier om het glad te krijgen.

Ik hoor het graag,

Michiel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2015 15:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Als het echt glad moet zijn, leg je als het ware een laagje er op en dan laten drogen, schuren en dan een dun laagje primer aanbrengen, zo zie je precies waar het nog niet goed is. Als het echt diepe krassen zijn niet in 1 keer proberen te vullen, maar meerde laagjes aanbrengen.

Wat jou auto betreft, je kan toch gewoon de plekjes nalopen en opnieuw spuiten.

Succes!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2015 15:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
welk een vallejo putty heb je juist gebruikt?

Afbeelding
Bij deze heb ik het idee dat ie te rubberachtig blijft en deze gebruik ik heel weinig. voordeel is wel dat je deze gemakkelijk kan gebruiken om bvb openingen tussen de romp en de vleugel effen te maken

Afbeelding

heb ik nog nooit gebruikt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2015 8:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Als het die eerste van de twee is die Silenoz heeft gelinkt, die gebruik ik ook wel eens. Maar alleen om kleine, dunne lijntjes op te vullen, aangezien deze verdunbaar en oplosbaar is met water. Voor het vullen van gaten en oneffenheden is deze eigenlijk niet te gebruiken, omdat deze inderdaad, zoals Silenoz ook al zegt, een beetje rubberachtig blijft. Dit spul is dan ook niet te schuren zonder dat je er hele happen uit neemt.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2015 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Silenoz schreef:
Afbeelding


Ik gebruik deze putty en de ervaring leert dat je het op te vullen stuk van je model echt vol moet proppen met de putty. Daarna genoeg tijd geven om goed
uit te harden. Als je echt zeker wil zijn dat het droog is, laat je het meerdere dagen liggen (meestal 7 dagen bij mij). Daarna voorzichtig opschuren tot gewenste resultaat. Als je een gat in een plaat wilt opvullen is het raadzaam om aan de blinde zijde (wat je dus uiteindelijk niet meer ziet) het gat af te plakken met een stuk plastic of waar het model dan ook van gemaakt is. Op die manier loopt de putty niet alle kanten op en kan het goed uitharden. Wat ook kan helpen is de putty aanbrengen, een uurtje laten drogen en dan voorzichtig uitsmeren over het oppervlak. Daarna verder laten uitharden.

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2015 18:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 11:18 am
Berichten: 267
ik had deze ook maar vond niet erf fijn die droogtijd dus toen deze:
Afbeelding
werkt veel beter voor mij dan het is namelijk dikker ,droogt sneller

_________________
I LOVE MODELBOUW


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2015 21:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor fijne oneffenheden kan je ook secondelijm gebruiken. Het voordeel daarvan is dat het snel uithardt en ook echt hard wordt. Voor de ejectormarks heb ik nu een punch&die-setje overgekocht waaruit ik het meest passende schijfje haal. Zo moet alleen de omtrek nog geplamuurd worden. Dat gebeurt met de putty van Tamiya die ook sneldrogend is, maar een paar uur moet het toch rusten. Vaak ga ik er te snel weer mee aan de slag en is het nog niet hard genoeg.

photo 332765


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2015 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 30 okt, 2015 10:06 am
Berichten: 25
Woonplaats: Landsmeer
Hoi,

Dank jullie wel voor de reacties. Was een paar dagen druk dus kan nu pas reageren. Ik heb beide gebruikt. De 401 (flesje) heb ik gebruikt voor de kleine plekjes en de tube (400) gebruikt voor wat groffer werk. Dit omdat dat spul er ook groffer uitziet als het uit de tube/spuit komt. De 401 is goed gegaan eigenlijk, kan beter maar dat licht meer aan mijn (on)geduld.

Ik heb de 401 gebruikt om oa de achterspoiler door te laten lopen met de achter kant. Nu zat er een behoorlijk hoogte verschil in (ruim 1mm) dus heb ik het egaal geprobeerd te maken. Ik heb eerst een laag erop geplamuurd met een spateltje. Dat na een aantal minuten geprobeerd glad te trekken. Dan een dag laten drogen, en vervolgens glad geschuurd. Daarna weer een laag aangebracht, weer zeg 10 minuten gewacht totdat de bovenlaag beetje begint te harden, en daarna weer zo glad als mogelijk getrokken. Dag laten drogen, en weer bijgevijld. Toen de primer eroverheen en de kleine plekjes wederom bijgewerkt totdat ze glad aanvoelden en glad leken. Die kleine stukjes weer met primer bewerkt en dat zag er heel goed uit. Daarna met een korrel 600, 1000 en 1800 geloof ik wet geschuurd.

En op het moment dat ik dit tik, zit ik me nu te bedenken dat daar misschien wel het euvel in aangezien vallejo op water basis is. Mmmmmm het kan natuurlijk dat de putty een klein beetje verslechterd is door het nat schuren?

Als dat zo is wat toch wel logisch is, hoe moet je dan vallejo spul nat schuren. Want voor de clearcoat schuur ik het ook nat met een korrel beginnen bij 3000 en eindigend bij 12000. Mmmmmmmm

Okay dus de conclusie is denk ik dat door het nat schuren het probleem is ontstaan. Echter is dan mijn vraag hoe dan om te gaan daarmee. Langer laten drogen? Of een andere putty gebruiken die niet water oplosbaar is?

Michiel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2015 16:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Als de putty goed droog en doorgehard is, moet je het gewoon met water kunnen schuren.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2015 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 30 okt, 2015 10:06 am
Berichten: 25
Woonplaats: Landsmeer
rob h&s schreef:
Als de putty goed droog en doorgehard is, moet je het gewoon met water kunnen schuren.


Okay dus vermoedelijk was ik te snel. Zal eens een stukje test plastic pakken en daarop wat plamuur stoppen en mee experimenteren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement