Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 24 jul, 2014 14:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Afbeelding

Gisteren mijn tubetje Tamiya Light Curing Putty bennin gekregen. Klonk bijzonder, dus maar eens een tube besteld, ondanks de negatieve ervaringen op de chat....

Grote voordeel: het zou zeer snel moeten opdrogen, dus vrijwel geen wachttijd. En als je dan het doosje bekijkt is er nog een voordeel:

Afbeelding

"Putty doesn't thin down" - met andere woorden: de putty krimpt niet bij het drogen, wat alle andere putty's in mijn ervaring wel doen. Ben benieuwd.

Omdat er dus geen licht bij mag, wordt het goed verpakt: tubetje waar geen licht in kan, in zakje waar geen licht in kan, in doosje waar geen licht in kan.

Afbeelding

En het testonderwerp is een oude fueltank uit de reserveonderdelendoos:

Afbeelding

Die twee gaten waar die aan de pylon moet worden bevestigd.... tja, die gaan eraan.

Dus de lamellen in het hobbyhok gesloten. Dan is het niet geheel donker, maar toch aardig verduisterd, het tubetje open gebroken, en met een sateprikker wat putty
uit de tube gehaald en op de doellocatie gekliederd.

Afbeelding

Er vallen direct twee dingen op: de geur (aanmerkelijk erger dan andere putty van Tamiya die vrijwel niet ruikt imho) en de kleur. Let erop dat je de gaatjes dus niet meer ziet!

Vervolgens een externe lichtbron erbij gehaald: mijn Metalsub duiklamp met 30W / 2100 lumen LED verlichting.

Afbeelding

Afbeelding

Even om een indruk te wekken, de eerste foto hieronder is de lamp op mijn werkblad gericht, de tweede foto is met de putty eronder. Deze foto's zijn genomen bij vol daglicht....
De LED verlichting is dermate fel dat het daglicht gewoon wegvalt in duisternis. Moet ook wel, want met deze lamp wil je ook onder water in troebel water nog wat kunnen zien...

Afbeelding

Afbeelding

En na een seconde of 30 ziet de boel er zo uit:

Afbeelding

De geur is er nog, maar de kleur is vrijwel verdwenen, en de putty is enigszins helder opgedroogd: de gaatjes zijn weer zichtbaar.

De putty droogt erg hard - ik had eerst zo'n sanding sponge van Florymodels geprobeerd, maar dan kom je er dus vrijwel niet doorheen. Dus dan eerst maar een sanding stick
en daarna gepoetst en wat gepolijst om weer een volledig glad oppervlak te verkrijgen:

Afbeelding

En samen met zijn broertje, na gebruik een laagje zilververf eroverheen, in dit geval van Vallejo Model Air

Afbeelding

So far so good dus - binnen TWEE minuten van niks naar volledig uitgehard en verf erop. Er blijft nog één test over: krimpt deze putty wel of niet.
De tijd zal het leren, maar ik laat deze gewoon eens een paar dagen staan en ga dan na het weekend kijken of er wat te zien valt.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jul, 2014 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Mooie test zeg, daar hou ik wel van.

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 okt, 2014 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Mooi om te lezen en hiervan te leren!
Heeft een ander iets aan en behoed zo nodeloze aankopen en niet voor deze dus, bedankt!

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 okt, 2014 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 okt, 2012 23:09 pm
Berichten: 181
maar is ie nu gekrompen of niet ??


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement