Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Naden vullen met latex?
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 0:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 feb, 2010 22:28 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Goor
Ik ben momenteel bezig met de Revell F-15E Strike Eagle 1/48.
Nu ben ik op het punt gekomen om de air-intakes (bestaande uit 2 delen) te verlijmen. Na wat dry-fitten passen ze perfect, ware het niet dat er aan de binnenkant nog zichtbare naden zitten.
http://img144.imageshack.us/img144/5554/dscn4085.jpg
Nu heb ik ergens op het net gelezen dat je ze makkelijk kunt wegwerken met ordinaire huisverf glans latex (u weet wel, de muurverf variant :wink: )
"Gewoon ff de achterkant dichtstoppen met klei oid, verf erin gieten, 2/3 min. laten zitten en vervolgens het zaakie leeg laten lopen, intake rechtop zetten en drogen maar. Dit moet +-3 x herhaald worden". Volgens dat bericht moet het dan superglad zijn afgewerkt aan de binnenkant. Nu wil ik de intakes niet verpesten, dus mijn vraag; Heeft iemand hier ervaring mee? En werkt dit echt :?: :?:

_________________
To Build Or Not To Build...That's The Difference


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 2:04 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Dat treft, ik wil net dezelfde methode gaan toepassen binnenkort op mijn intakes. Ik heb wel eens gelezen op een ander forum dat mensen het toepassen en het schijnt inderdaad mooi te werken. :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 10:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 feb, 2010 22:28 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Goor
Het schijnt dat dit "the easy way to go" is zonder te putty-en en schuren, en daar houdt ik wel van :D
Volgens mij ga ik het maar eens proberen, het lijkt me dat er toch weinig mis kan gaan???
Dus ik zal een kruisje slaan, een keer omhoog kijken en GAAN met die banaan :P (tenzij er iemand is die zegt niet doen! niet doen!)

_________________
To Build Or Not To Build...That's The Difference


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 okt, 2004 10:35 am
Berichten: 982
Mij lijkt het te kunnen. Latex hecht voldoende op vrijwel alles. (probeer na droging je verfbakje maar schoon te krijgen.)

En je hebt allerlei mengkleuren in tubetjes, o.a. zwart. Niet de tube zwart bij een hele pot latex gooien, dan heb je hooguit grijs.

Het zal wel wat dikte opbouwen. Daar moet je dan wel weer rekening mee houden...

_________________
Bugatti Portal :: Bugatti Register ::


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 feb, 2010 22:28 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Goor
Zojuist maar even de test gedaan...Latex redelijk verdunnen (anders is het net stroop) met water tot een gelei-achtige substantie, intakes vullen, wachten, en leeg laten lopen. Maar nu komt ie..Je naden verdwijnen inderdaad, maar de scherpe hoeken van de intake binnenkant daarmee ook :( Heb geprobeert om met een sáte prikker de binnenhoeken weer strak te krijgen, maar duw dan de verf alleen maar naar de kanten waardoor je van die braamachtige randen krijgt....
Dusver nog niet echt een succes (heb het geheel maar weer opgeschoond met een ragertje). maar we geven niet op, en proberen het morgen nog maar eens met nog dunnere latex :)
Mischien voor ronde/ovale intakes een zeer goede manier gezien er geen scherpe hoeken inzitten?

_________________
To Build Or Not To Build...That's The Difference


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2010 21:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Met water verdunde houtlijm werkt ook prima.
Aanbrengen met een scalpel of een stukje stretched sprue.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun, 2010 13:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 nov, 2008 21:20 pm
Berichten: 199
Is dunne Vallejo plastic putty niets voor je? Ik heb het al gebruikt om enkele naden mee op te vullen en ben er redelijk tevreden over.

Afbeelding

(even een stukje geleend van een ander forum:)

Wat is het?
Vallejo Plastic Putty is in feite gewoon hele dikke acrylverf in een tube, je knijpt het eruit en dan komt het er in een dun, wit worstje uitgelopen en dan kan je het bewerken. Als het opdroogt is het net als andere opgedroogde acrylverf, het krimpt niet in maar het is wel vrij broos, korrelig en niet superhard. Het droogt, afhankelijk van de dikte, vrij snel op (een kwartiertje ofzo)

Wat kan je ermee doen?
Het is te slap om mee te sculpten tenzij je een drol wilt maken (waar het denk ik perfect voor is ), maar ik denk dat het wel nuttig om kleine gaatjes op te vullen en ook om wat structuur aan te brengen op bases en dergelijken. Het makkelijke aan dit spul is dat het kant en klaar uit de tube komt, het is goed houdbaar en je hoeft niks te mengen en niet lang te wachten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement