Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 22:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tamiya putty
BerichtGeplaatst: za 07 feb, 2009 15:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 dec, 2008 20:25 pm
Berichten: 65
Woonplaats: Halle
Ik had graag de kieren die nog zichtbaar zijn bij bv het lijmen van 2 motoronderdelen, zetels, ... graag willen dichtwerken alsof het 1 deel is. Hiervoor heb ik mij Tamiya putty aangeschaft. Heb dit nog nooit gebruikt. Kan uemand me vertellen hoe ik dit het best doe? Heb al in de how-to gekeken maar is algemeen blijkbaar en weet niet of dit ook voor putty is.

Alvast bedankt

_________________
bezig met:
Chopper aces wild
Hummer
in toekomst:
Shelby Mustang GT 500 2007
Shelby Mustang GT 350 H 1965


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2009 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Gewoon over het te behandelen oppervlak smeren, laten drogen en daarna glad schuren.
Let wel, niet te dik smeren, putty zakt wat in als je het te dik aanbrengt en het duurt dan ook langer alvorens hij uitgehard is.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2009 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 17:14 pm
Berichten: 497
Woonplaats: Belgie
Ik gebruik de light curing putty, je smeert het over je te effenen oppervlak, even onder de lamp of in de zon leggen en na een paar minuten beenhard... Dan gewoon alles mooi vlakjes schuren en primer spuiten om eventuele foutjes op te laten vallen :wink:

_________________
Afbeelding
Finished: 1/20 MFH Tyrrell 006
Finished: 1/20 MFH Ferrari 801
Finished: 1/20 MFH Ferrari 126ck
Finished: 1/20 MFH Lotus 49


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2009 1:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Nog een tip voor als je een naad wil dichtmaken. Plak stroken plakband langs de naad. Dit voorkomt dat er veel te veel plamuur op je model komt dat je later er weer af moet schuren. Hou wel een milimeter plastic over tussen het begin van de naad en het plakband, zo heeft het plamuur wat houvast. Ik doe altijd een beetje plamuur op een oud aardappelschil mesje en dat strijk ik over de naad/plakband. Als het een echte grote naad is, zou ik eerder proberen hier wat plastic tussen te lijmen en daarna plamuren en schuren. Het plakband kan goedkope schilderstape zijn. Dat moet je er zo snel mogelijk aftrekken na het aanbrengen van de plamuur. Als het plamuur hard wordt, kan het de tape vast houden waardoor je extra moeite moet doen om het eraf te halen. Ook geen ramp, maar wel weer extra bezigheids therapie. :)

Bij het vijlen en schuren moet je goed oppassen dat het oppervlakte detail niet beschadigd raakt. Er zijn wel technieken om een geplamuurde naden mooi te krijgen zonder te vijlen. Die zijn er op gebaseerd dat je plamuur kan verdunnen met verschillende middeltjes, zoals terpentine. Ik ben er een beetje huiverig voor om het uit te proberen, omdat potentieel je hele model verminkt kan worden. Geïntreseerden kunnen hier kijken:

http://www.aircraftresourcecenter.com/t ... tnt029.htm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2009 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 16:44 pm
Berichten: 36
Woonplaats: West-Vlaanderen, Damme
Die tip over gebruik van nagellak verwijderaar had ik een hele tijd geleden al eens gelezen. En ik moet zeggen dat ook ik er erg huiverig tegenover stond.
Een tijd geleden was ik bezig met een SR-71 "Blackbird" waarbij op de vleugels opliggende details (panel lines) zitten, dus bij schuren ben je ze kwijt. Toen dacht ik aan die tip en heb die eens gebruikt. Het resultaat was verbluffend, waar ik anders een aantal uurtjes zou moeten (voorzichtig) schuren, was ik nu klaar in enkele minuutjes. Zonder verlies van details !
Ik heb wel nagellak verwijderaar zonder aceton aangeschaft.
Gewoon eens (durven) proberen zou ik zeggen, anders eerst eens op wat restafval (plastic) uitproberen. Ik ben alvast fan van deze methode.

Groeten Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement