Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 feb, 2009 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 jan, 2009 22:10 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Kontich (België)
Ben bezig met het samenbouwen van een McLaren-Honda MP4/4 F1-auto van Tamiya (schaal 1/20). Ik heb zo lang mogelijk de carrosserie in het framepje laten zitten. Ik had het niet nodig, en de onderkant was toegankelijk dus kon ik zo een aantal malen proberen of het één en ander paste.

Enige tijd geleden heb ik dan toch de carrosserie uit het frame gehaald. Toen viel mij op dat het bodywork ter hoogte van de voorkant van de rechter sidepod naar boven toe verwrongen is. Ik kan mij niet voorstellen dat dit gebeurd is bij het verwijderen (zo groot zijn die krachten dan toch niet?), dus ik vermoed dat het bodywork zo verwrongen is geraakt, reeds ín het frame.

Gevolg: een spleet tussen bodemplaat en de carrosserie. Het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

De rechtervoorkant staat een paar mm open.
Verder past het hele bodywork nu ook niet meer zo heel netjes als ik gehoopt had. Ik heb zelf een halfslachtige poging ondernomen om het terug recht te wringen, maar zoals blijkt zonder succes. En ik wil het risico nu ook niet nemen om andere onderdelen van deze wagen te beschadigen. Of dat toch zo klein mogelijk houden (dat was bij mijn methode niet per se het geval).

Kan iemand mij misschien wat tips geven om dit onderdeel terug in de haak te krijgen?

Alvast dank.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 feb, 2009 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Misschien een beetje verwarmen met een fohn(heel voorzichtig) en dan proberen terug te buigen.Dit is mij al een keer gelukt met een model.

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 feb, 2009 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 jan, 2009 22:10 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Kontich (België)
Zijn er misschien voorzorgen te nemen? Tips hiervoor?
Het zou mijn eerste keer zijn...

Ik neem aan dat het geen te best idee is de carrosserie te verwarmen terwijl ze op de bodemplaat zit (op de bodemplaat zit al de cockpit, de motor, de turbo's en radiatoren en die laatstsen zitten in de sidepods)? Het zou wel het gemakkelijkst zijn om de goede vorm te geven.

En: hoe warm is warm genoeg?

Ik heb ooit een model om de verf sneller te laten drogen onder een bureaulamp gelegd (10 - 20 cm). Ik ken het wattage van de lamp niet meer, maar dat model heb ik onbewaakt laten liggen en ik kon het weggooien. De geschilderde vleugel was "nogal" weggesmolten. Uiteraard moet je er met een föhn zelf wel bij blijven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2009 0:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Ik zou de carrosserie los verwarmen en dan voorzichtig op de bodemplaat in model drukken.En wat betreft de warmte dat is een kwestie van langzaam opbouwen totdat je hem kunt buigen,alleen moet je niet de fohn op een plek houden maar heen en weer halen zodat het geheel een beetje flexibel word,anders krijg je hetzelfde probleem als met je vleugel.
Het is een kwestie van proberen en een beetje durfen.Ik hoop dat het je gaat lukken want het is zonde van zo eenn mooi model.

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2009 1:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
i.p.v. gelijk met de föhn erop te blazen zou je wat kunnen proberen met een bak handwarm water.
Misschien dat het dan al wat beter van wordt en zou de föhn alsnog gebruikt kunnen worden als dat nog niet goed genoeg was.

Arno.

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2009 1:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Modelstate schreef:
i.p.v. gelijk met de föhn erop te blazen zou je wat kunnen proberen met een bak handwarm water.
Misschien dat het dan al wat beter van wordt en zou de föhn alsnog gebruikt kunnen worden als dat nog niet goed genoeg was.

Arno.


Ook een goed idee had ik niet aan gedacht.
En als dat ook niet lukt de vlammenwerper wil ook nog wel eens helpen :wink:

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2009 1:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
Zorg er wel voor dat je model droog is voor je er met een föhn op gaat wanneer het niet lukt met warm water.
Als je namelijk op een nat model een föhn op gaat zetten is de kans heel groot dat je teveel warmte erin gaat krijgen doordat eerst het water verdampt moet worden, maar ondertussen ook het plastic opwarmt.

Succes,
Arno.

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2009 14:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 jan, 2009 22:10 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Kontich (België)
Ik heb een keer met warm (vrij heet eigenlijk) water geprobeerd. Misschien moet het langer duren, of moet je het een tijd laten "trekken" vooraleer je probeert te vervormen, maar ik behaalde hiermee geen resultaat. Ik heb dan ook een beetje het idee dat de bron van de vervorming in de overgang van de romp naar de sidepod zit. In een hoek, dus. Daar moet je dan waarschijnlijk al fors wat druk op uitoefenen om dat te doen vervormen.

Blijft voorlopig optie föhn over.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2009 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
Je weet ook zeker dat het een vervorming is en geen fout in de gietmallen :?
Het trouwns niet zo heel veel nu om de body te proberen te buigen doordat deze als een haaksprofiel versterkt word door de zijflank.

Weet je ook zeker dat de buiging niet in de chassis zit of dat er een giet overblijfsel een nokje verlengt waardoor de body niet fijn past.
Hier zal eens goed naar gekeken moeten worden.

Als dat alles niet een oplossing aan brengt zou je het nog op kunnen vullen, maar dan moet je goed letten op de rest van wagen of dat nog wel goed zit.

Arno.

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 feb, 2009 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 jan, 2009 22:10 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Kontich (België)
Bon.

Ik heb de föhn geprobeerd. Ga ik proberen nooit, herhaal: NOOIT, meer te doen. Let wel: ik verwijt de methode niets: enkel het mannetje (mezelf)...

Het lijkt alsof ik een gedeeltelijke verbetering aan de carrosserie heb kunnen realiseren. Anderzijds lijkt het er ook op dat ik andere schade geïntroduceerd heb in het geheel. Dit keer aan de bodemplaat die het kennelijk niet al te prettig vond bij de verhoogde temperatuur.

Verder ook nog te vermelden: ik heb het idee dat die Tamiya plastic verdomd veel weerstand biedt aan opwarming en vervorming onder dwang.

Enfin: les geleerd, zeker?

Ik zal bekijken of ik de schade nog kan herstellen (houdt misschien opnieuw opwarmen in :? ) en anders is het: weg model, vrees ik.

En plus: misschien zit er toch ook een gietfout mee voor iets tussen ...

oeioeioeioeioei.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement